Een impressie van het 39ste Folkfestival in het West-Vlaamse Dranouter 1-4/08 .
Muziek, Flip Kowlier, Dranouter, West-Vlaanderen, Klaas Delrue, Will Tura, Folkfestival, Het Zesde Metaal, Wannes Capelle, Stefaan Degand, Willy Willy, Radio 1 Sessie, Patrick Riguelle, Janne Vanneste, Wevelgem -

Een impressie van het 39ste Folkfestival in het West-Vlaamse Dranouter 1-4/08 .

maandag 5 augustus 2013 11:20

Meer dan 63 000 muziekliefhebbers genoten van zon, muziek, lekker eten en vriendschap tijdens het Folkfestival Drarnouter, ‘Festival of new Traditions’

Dranouter, het anders stille dorp in de Westhoek waar de gronden verhalen brengen over WOI. Dagen op voorhand kon je de opbouw van het terrein via Luk Dombrecht zijn foto’s zien op facebook.

Ikzelf mocht getuige zijn van een exclusieve Radio 1 sessie ‘Radijoweejn Sesje’ , de groep het Zesde Metaal van Wannes Capelle nodigde West-Vlaamse vrienden uit, meteen een volle warme tent.  Voor sommige festivalgangers lang geleden om er vroeg erbij te zijn over de middag…  Nadat Roosbeef, Eva de Roovere, June Tabor & Oysterband, An Pierlé, Arno, Daan, … de avond ervoor in de hitte het beste van hun zelf brachten.  Op het scherm was te lezen dat meer dan 1200 vrijwilligers terug dit festival hadden mogelijk gemaakt…

Het Zesde Metaal bracht vooral nummers van hun laatste Cd “Ploegsteert”, het lied die een ode brengt aan renner ‘VDB’ werd gesmaakt door een breed publiek.  Het Zesde metaal durft ook diep te gaan, pure emotie, soms rauw en melancholie muziek te brengen.  Wannes is van opleiding godsdienstwetenschapper en studeerde erna af in Herman Teirlinck afdeling kleinkunst .  Wannes is sinds begin van zijn debuut muzikale vriend van het project Te Gek!? (anti-stigmacampagne psychiatrie).  Wannes durft ontroeren met melodie en teksten.  Dit deed hij reeds bij zijn debuut, ook op Dranouter  in 2005 met  zijn debuut cd ‘Akattemets’.

Wannes doopte zijn lied ‘ier bie oes’ als nieuw West-Vlaams volkslied…

Het Zesde Metaal had heel wat West-Vlaamse vrienden  (van ‘Ier bie oes’) meegenomen die samen heel wat mooie songs brachten uit elkaar repertoire.  Willy Willy uit Oostende en Patrick Riguelle uit Blankenberge brachten o.a .muziek van Kadril, en brachten ‘Feest’ van The Scene, een ode aan de overleden Fons Sijmons van The Scabs, ‘De bloemen zijn dood, de flessen zijn leeg…jij hebt je strijd nu gestreden…”

Toen dorpsgenoten uit Wevelgem Janne Vanneste van The Happy (zus van Brent – Steak Number Eight)  en acteur Stefaan Degand als backing vocals de melancholische muzieklijnen kracht bijzettend, ontroerde ze de intussen de volgelopen tent.  Wannes heeft nog Janne Vanneste als baby gekend. Voor het eerst zong Stefaan Degand op een muziekfestival.  Hij bracht het mooie nummer ‘In m’n hoofd’ van Raymond van het Groenewoud volledig in de typische stijl van het Zesde Metaal, intiem en diep vanuit de buik. ..  De tent verwarmde nog meer.  Verrassend was ook toen Wannes zijn droom in vervulling ging om samen met Flip Kowlier Izegem  het lied ‘Dommestik en Levrancier’ ‘zeg ne keer hoe laat est’ te zingen, eerst dachten we dat Wannes enkel het refrein zou zingen maar toen kwam hij al rappend volledig los, de toon was gezet en we hadden het gevoel waarom kon dit concert niet op het hoofdpodium!?

