Nieuws, België, Dewereldmorgen.be -

Eén jaar DeWereldMorgen.be, da’s straf

Vandaag bestaat DeWereldMorgen.be precies één jaar. Voor ons, en we hopen ook voor u, was het elke dag een evenement. Hoe jong ook, DeWereldMorgen.be brengt beweging in het medialandschap. De tussentijdse balans oogt positief en met de kracht van onze lezers, van het middenveld en van de samenleving kunnen we onze ambities waarmaken.

dinsdag 1 maart 2011 08:06

DeWereldMorgen.be, elke dag een evenement.

Elke dag een nieuwe homepage, en een nieuwsbrief vol informatie, en duiding bij wat de wereld overkomt. Zo brengt DeWereldMorgen.be al een jaar lang beweging in het medialandschap.

Dat doen we omdat het niet verstandig is om voor goede informatie vrijwel uitsluitend te vertrouwen op privébedrijven die in de eerste plaats financiële winst nastreven.

Als mediabeweging werken we volop aan ons nieuwe algemene medium dat we in handen willen zien van zijn journalisten en gedragen door de samenleving.

Van de brokken makende Belgische F-16 in Marokko tot de Apple censuur, DeWereldMorgen.be maakt het verschil.

De voorbije maanden haalde DeWereldMorgen.be meer dan eens de meeste andere media en ook de politieke wereld. Dat was zo met onze onthulling dat een Belgisch F-16 vliegtuig op oefening in Marokko door een onvoorzichtig manoeuvre grote delen van Marokko en Algerije zonder elektriciteit zette; met de enkel door DeWereldMorgen.be gefilmde onvrede van de voormalige cultuurminister over het beleid van zijn opvolgster; ook onze berichtgeving over de censuur van Apple ten aanzien van Moby Dick en “De Zwarte Madam” uit Suske en Wiske haalde de grootste krant van het land; en de primeur over het evenement ‘Niet in onze naam’ in de KVS haalde ook RTBF en La Libre Belgique, met bronvermelding.

Het nieuws dat er toe doet

Al op 4 maart vorig jaar waarschuwden we voor de Belgische wapenhandel met Libië.

Nog veel meer nieuws dat er echt toe doet, is vooral of soms uitsluitend bij ons te lezen, de misstappen van Belga, de nood om onze economie sociaalecologisch te sturen, uitgebreide verslaggeving over de klimaattop, een ook politieke kijk op de dood van Morel, relevante en dus ook sociaaleconomische duiding bij de politieke crisis…Daarom is het dat u hier de speech van de 15-jarige Brit Barnaby kon ontdekken, de Music for Life bijdrage van de 16-jarige Jana vinden, het nieuws over WikiLeaks alsook tal van WikiLeaks zelf lezen… We waren daarenboven zowat de eerste om te berichten over de Tunesische en Egyptische betogers, al op 4 maart vorig jaar waarschuwden we voor de Belgische wapenhandel met Libië… en we zijn blij dikwijls als inspiratiebron voor andere media te fungeren.

Onze lezersbasis groeit

En bereiken we met al die journalistieke inspanningen ook een publiek? Wel, sinds juli vorig jaar stijgt elke maand, onafgebroken, het aantal bezoekers van DeWereldMorgen.be. Maar laten we hier vooral wat cijfers laten spreken, we vinden ze echt niet saai.

De website werd het voorbije jaar door 537.529 verschillende mensen bezocht (unieke bezoekers), goed voor 8.793.066 opgevraagde berichten, 94.437.331 hits en 2.473 gigabyte dataverkeer.

In maart 2010 werd de website 104.530 keer bezocht door 41.252 bezoekers. Gemiddeld werd de website dus elke dag 3.371 bezocht.
In februari 2011 werd de website 211.789 keer bezocht door 103.346 verschillende mensen.

Gemiddeld werd de website dus elke dag door 7.563 mensen bezocht. Op een weekdag halen we 7 tot 10.000 lezers. In het weekend en op vakantiedagen is dat nog heel wat minder.

Meeste mensen kennen ons (nog) niet. Als ze ons ontdekken, is de waardering doorgaans positief.

Uit een onderzoek van studenten aan de Lessius Hogeschool (campus Mechelen) blijkt dat de meeste mensen niet weten dat we bestaan. Als ze ons ontdekken, is de waardering doorgaans positief.

40.000 mensen krijgen dagelijks onze nieuwsbrief en op een jaar tijd groeide onze fanbasis op Facebook uit tot 7750. Dat zijn flinke prestaties maar het kan en moet nog beter.

Lezers op zoek naar meerwaarde

Opvallend is dat onze lezers ook echt komen zoeken naar meerwaarde, duiding en nieuws dat er toe doet. In onze top honderd van meest opgevraagde bijdragen dan ook geen geroddel over het privéleven van deze of gene BV, maar wel:

Financieel: het zal van u moeten komen.

Zoals je kon lezen op deze website en elders hadden we financieel enkele tegenslagen. Het subsidiefront liet het immers afweten. Minister Joke Schauvliege besloot om met haar kaasschaaf zo maar eventjes dik 25 procent van onze subsidies weg te hakken. Het kabinet van de minister van media (Lieten) liet verstaan ons te willen ondersteunen, maar voorlopig is het nog steeds wachten op positief nieuws van die kant.

We onderzochten de stroom overheidsgeld die jaarlijks naar de commerciële media vloeit en voorlopig staat de teller op 350 miljoen per jaar. We denken dat we met DeWereldMorgen.be, net als andere nieuwe en onafhankelijke media-projecten, recht hebben op een deel van deze stroom. 

