Antwerpen, Lokaal, Stampmedia, Antwerpen, Sociale media, Gebakken lucht, Social media manager, Online reputation management, Conversation manager -

Antwerpen stelt social media manager aan

ANTWERPEN - Het Antwerpse stadsbestuur rekruteert een social media manager. Een nieuwe functie die gaat instaan voor stadscommunicatie via de online sociale netwerken.

woensdag 11 mei 2011 17:15
Spread the love

“Momenteel is de stad al op verschillende vlakken actief”, zegt Frederik Bastiaensen, coördinator van de stedelijke communicatiekanalen. “Er zijn heel wat verschillende Facebookprofielen en ook enkele Twitteraccounts. Maar deze opereren nu eigenlijk los van elkaar.”

Strategie uitdokteren

Daar moet de social media manager, een nieuwe functie in de stadsadministratie, verandering in brengen. “Hij moet een algemeen communicatiebeleid en een strategie uitdokteren en dus de verschillende kanalen zoals Facebook, Twitter, YouTube en LinkedIn op elkaar afstemmen.”

Volgens Bastiaensen is het belangrijk dat de stad op deze kar springt. “We moeten nagaan wat burgers over de stad zeggen op internet en leren daarmee om te gaan. De social media manager moet ook onderzoeken welke informatie we zelf naar de online burgers gaan communiceren.”

Wat zegt de expert?

Sofie Verhalle is conversation manager bij Talking Heads, dat aan marketing en online reputation management doet voor haar klanten. Zij ziet in de aanstelling van een social media manager door het stadsbestuur van Antwerpen een positieve evolutie en heel wat mogelijkheden. Al zijn er ook valkuilen.

“Het uitgangspunt is goed. De stad wil een strategie ontwikkelen en op lange termijn werken”, zegt Verhalle. “Het is belangrijk dat Antwerpen online wil communiceren met zijn burgers. Daarnaast stuurt de stad hiermee ook een boodschap naar andere steden: wij dragen communicatie hoog in ons vaandel.”

Moeilijke taak

Toch benadrukt Sofie Verhalle dat de nieuwe manager een moeilijke taak wacht. “Het gevaar bestaat dat er een online ombudsdienst wordt gecreëerd doordat mensen al hun vragen via de sociale netwerken gaan stellen. Dan moet de manager kiezen: bieden we al deze mensen een oplossing, of sluizen we hen door naar de juiste dienst.”

Daarom is het volgens Verhalle belangrijk dat de communicatiestrategie wordt geïntegreerd in alle andere stadsdiensten. “Ik geef de toekomstige manager de raad de hele stadsadministratie te laten weten wat hij van plan is. Want het zal een zeer intensieve opdracht worden om alles intern te managen.”

© 2011 – StampMedia/Lessius – Robbe van Lier

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!