Vrijwilligers geven taallessen in De Loodsen, Antwerpen, http://www.deloodsen.be/
Open brief, Wereld, Europa, Samenleving, Politiek -

Open brief aan Donald Tusk en de Europese leiders zonder daadkracht

Wij behoren tot de duizenden vrijwilligers die dag na dag het lot van de vluchtelingen proberen te verlichten. Wij delen dagelijks maaltijden uit, wij brengen dingen aan om te voorkomen dat mensen omkomen van honger en kou. Wij begeleiden hen in het administratieve doolhof, wij leren ze onze taal, wij houden voedselbanken open, wij luisteren naar hun verhalen, wij verzorgen ze, wij zetten onze kerken open. Honderden bezorgen hen een dak boven het hoofd.

vrijdag 26 januari 2018 17:30

Kunstenaars schrijven romans over hun situatie, schilders stellen rond het thema tentoonstellingen op. Duizenden vrijwilligers in Europa trekken zich het lot van de vluchtelingen aan. Maar onze inzet kan niet renderen als Europa geen gepaste maatregelen neemt.

Razzia’s rond het Maximiliaanpark zijn geen oplossing, controles in Calais waterdichter maken en muren optrekken aan de grenzen van Hongarije evenmin. De Libische kustwacht die de bootvluchtelingen terug naar Libië brengt waar ze in afschuwelijke omstandigheden worden vastgehouden, is zeker geen oplossing

Europa, wanneer start u met de uitvoering van het spreidingsplan? Waarom laat u Italië en Griekenland, waar zoveel vluchtelingen stranden, aan hun lot over? Verspreid de vluchtelingen die daar aangekomen zijn over de verschillende Europese landen en doe het snel.

Wij, vrijwilligers, kunnen hen geen hoop op beterschap geven en ook geen uitweg uit de patstelling waarin ze zitten. Dat moet Europa doen, gezamenlijk.

Het spreidingsplan is inderdaad maar een middel om een uit de hand gelopen situatie te kanaliseren. Het lost de crisis niet op.

Er moeten lange termijnoplossingen komen zoals, ontwikkelingsprogramma’s in samenwerking met de achtergestelde bevolking in vele landen, zodat de mensen in hun thuisland een waardig leven kunnen hebben. Zorg voor het klimaat is ook noodzakelijk, zodat mensen niet moeten vluchten voor de aanhoudende droogte.

Europa, toon daadkracht met menselijkheid, dat verwachten wij van u en, opnieuw, doe het snel.

Antwerpen, 26 januari 2018