Vliegtuig stoot minder CO2 uit dan HST?
Deurne, Humo, CO2-uitstoot, Co2, Lezersbrief -

Vliegtuig stoot minder CO2 uit dan HST?

zondag 2 januari 2011 19:37

Dit is een antwoord op de lezersbrief van Jef de Bois uit Kontich in Humo 3669 met de titel “Vliegveld Deurne: zot van AA”. Meneer de Bois beweerd hierin dat de turbopropvliegtuigen van bvb. CityJet per persoon per kilometer minder CO2 uitstoten dan een HST. De cijfers die hij in verband met de HST aanhaalt kloppen echter niet. Zijn bewering dat een HST trein méér CO2 uitstoot dan een vliegtuig is dan ook manifest onjuist.

Even “Eurostar CO2” googelen levert meteen andere cijfers op. De Eurostar die tussen Brussel en Londen rijdt produceert slechts zo’n 25 gram per passagier per kilometer en niet 150 gram zoals hij beweert. Aangezien een trein, in tegenstelling tot een vliegtuig, de route niet in vogelvlucht maakt, heeft het weinig zin per kilometer te rekenen, maar beter per verplaatsing. Een trip met de Eurostar van Brussel naar Londen produceert 8 kilogram CO2 per passagier.

Een vlucht met een turboprop vliegtuig van het type Fokker 50 waarmee CityJet vliegt produceert inderdaad “slechts” 90 gram CO2 per passagier per kilometer. Daar zijn opstijgen en landen echter niet in verrekend. Eén LTO (Landing-Take off Cycle) van dit type vliegtuig produceert 400 kg CO2, per passagier komt dat op 6 kg. Een trip met het vliegtuig van Antwerpen naar Londen komt dus op 33 kilogram CO2.

Het klopt dat turboprop motoren een stuk zuiniger zijn dan gewone jets, maar deze zuinigere vliegtuigen kunnen enkel op korte afstand vliegen. Zo’n korte vluchten zijn in zijn geheel niet zuinig aangezien de opstijgen en landen proportioneel meer door weegt.

Wat betreft de vergelijking met dezelfde reis per auto moet men de uitstoot per kilometer delen door het aantal passagiers, dus enkel als men zonder passagiers naar Londen reist kloppen de cijfers van meneer de Bois.

Gelieve de mensen dus niet te bedotten: een zelfde reis met zelfs het minst vervuilende vliegtuig geeft 4 maal zoveel uitstoot als met een HST. Wie dus in zit met het milieu en het klimaat neemt gewoon de trein.

Dimitri Dhuyvetter
Overijse

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!