Nieuws, Milieu, België, Facebook, Stampmedia, Alexia Leysen, Dagen zonder vlees, Nena Baeyens -

Dagen zonder vlees’ moet vleeseters bewust maken

Veertig dagen geen of minder vlees en vis eten tijdens de vastenperiode. Dat is de insteek van de campagne ‘Dagen zonder vlees’, een initiatief van de 22-jarige studente fotografie Alexia Leysen. ‘Dagen zonder vlees’ is een bewustwordingscampagne voor vleeseters, al nemen ook veel vegetariërs deel.

vrijdag 11 maart 2011 20:37
Spread the love

Alexia Leysen is zelf geen vegetariër, maar probeert al enkele jaren haar eigen vleesconsumptie te beperken. Dit jaar wilde ze haar directe omgeving aansporen om mee te doen. Een berichtje op Facebook groeide uit tot een grote campagne. Intussen telt de Facebookgroep al meer dan twaalfduizend leden en verschillende BV’s scharen zich achter het initiatief.

“Iedereen kan naar eigen vermogen meewerken”, vertelt Alexia Leysen. “Ik houd de drempel bewust laag om zoveel mogelijk mensen te betrekken in de actie. Via mijn website probeer ik de vooroordelen en onwetendheid rond vegetarisme uit de wereld te helpen. Ik reik ook vegetarische recepten aan.”

Voor vleeseters

Dagen zonder vlees is geen betoog voor volledig vegetarisme, maar een actie door en voor vleeseters. Veel berichtjes op de Facebookpagina komen echter van mensen die al vegetariër zijn. Maar overtuigt de actie ook verstokte vleeseters?

“Velen willen het toch proberen. Ik denk ook dat ze het steeds langer zullen volhouden. Alle begin is moeilijk. Maar sinds ik twee jaar geleden mijn vleesconsumptie begon te minderen, eet ik almaar minder vlees en ga ik er bewuster mee om”, reageert Leysen.

Via een telsysteem duiden ingeschreven deelnemers aan hoeveel dagen ze geen vlees eten. Op basis daarvan wordt berekend hoe ze samen de vleesconsumptie inperken. Maar de grote aandacht op Facebook is geen indicator voor het uiteindelijke resultaat van de campagne.

“Voor mij is de campagne nu al gelukt, ik heb mijn boodschap kunnen overbrengen”, vindt Leysen.

Donderdag Veggiedag

Alexia Leysen is niet de eerste die met haar campagne het vleesverbruik in ons land wil verminderen. Donderdag Veggiedag is een initiatief van de vzw Ethisch Vegetarisch Alternatief (EVA). Gent deed in 2009 als eerste stad mee aan de campagne, Hasselt en Mechelen volgden. Intussen wordt de actie ook in het buitenland overgenomen.

“Onze campagne richt zich op iedereen”, vertelt communicatiemedewerker van EVA Nena Baeyens. “In samenwerking met de steden promoten we elke donderdag vegetarische maaltijden. Ook heel wat scholen doen mee. In Gent kan meer dan negentig procent van de kinderen elke donderdag vegetarisch eten op school. Ook bedrijven als Belgacom en Ikea nemen deel.”

© 2011 – Stampmedia/Xios – Liesbeth Merckx

take down
the paywall
steun ons nu!