Verslag, Nieuws, België, RTBF, Hendrik Vuye, Mediarel -

Haatcampagne tegen professor Vuye? Een reconstructie

De RTBF zaait haat tegen Vlaanderen en voert een haatcampagne tegen de Vlaamse professor Vuye, dat konden we de afgelopen dagen lezen in de kranten. Maar wat zijn de feiten? Een reconstructie.

woensdag 4 april 2012 16:47

Ongeveer twee maanden geleden, op 16 februari, zond de RTBF in het avondjournaal een reportage uit over de kritiek die  enkele studenten uit de Naamse universiteit Notre-Dame de La Paix hadden op hun professor staatsrecht. Hendrik Vuye, de professor in kwestie is een grondwetspecialist en steekt zijn Vlaamse sympathieën niet onder stoelen of banken. Vuye is ook adviseur van N-VA.

De reportage

Sommige studenten vonden dat zijn uitspraken, tijdens de cursus grondwettelijk recht, te veel het programma van de N-VA verdedigden. De RTBF bezocht de studenten en verzamelde enkele getuigenissen.

In de reportage (die u hieronder zelf kan bekijken) vertellen de studenten over de N-VA-getinte uitspraken van de professor.  Naast de negatieve commentaar ging de RTBF-journalist ook op zoek naar positieve reacties. Uit de reportage blijkt dat de professor gewaardeerd wordt, maar dat sommige studenten zijn uitspraken te provocerend vinden. Ook de  professor zelf en de rector van de Naamse universiteit komen in de reportage aan het woord.

Prijs voor beste professor

Eind maart won Hendrik Vuye de Poullet d’or, de prijs waarmee de studenten van de Naamse rechtsfaculteit de beste professor kiezen. Knack schreef hierover “studenten zetten RTBF een neus”. Het weekblad leidde, uit het feit dat Vuye de prijs won, af dat ze “bij de RTBF zich nu groen lachen”. Dat was het artikel dat de hele heisa in gang zette.

Volgens Knack doet de RTBF er alles aan opdat de Naamse universiteit Vuye als professor aan de deur zou zetten. Verder in het artikel kunnen we lezen dat de RTBF-journalist op de campus aan de rechtenstudenten vroeg of Vuye geen racist was en of hij niet ontslagen moest worden. “In het RTBF-journaal werd gesuggereerd dat de leiding van de universiteit zich over de kwestie zou buigen”, schrijft Knack.

Beide vragen werden echter nooit gesteld aan de studenten. Dat is tenminste niet af te leiden uit de reportage. In de reportage komen alle partijen aan bod en er werd enkel gepeild naar de meningen bij studenten over de professor.

Polemiek

Knack gaf het startschot, andere kwaliteitskranten als De Standaard en De Morgen volgden al snel. De Standaard kopte: “Studenten zetten RTBF op zijn plaats”. Volgens de krant is de verkiezing een signaal gericht tegen de Franstalige openbare omroep. Verder schrijft De Standaard online over de “haatcampagne van de RTBF” tegen Hendrik Vuye. Dat terwijl er van een campagne helemaal geen sprake is.

Ook De Morgen trok de verkeerde conclusies. De krant kopt: “Walenhater Hendrik Vuye is populairste professor in Wallonië.” Uit de onderkop blijkt dat ook de collega’s van De Morgen de reportage niet hebben bekeken. “Uitgespuwd door de RTBF, aanbeden door Waalse studenten.” Met als eerste zin “De RTBF noemde hem een racist”.

Ook oud-premier en Oeso-topman Yves Leterme twitterde over de reportage: “Le Soir en RTBF hebben een gebrek aan niveau.”

“Niet wij voeren een campagne tegen professor Vuye, men voert campagne tegen ons”, reageerde RTBF-hoofdredacteur Dauriac op 3 april in De Standaard over de mediarel. “Kijk naar de reportage. Het is een journalistiek werkstuk waar niets op aan te merken valt”, zegt hij.

Bekijk de reportage en vorm zelf uw mening.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!