De intussen 73 jarige wil Tura uit Veurne voor het eerst op Dranouter vervolgde wat later op de set al rapend ‘Moa ven toch’ na het lied ‘Ik mis je zo’.  Ook jeugdvriend Klaas Delrue van Yevgeni (Rekkem) kon niet ontbreken en leerde ons wat ook West-Vlaanderen is met zijn nieuw Franstalig nummer ‘Dites moi ou sent les problèmes’… over zijn grootmoeder die op de grens woont en werkte en West-Vlaams met Frans in één zin spreekt, een sneer naar de bekrompen Belgische samenleving en zijn taalkwesties.   Veel West-Vlamingen gingen in Frankrijk in de textiel gaan werken en nu kennen we de omgekeerde beweging… Ook het lied Port d’Amsterdam van Jacques Brel  (Zandvoorde – Brussel) klonk overtuigend mooi.

Dit jaar besteedde dan ook Dranouter heel wat aandacht op muziekvlak aan ‘300jaar grensstreek’. Met oa thematische optredens over grensarbeid van Zuidwaarts/Musique sans frontières (een samenwerkingsverband Muziekcentrum Dranouter – Orchestra International du Vetex Géant). Alsook het ‘Grensorkest’ bracht zaterdag twintig amateurmuzikanten samen van Frankrijk en Vlaanderen. Helaas vielt dit samen met de Radio 1 Sessie.

Ook naar jaarlijkse gewoonte besteed & investeert Folkfestival Dranouter op een bewuste manier heel wat middelen voor het recycleren van afval en voert campagnes voor behoud van natuur, ‘Low Impact’ festival. Tussen de optredens hoorden we dan enkel het vogelgeluid van de Geelgors vogel als pauzemuziek  Natuurpunt Vzw.  kreeg het hoofdpartnerschap en om dit te onderstrepen lanceerde het festival een actie waarbij een deel van de prijs voor een speciaal weekendbiljet ging naar projecten van Natuurpunt voor de bescherming van o.a. die Geelgors. Met de actie wil Festival Dranouter bijdragen aan de ontwikkeling van de natuur in de streek van het festival en zo de impact van het evenement op de omgeving verminderen.  Daarnaast riep het mee op om de campagne te steunen bij Ministerie van Ideeën  (koepel van ecologische bedrijven) en zelf te komen met je creatieve ideeën, geen grote woorden of acties maar dingen die je dagelijks kunt doen, Ministerie van ideeën is ook te zien op Tv op Vier programma ‘plan B’.  Hoe het is om te zwemmen is in een zee van water plastiek kon je ook in een speciaal bad ondervinden.

Ook de sociale doelstelling vinden de organisatoren belangrijk: heel wat  medewerkers komen via sociale projecten die ze op die manier een stuk ondersteunen o.a. van een opvangtehuis voor jongeren vinden jaarlijks hun weg naar het festival.  In de backstage werd al gedacht aan de 40ste editie van Dranouter en zelf van hoe het betrekken van het psychiatrisch ziekenhuis waar ik werk.

Dranouter focust ook op gezinnen en kinderen en had i.s.m met kringloopwinkel ’t Rad uit Brugge een heus knuffelbad ,er was  een hoek voor de jonge vaders en moeders om de allerkleinsten te kunnen verversen en te voeden. Ook de paardenmolen, circus van Cirque de Lune van de broers Libbrecht  en circus Hoetchatcha waren trekpleisters voor jong & oud.

De toegankelijkheid voor ieder zag ik voor het eerst op Dranouter,  15 jaar terug, de mensen van  Vzw Intro zorgden terug voor ADL tenten met allerlei faciliteiten.  Ook kon de mobiele festivalganger via een rolstoelrace ondervinden waarom voorrang verlenen en plaats geven aan minder mobiele personen een must is op festivals en in het dagelijks leven.

