Op de Nationalestraat kan je niet naast de verzakkingen kijken. (Foto: Stef Vananderoye)
Economie, Lokaal, Antwerpen -

“Antwerpse Nationalestraat is mislukt experiment”

De heraanleg van de Nationalestraat in Antwerpen draaide uit op een nachtmerrie. Een jaar lang haalden de werkzaamheden het bloed van onder de nagels van de handelaars. Inmiddels komen de stenen los, waardoor een tweede heraanleg noodzakelijk is.

vrijdag 2 mei 2014 19:27

Op de Nationalestraat kan je niet naast de verzakkingen kijken. De   
granietsteen naast en in de tramsporen is niet bestand tegen de trillingen van het zware verkeer. Het stadsbestuur liet zich
inspireren door voorbeelden uit het buitenland, zoals in de Franse steden Montpellier en Straatsburg, waar ook natuursteen
werd gebruikt. De
verantwoordelijke partijen kaatsen de bal naar elkaar, tot grote
ergernis van de handelaars.

“Het bestek werd opgemaakt door de
bedrijfseenheid Stadsontwikkeling. Die was voor de technische uitvoering
verantwoordelijk. Het voltallige districtscollege keurde het ontwerp
goed en draagt dus de politieke verantwoordelijkheid”, legt Chris
Anseeuw (sp.a) uit, districtsvoorzitter in het vorige stadsbestuur.

Uitzicht primeert

Het
districtscollege heeft bij het maken van het voorontwerp gevraagd te
kiezen voor een materiaal dat mooier oogt dan asfalt. Uiteindelijk werd
in overleg met de Fietsersbond en Stadsontwikkeling gekozen voor
graniet. “Ik was aanwezig op de vergadering over het wegdek. Daar werd
verteld dat de stad wist waar ze mee bezig was. Wij vinden esthetiek ook
belangrijk, maar veiligheid en duurzaamheid moeten primeren”, zegt een
verontwaardigde Nico Volkeryck, voorzitter van Unizo Antwerpen en van de
handelaarsvereniging Quartier National.

Een
rapport van het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw van december 2013
stelt dat bij het gebruik van natuursteen best wordt gekozen voor
geprefabriceerde panelen waarin de stenen worden verwerkt. “Kristiaan
Borret, de toenmalige stadsbouwmeester, was een voorstander van deze
uitvoering, maar de ingenieurs wezen die af. Met de keuze voor graniet
is niets mis, maar wel met de uitvoeringsmethode”, licht Anseeuw toe.

“Mislukt experiment”

De
stad heeft de granietstenen laten leggen tegen het advies in van de
experts van De Lijn die beton hadden voorgesteld. “Het experiment is
mislukt. Het wegdek kan de druk niet aan: auto’s, trams, bussen,
fietsers, voetgangers en vrachtwagens die goederen leveren”, zegt Nico
Volkeryck. “Dat drukke verkeer in combinatie met de foute materiaalkeuze
heeft de Nationalestraat de das omgedaan.”

De winkeliers kunnen
niet anders dan door de zure appel heen bijten. Het stadsbestuur besliste in
overleg met De Lijn en de handelaars om met de werkzaamheden op 28 juli
te starten. “Deze keer moet werk gemaakt worden van een echte
compensatie. Bij de vorige werkzaamheden liepen de handelaars tegen een
weigering op. Een regelrechte klucht”, zegt Candice Nuyttens,
vicevoorzitter van Quartier National.

© 2014 – C.H.I.P.S. StampMedia – Isabelle Gheldolf & Lien Van Doorslaer, foto: Stef Vananderoye

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!