In tegenstelling tot die commerciële media vloeit het geld immers niet rechtstreeks naar de aandeelhouders maar naar de redactie en de mensen die het medium elke dag maken. Meer nog, wij ontkennen niet dat we dergelijke overheidssteun nodig hebben zoals die commerciële media doen.

Met de hulp van onze partners en steungevers

Toch is het ook aan het financiële front niet fout gelopen.
De overheid maakte haar beloften niet waar, flink wat partners wel en steungevers des te meer. Het is dan ook dankzij die partners en steungevers dat we 2010 zonder kleerscheuren konden afsluiten en voor 2011 wellicht toch op een groeiscenario kunnen hopen.
Een pluim ook voor onze financiële verantwoordelijke, die als basisregel hanteert dat het geld pas wordt uitgegeven als we het in handen hebben.

Ondertussen telt DeWereldMorgen.be 515 steungevers die maandelijks een bijdrage betalen. Samen met de vele tientallen steungevers die een eenmalige gift deden, gaven ze ons het voorbije jaar al een financiële basis van 34.100 euro. 

We zijn nog lang niet waar we willen uitkomen en ook al zullen we bij de diverse overheden blijven aankloppen, we beseffen meer dan ooit dat de inkomsten vooral van onze lezers en partners zullen moeten komen. Dat zal DeWereldMorgen.be op de beste wijze van een goede toekomst verzekeren.

We lanceren binnenkort dan ook de campagne zuurstof voor DeWereldMorgen.be: ‘zuurstof.DeWereldMorgen.be’. 

We willen graag voor het einde van dit jaar minstens 100 mensen werven en verwelkomen die DeWereldMorgen.be maandelijks steunen met 25 euro. Dat is ongeveer de prijs die je betaalt voor een abonnement op een dagblad, minder dan je internetabonnement.

100 x 25 euro dus. Als we dat halen, dan kunnen we op die manier het gat dichtrijden dat minister Schauvliege sloeg met haar kaasschaaf.

Alle steun is meer dan welkom.

Natuurlijk weten we dat niet iedereen een even groot inkomen heeft. We zijn ook liever niet afhankelijk van één multimiljonair die makkelijk ons jaarbudget zou kunnen verdubbelen.

En dus willen we daarnaast ook nog vele honderden steungevers blijven werven aan 5 euro, 10 euro of om het even welk bedrag per maand. Want we willen vooral een sterke mediabeweging uitbouwen die uiteindelijk steunt op de kracht, de inzet en de steun van vele duizenden die het vanzelfsprekend vinden om een autonoom bewegingsmedium te financieren dat hen het nieuws brengt dat er toe doet.

Burgermedia

Op één jaar tijd groeide het aantal bloggers uit tot 979. 225 daarvan doen meer dan bloggen of hun eigen mening neerschrijven en maakten ook journalistieke bijdragen voor DeWereldMorgen.be. Al die burgerjournalistieke nijverheid is goed voor 2.433 blog posts, 3.282 artikels en 11.018 commentaren.

Er zijn er die zeggen dat Burgermedia nooit kan leiden tot goede journalistiek. Er zijn er zelfs die beweren dat burgermedia het einde betekent van kwaliteitsmedia (Luc Van der Kelen, hoofdredacteur Laatste Nieuws). 

Gezien de beperkte financiële middelen slagen we er momenteel slechts in om een fractie van het potentieel van al die vrijwilligers om te zetten naar kwalitatieve media. 

Toch denken we in dat eerste jaar reeds bewezen te hebben dat burgermedia maken veel meer kan zijn dan een roddel door te bellen naar 4040, je gemoedstoestand te melden op twitter, je liefdesleven bloot te leggen op facebook of een filmpje van je huisdier te publiceren op Youtube.

De democratische revoluties in de Arabische wereld – waarover ook meteen en veelvuldig is bericht door de burgerjournalisten van DeWereldMorgen.be – en het belang van sociale, onafhankelijke en burgermedia in die omwentelingen zetten ons alleen maar aan om hardnekkig door te gaan op de ingeslagen weg. Een democratie heeft immers bewuste en mondige burgers nodig.

Bloempjes

We willen graag van de gelegenheid gebruik maken om enkele vrijwilligers extra in de kijker te zetten.

In de eerste plaats de hele ploeg van eindredacteurs. Sommigen komen een dag per week teksten van anderen nalezen en verbeteren. Anderen doen dat thuis na hun werkuren en nog anderen maken er een dag van hun weekend voor vrij.

Jan, Barbara, Piet, Frank, Sofie, Ann, Dominique, Peter, Wim, Michael en Tijs, zij blijven voor de meeste lezers onzichtbaar, maar zonder hen zou DeWereldMorgen.be niet zijn wat het vandaag is.

Ook Tinne die een dag per week vrijmaakt voor onze webshop willen we graag vermelden. Die webshop heeft ondertussen een omzet van  2000 euro per maand, en draagt zo ook een steentje bij tot de zo noodzakelijke inkomsten die elk medium moet hebben.

En in het overzichtje van onzichtbare medewerkers mogen Jan, Danny, Maarten en Wim, die ettelijke uren vrijmaakten om te helpen bij allerlei administratieve taken niet ontbreken.

Dank ook aan de honderden onzichtbare steungevers en aan de honderden onzichtbare vrijwilligers die onder andere met het magazine promotie voeren. Zij zijn allemaal essentieel om het verhaal van DeWereldMorgen.be succesvol te schrijven.

Een volledige evaluatie mag u van ons verwachten in de loop van de maand april.  We hopen alvast dat we u tegen dan ook tot onze steungevers mogen rekenen, want het zal van u moeten komen.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!