Nog een opmerkelijke campagne was van de brouwerij Alken-Maes ‘Know The Signs’  die aandacht wil schenken aan de gevolgen van overmatig alcoholgebruik.  De politie deed de preventiecampagne ‘ Sterke drank, slappe slurf’.

Muzikaal wil festival Dranouter een mix maken van een aantal Belgische toppers, en een aantal internationale namen en groepen uit het folkgenre.  Men zorgde ook voor een nieuw podium met aanstormend talent en een folk-rockrally.  Ook kreeg de bezoeker meer plaats en werd hij verwent met beter culinair festivalvoedsel.

Opvallend de zaterdag  was dat er heel wat mensen toestroomden voor de optredens van The Broken Circle Bluegrass Band & de Nieuwe Snaar (Jan De Smet verzorgde voor de muzikale aankondigingen van de groepen nota bene).  Zondag had ik graag uit mijmering van mijn verlof  in de Provence Moussu T e lei Jovents en ZAZ gehoord, gelukkig zal de bibliotheek ook soelaas brengen. 

Zoals de Franse zangeres ZAZ in De Standaard weekendeditie vertelde over ‘je veux d’lamour, d’la joie, de la bonne humeur’ haar hymne tegen de ongebreidelde consumptiedrang… moet deze reporter van dienst ook tevreden zijn met hetgeen hij mocht beleven en niet klagen over hetgeen hij muzikaal gemist heeft.. of meer leven zoals hetgeen op mijn T-shirt stond ‘Preparez vous a être heureux!’

’s avonds en de dag erop terug blij aan het werk met boordevol ideeën voor de 40ste editie.  Met de achtergrond de drankproblemen van Daan, helaas gaat de pers hier mee om al spektakel terwijl een goede zanger, artiest nu juist ‘bemoeizorg’ nodig heeft, misschien brengt de komende editie van Te Gek!? thema alcoholafhankelijkheid iets teweeg, maar zijn we wel zeker dat er een probleem is bij Daan?  Laat de artiest zelf beslissen wat hij doet!

Hoe het festival verder verliep weet ik niet want ik was terug aan het terug  werken in het psychiatrisch ziekenhuis maar indien jullie erbij waren laat dan zeker jullie bevindingen hier achter. 

In m’n hoofd

Raymond Van Het Groenewoud

In m’n hoofd is alles heel eenvoudig
In m’n hoofd valt alles op z’n plaats
Geen verderf, geen loeiende reclame
Welkom, welkom, in m’n hoofd
Er is tijd voor eender welke richting
Er is plaats voor eender welke stroof
Er is rust om alles t’ overschouwen
‘t Is prettig toeven in m’n hoofd
Overdag is er de verwarring
Overdag loopt ‘t spoor vlug dood
Overdag wringt men zich in bochten

Er is water voor wie echt wil drinken
Er is werk, dat werd ons toch beloofd
Er zijn slogans voor wie ze wil geloven
Maar de kern zit in m’n hoofd

In m’n hoofd zijn geen misverstanden
In m’n hoofd blijft alles ongedeerd
In balans, onuitgesproken

Naar ‘t schijnt verdwijnen je gedachten
Tot ‘t licht volledig is gedoofd
Maar zolang ik daar iets kan ontwaren
Blijf ik dwalen in m’n hoofd
Ja, zolang ik daar iets kan ontwaren
Blijf ik dwalen in m’n hoofd

Links & bronnen:

Herbeluister De hoogtepunten uit deze Radio 1 Sessie hoor je maandag 12 augustus in Exit van 21 tot 22 uur http://www.radio1.be/programmas/exit/radijoweejn-sesje-op-festival-dranouter

www.festivaldranouter.be

www.hetzesdemetaal.be

www.tegek.be

www.knowthesigns.be

www.ministerievanideeen.be

www.intro-events.be

www.standaard.be/plus/ochtend/42

www.300jaargrens.eu

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!