Verslag, Nieuws, België, Transportsector, Truckers -

500 truckers op de Heizel tegen sociale dumping

De actie 'stop sociale dumping' bracht vandaag na een langzaamaan-actie op de snelweg zo'n 500 vrachtwagenchauffeurs bijeen aan het Koning Boudewijnstadion in Brussel. Het was een gemeenschappelijke actie van vakbonden uit verschillende Europese landen, die aandacht wil vragen voor het fenomeen van de sociale dumping in de transportsector. Op 9 oktober volgt al een nieuwe actie.

maandag 24 september 2012 15:21
Spread the love

De Nederlandse Vereniging voor Beroepschauffeurs is met een bus met twintig chauffeurs afgereisd naar Brussel. Voorzitter Jan Linssen: “Kort gezegd gebeurt het volgende: de nationale wetgeving wordt niet nageleefd. Directeurs van transportbedrijven omzeilen de wet om zo met goedkopere chauffeurs te kunnen rijden, waardoor de chauffeurs uit eigen land op straat komen te staan. Er is nauwelijks controle op deze vorm van sociale dumping in onze sector, niet vanuit het eigen land en ook niet vanuit Europa. De politici in het parlement zien niet hoe groot dit probleem voor onze sector is, en met deze actie proberen wij nu eindelijk hun aandacht te krijgen zodat er iets aan gedaan wordt”.

Naast truckers en vakbonden is er ook een vreemde eend in de bijt aanwezig op de actie: de Nederlandse Socialistische Partij. “De SP is hierbij omdat we willen laten zien dat we solidair zijn met de chauffeurs die bang zijn om hun baan te verliezen, en omdat door druk van buiten ook problemen op politiek niveau opgelost kunnen worden, niet enkel in het parlement”, zegt Niels Jongerius, europarlementslid voor de SP. Ook Belgische politici kwamen hun steun betuigen.

Vijf na twaalf

Frank Moreels van de vakbond BTB-ABVV maakt duidelijk dat zijn vakbond niks heeft tegen de Oost-Europese chauffeurs, zij moeten ook hun brood verdienen. “Maar we zijn wel tegen de organisaties die een postbusbedrijf starten om Oost-Europese chauffeurs te kunnen werven, en die betalen tegen een derde van het loon dat ze volgens de Belgische wet zouden moeten ontvangen. Wie steekt de rest van dat geld in zijn zak?”.

Moreels hoopt dat er nu eindelijk begrip voor dit probleem ontstaat in de politiek, omdat het zo niet langer verder kan. “Het is geen vijf voor twaalf, maar vijf na twaalf. Mensen die nog aarzelen moeten wakker geschud worden, want zo kan het niet langer duren”.

De nationaal sectorverantwoordelijke van de ACLVB Kurt Marysse zegt dat de chauffeurs slachtoffer zijn van te lakse politici in het land en bij de Europese Unie. “De politici moeten nu eindelijk actie ondernemen, geen woorden maar daden. Ook de werkgeversfederaties moeten hun verantwoordelijkheid nemen, het lijkt nu wel alsof zij vóór sociale dumping zijn. Als ze ons in de Wetstraat en bij de Europese Unie niet horen, zullen we nieuwe acties houden tot we wél gehoord worden”, aldus Marysse.

Postbus

Door de openstelling van de grenzen tussen Europese landen is een vrij verkeer van personen, goederen en kapitaal mogelijk. Op zich heel handig, maar daar wordt ook misbruik van gemaakt, onder andere in de transportsector. Transportbedrijven starten een postbusbedrijf op in een Oost-Europees land, zodat zij daar arbeidskrachten kunnen werven. Deze Oost-Europese arbeiders rijden in principe voor het West-Europese bedrijf en niet in Polen, Roemenië, etcetera.

Maar omdat het transportbedrijf een postbus in Oost-Europa bezit, kan zij deze chauffeurs wel tegen het minimumloon van dat land uitbetalen; een stuk minder dan het minimumloon in België of andere West-Europese landen. Naast het feit dat dit een vorm van uitbuiting is, staan ook de banen van chauffeurs uit eigen land op het spel, omdat zij oneerlijke concurrentie krijgen van goedkopere Oost-Europese truckers.

take down
the paywall
steun ons nu!