Een AW101-helikopter van het Italiaanse defensiebedrijf Finmeccanica (foto: Finmeccanica)
Nieuws, Europa, Economie, Afghanistan, Italië, VS, Defensie-industrie, Antonio Mazzeo, Bagram, Finmeccanica, Kaboel, Bewapeningsbeleid, Helikopters, Bewakingssystemen, Oorlog Afghanistan, Alenia North America, Selex Sistemi Integrati, Akoestische elektrosensoren, DRS Defense Solutions, Afghanistan National Army Air Force (ANAAF), Capodichino -

Afghanistan is een Eldorado voor Finmeccanica

Het Italiaanse ministerie van Defensie heeft enkele bedrijven van de groep Finmeccanica gekozen om de bescherming van de Italiaanse militaire bases in Afghanistan te verbeteren. Er is een contract mee gemoeid voor een bedrag van iets minder dan 100 miljoen euro. Onderzoeksjournalist Antonio Mazzeo stelt vast dat de Italiaanse defensie-industrie gouden zaken doet met de oorlog in Afghanistan.

dinsdag 27 maart 2012 15:40
Spread the love

Het contract omvat onder meer de levering van bewakingsapparatuur waaronder mobiele radarinstallaties ‘Lyra 10’ van Selex Sistemi Integrati (al aangekocht door de Italiaanse kustwacht voor de bewaking van kustwateren en de antimigrantenacties) en verschillende optische en akoestische elektrosensoren van Selex Galileo voor het lokaliseren van brandhaarden.

De bedrijven van de Finmeccanica-groep zullen ook instaan voor de installatie van camera’s, commandoposten en de wachtdienst voor de bewakingssystemen van luchthavens, bases en ‘gerobotiseerde wapensystemen’ van Oto Melara. Selex Sistemi Integrati wordt verantwoordelijk voor het transport, de installatie, de integratie en de organisatie van alle systemen. Deze firma voor militaire elektronica zal ook zorgen voor de ontwikkeling van het Italiaanse militaire commando- en controlesysteem SIACCON2 en van de huidige verbindingsinfrastructuur in Afghanistan met ‘het oog op een grotere efficiëntie’.

Gouden zaken voor Italiaanse bedrijven

Dat het bloedige Afghaanse conflict steeds meer Italiaanse militaire industriële bedrijven gouden zaken laat doen, blijkt uit het bericht van eind januari dat de US Air Force een contract van 12 miljoen dollar heeft afgesloten met DRS Defense Solutions (groep DRS Technologies Inc.), een Finmeccanica-bedrijf  met zetel in Maryland, voor de installatie van Improved Altitude Hold and Hover Stabilization aan boord van de Sikorsky-helikopters HH-60G ‘Pave Hawk’, die alleen in Afghanistan en Irak ingezet worden. DRS Defense Solutions zal ook de platformen, de technische ontwikkelingsprogramma’s, de wisselstukken en de assistentie voor de helikoptervloot leveren.

“Een groot deel van de verliezen van Sikorsky HH-60G in Irak en Afghanistan kan worden toegeschreven aan de weersomstandigheden zoals zandstormen en aan de risico’s die verbonden zijn aan het vliegen boven onbekend terrein”, verklaarde de voorzitter van DRS, Logen Thiran. “Onze stabilisatietechniek IAHHS zal een fundamentele rol spelen in de veiligheidsvoorziening van personen in en rond het toestel wanneer ze in deze moeilijke omstandigheden opereren. We zullen verbeteringen aanbrengen die de helikopters in staat stellen om beter op te stijgen, te navigeren en te landen op automatische piloot”.

Bagram, het Afghaanse Guantanamo

Vorig jaar haalde DRS Defense Solutions een contract binnen ter waarde van 23,5 miljoen dollar voor informatica-ondersteuning van de vliegbasis van Bagram, een van de belangrijkste infrastructuren van het Amerikaanse leger in Afghanistan. Het Italiaans-Amerikaanse bedrijf moest verzekeren dat de C4I-systemen onderling volledig op elkaar afgestemd werden.

Die systemen (Command, Control, Communications and Computer Information) worden gebruikt voor de planning, de leiding en de integratie van de militaire operaties van de geallieerden. De basis van Bagram wordt ook het Afghaanse Guantanamo genoemd: ze is inderdaad de belangrijkste gevangenis voor Afghaanse burgers die van terrorisme verdacht worden, slachtoffers van zware mishandelingen, folteringen en schendingen van de mensenrechten.

