Reinhilde Decleir is een Vlaamse televisie- en theateractrice en regisseur, bekend van ‘Moemoe’ uit Van vlees en bloed en Nora Abeloos-Cormijn uit De ronde. Onlangs werd ze genomineerd voor Antwerpenaar van ‘t Jaar voor haar opmerkelijke acteerprestaties en haar werk met Tutti Fratelli, maar ze blijft bescheiden. “Het is een hele eer, maar persoonlijk vind ik dat andere mensen dit meer verdienen dan ik”, zegt ze.
Stinken en blinken
Decleir geeft de minderbegoeden van de maatschappij de kans om van zich te laten horen in het theater. “Ik geef mensen, die zo goed als alle hoop in zichzelf hebben verloren, de kans om weer in zichzelf te geloven. Ze denken dat ze niets kunnen. Eenmaal op een podium staan ze echt te stinken en te blinken. Ze zijn misschien straatarm, maar ze schitteren op de planken.”
“Er is een groot verschil tussen amateurs en ‘mijn’ acteurs. De laatste kampen bijvoorbeeld met armoede en hebben niet de ambitie om groot theater te maken, zij willen een verhaal vertellen. Hierdoor blijft het stuk puur, omdat ze zichzelf blijven.” Bovendien vindt Decleir dat de uitstraling van de spelers een meerwaarde geeft aan de voorstelling, omdat hun afkomst zichtbaar blijft.
Allemaal broeders
Inspiratie voor de naam van haar gezelschap haalde Decleir bij het boek Wapenbroeders van Louis-Paul Boon. Het staat voor de gelijkheid tussen mensen. Ongeacht waar ze vandaan komen, eens ze op het podium staan, zijn ze één grote familie.
Het doel is om het publiek te confronteren met het feit dat het leven aan een zijden draadje hangt. Eén tegenslag kan je hele leven veranderen. Dit toont Decleir aan met de keuze van de acteurs, die dikwijls hun eigen leven nemen als uitgangspunt voor wat ze op het podium brengen. Haar voorstellingen zijn bedoeld voor iedereen, maar ze zou willen dat er meer jongeren naar komen kijken.
Iedereen kan toneelspelen
Volgens Decleir kan iedereen toneelspelen, als iemand dat wil. “Iedereen heeft het in zich, maar niet iedereen slaagt erin zijn ziel bloot te leggen en daar draait het juist om. Theater is vooral durven je kwetsbaarheid te tonen.” Haar jarenlange ervaring en kennis geeft ze mee aan de spelers. Dat deze niet technisch geschoold zijn, is zeker geen nadeel. Zo blijft het spontaan.
24 uur van het podium
Tutti Fratelli neemt ook deel aan de eerste editie van de 24 uur van het podium, dat van start gaat op zaterdag 14 januari. Het is een festival, waar allerlei optredens in cultuurhuizen verspreid over heel Antwerpen plaatsvinden. Vanaf 12 uur ’s middags openen cultuurcentra zoals de Arenberg, de Roma, HETPALEIS, Toneelhuis en Theater aan de Stroom hun deuren voor cultureelminnend Antwerpen. Je kan non-stop genieten van theater, dans, muziek, literatuur en film.
In die 24 uur hoef je gelukkig geen honger of dorst te lijden, want op verschillende locaties in Antwerpen kan je terecht voor een hapje of drankje. Bovendien kun je, als je even slaap wil inhalen, aankloppen bij de Arenbergschouwburg, Monty of Kunstencentrum Vlaams Fruit.
Tutti Fratelli levert een bijdrage met voorstellingen voor muziekliefhebbers van zowel jazz als klassieke muziek. Decleir zelf zal een hoofdstuk voorlezen uit de klassieker Het verdriet van België. “Ik vind het een schoon initiatief. Ik hoop dat het een bruisende cultuurnacht wordt, waar kunstenaars en publiek elkaar ontmoeten.”
Tickets kosten 12 euro in voorverkoop en 14 euro aan de kassa. Met het polsbandje krijg je toegang tot alle voorstellingen en evenementen.
© 2011 – StampMedia – Tekst: Pauline Eeckhout en Noa Van Tichel, foto: Thomas Verstrepen