Nieuws, Europa, Italië, Mobiliteit, HST, Turijn, NO TAV, TGV -

‘No TAV’-beweging: 20 jaar strijd

‘No TAV’-beweging: 20 jaar strijd
vrijdag 28 september 2012 16:37

De ‘No TAV’-beweging is ongeveer twintig jaar geleden opgericht. De Italiaanse mainstreammedia hebben nooit duidelijk beschreven waar deze beweging voor staat, want dat zou betekenen dat ze moeten uitleggen wat de beweging wil tegenhouden: de spoorwegaanleg voor een hogesnelheidstrein of Treno ad Alta Velocità (TAV). De naam van de trein is inmiddels veranderd naar hogecapaciteitstrein, Treno ad Alta Capacità.

Deze spoorlijn moet Turijn met Lyon verbinden en is onderdeel van een groter Europees project, de Corridor 5, die Lissabon met Kiev verbindt. Terwijl de Italiaanse politici en ontwikkelaars van de hogesnelheidstrein druk bezig waren met het verantwoorden van het belang van de spoorlijn, is Portugal uit het project gestapt vanwege haar moeilijke economische situatie. Ook Spanje en Frankrijk zijn hun deelname aan het project aan het heroverwegen om dezelfde reden.

Naast de ‘No TAV’-beweging, die vooral uit burgers bestaat en die in de massamedia wordt beschreven als een groep gewelddadige bergbewoners, is er ook een grote groep professoren en experts die zich heeft uitgesproken tegen het project. Het gaat hier om een bedrag van 17 tot zelfs 35 miljard euro aan kosten voor de spoorlijn, die volgens haar ontwikkelaars Italië nu eindelijk met de rest van Europa kan verbinden door grootschalig vervoer van goederen en personen.

Volgens de ontwikkelaars blijft de Italiaanse transportmarkt klein door het gebrek aan een efficiënte spoorlijn naar het buitenland en is er daarom nood aan dit project. In feite is er al een bestaande spoorlijn die prima in staat zou zijn om het gewenste aantal personen en goederen te vervoeren, maar die gebruikt slechts 30 procent van haar potentieel.

Nu is de vraag: waarom willen opeenvolgende Italiaanse regeringen al sinds 1991 zo graag dat de spoorlijn er komt? We hebben het antwoord op deze vraag gezocht bij zowel de ontwikkelaars als de tegenstanders van het TAV-project. De tweede groep bleek het betere antwoord te kunnen geven, en vertelde ons over andere infrastructuurprojecten waar de Italiaanse bevolking voor heeft betaald en over vergelijkbare projecten in andere Europese landen. In al deze gevallen gaat het om grote bedragen van publiek geld waarmee dure infrastructuur gefinancierd is die zijn nut nog moet bewijzen.

Op vrijdag 28 en zaterdag 29 september vindt in Florence een rugbywedstrijd plaats die georganiseerd is door de ‘No TAV’-beweging. Daar willen ze burgers informeren en mobiliseren over waar hun belastingsgeld naartoe gaat. Niet naar het zorgsysteem of het onderwijs, sectoren die systematisch slachtoffer zijn van bezuinigingen, maar naar een spoorlijn waarvan het belang onduidelijk is. De ‘No TAV’-beweging richt zich niet enkel op de situatie in de Valle Susa in de regio Turijn, maar is verspreid over meerdere plaatsen in Italië waar burgers ook betaald hebben voor dure infrastructuur.

dagelijkse newsletter

Unite Talks: Mohamed Barrie

This interview is one to to take your time for! 🙏 🔆 45 minutes of Mohamed Barrie!🔆 💥 Mohamed is a dedicated social worker, organizer and advocate for veganism. He shares his view on structural racism, power, exclusion and veganism. 🌏 Based on his own experiences he shines a new light on the vegan movement and on the role of racism within these movements. 〄 PS: We just started doing these interviews, so feedback is much appreciated!

Geplaatst door u:nite op Dinsdag 20 oktober 2020

take down
the paywall
steun ons nu!