Eind 2008 ondertekende Alenia North America, een andere Amerikaanse onderneming onder controle van Finmeccanica, een contract met US Air Force voor de verkoop van 18 tactische transportvliegtuigen C-27, niets anders dan de oude G.222 van de Italiaanse luchtmacht, die achtereenvolgens van de hand gedaan werden en in de fabrieken van Alenia in Capodichino, in de buurt van Napels, gemoderniseerd.

De transactie riep nogal wat twijfels op rond de wettelijkheid en transparantie: de vliegtuigen werden namelijk besteld door de Combined Security Transition Command, de leiding van de Amerikaanse operaties in Afghanistan, om daarna doorverkocht te worden aan de Afghanistan National Army Air Force (ANAAF), de opnieuw gevormde Afghaanse luchtmacht.

Het totaal van de bestelling, inclusief de levering van de vliegtuigen en wisselstukken en de logistieke ondersteuning in Italië en Afghanistan bedroeg 287 miljoen dollar. Twee jaar later bestelde het Pentagon bij Finmeccanica weer twee G.222. Ook die werden via Washington aan het Afghaanse leger geleverd. Met een bijkomend contract ter waarde van 30 miljoen dollar moest Alenia North America de extra vliegtuigen ombouwen voor VIP-transport en ze uitrusten met een nieuwe automatische piloot en ballistische bescherming. 

De maatschappij ontving van US Air Force nog eens 20 miljoen dollar voor verdere reparaties en onderhoud van de vliegtuigen in Madison (VS) en in Italië. Eind 2011 werden al veertien C-27A’s aan de Afghaanse luchtmacht geleverd.

“G-222’s zullen Amerikaans leger ondersteunen in strijd tegen terrorisme”

“Dankzij de G-222’s zal Alenia North America het Amerikaanse leger nogmaals steunen in de wereldwijde strijd tegen het terrorisme”, zei Giuseppe Giordo, de voorzitter en gedelegeerd bestuurder van het bedrijf van de Finmeccanica-groep. “De vliegtuigen zijn ideaal om het de regering in Kaboel mogelijk te maken gewonden te vervoeren en humanitaire en logistieke hulp te bieden in het hele land, vooral in de meest afgelegen of moeilijk bereikbare gebieden”.

De technici van Alenia North America zorgen ook voor de opleiding van de Amerikaanse en Afghaanse piloten en het onderhoudspersoneel. Die cursussen worden bij de Alenia-fabriek van Capodichino gegeven en op de luchtmachtbasis van San Antonio (Texas). De logistieke ondersteuning op de luchtmachtbasis van Kaboel werd echter toevertrouwd aan het bedrijf L-3 Vertex Aerospace, een van de grootste Amerikaanse aannemers in de ruimtevaartsector.

De managers van Finmeccanica hopen ook nog op een ander groot driehoekspel met uiteindelijke bestemming Afghanistan. Twee jaar geleden stelden ze de US Air Force voor om een twintigtal oude AMX-jachtbommenwerpers van het Italiaanse leger te kopen om vervolgens over te dragen aan de Afghaanse luchtmacht.

“De vliegtuigen die uiterst geschikt zijn voor aanvallen op landdoelen, zouden verbeterd kunnen worden volgens ATOL” (een letterwoord dat staat voor de ontwikkeling van de operatieve en logistieke capaciteiten), verklaarden ze aan Alenia. Aanvankelijk toonde het Italiaanse ministerie van Defensie interesse in de bestelling, maar na de besparingen in het budget van landsverdediging door de nieuwe regering-Monti en de ordonnantie van Obama ‘koop Amerikaans’ kan men gemakkelijk veronderstellen dat de ‘nieuwe’ jachtvliegtuigen uiteindelijk zullen worden besteld bij oorspronkelijk Amerikaanse oorlogsholdings.

Antonio Mazzeo

Antonio Mazzeo is een Italiaanse onderzoeksjournalist die woont en werkt in de Siciliaanse stad Messina. Hij is gespecialiseerd in militaire onderwerpen en de rol van de NAVO in conflicten. Deze tekst verscheen in Italiaanse versie op zijn blog.

(vertaling uit het Italiaans door Christ’l Beyers)

take down
the paywall
steun ons nu!