Nieuws, Wereld, Economie, Stampmedia, Internet, Google, Eric Schmidt, Jeroen Verhulst, Mobile Vikings, Zynga -

De internetzeepbel barst al jaren

Volgens Google-topman Eric Schmidt stevenen we af op een nieuwe internetzeepbel. Hij verklaarde dat in een interview met het Zwitserse magazine Bilanz. Volgens de jonge internetspecialist Jeroen Verhulst moeten we niet te hard van stapel lopen.

woensdag 9 maart 2011 12:31

De internet- of dotcomzeepbel is een fenomeen van het einde van de jaren negentig. Het internet was volop in opmars en allerhande internetbedrijfjes maakten furore. Hun beurswaarde werd zwaar overschat en dat leidde tot het barsten van de bel in 2001, met zware financiële gevolgen voor heel wat beleggers.

De laatste maanden worden grote internetbedrijven zwaar overschat. Facebook zou goed zijn voor vijftig miljard dollar, Twitter voor tien miljard. Volgens Eric Schmidt (CEO van Google) zijn die cijfers overschat en stevenen we af op een nieuwe internetzeepbel.

Jeroen Verhulst (21) studeert software engineering en ligt mee aan de basis van Saturized, een bedrijf dat internetservices aanbiedt. Volgens hem is het proces van de barstende internetzeepbel al jaren bezig. “Een extreme uiteenspatting voorzie ik niet meteen. Schmidt spreekt zichzelf wat tegen. Hij ziet een internetbubbel aankomen, maar hij wil nog vier jaar kapitaal vergaren voor Google. Dat crashen van de markt lijkt me voorbarig.”

Geen zekerheid

Volgens Verhulst heeft Schmidt gelijk wat de snelle opkomst van internetbedrijven betreft. “In de internet- en de IT-sector zijn er steeds meer niet-geschoolde mensen die zeggen: ’Dit kan ik ook’. Dat verklaart de opmars van al die bedrijfjes, terwijl het internet vroeger enkel toegankelijk was voor grote bedrijven.”

Eén van de bedrijven die volgens Schmidt zwaar overschat wordt is Zynga, maker van populaire Facebookspelletjes als Farmville. “Dat is een nieuw fenomeen. Kleine bedrijven zonder concreet businessmodel worden onverwacht populair en vergaren veel kapitaal. Ze hebben echter geen zekerheid dat ze op lange termijn aan de verwachte verkoop kunnen blijven beantwoorden”, zegt Verhulst daarover.

Simpel idee

Ook in België worden veel internetbedrijfjes opgericht. “Vaak zijn het jonge mensen die na hun studie bij grote bedrijven gaan werken en na de uren een eigen onderneming starten. Dat geeft een vertekend beeld, want zo’n bedrijf zal nooit een enorme waarde krijgen. De oprichter is in zijn eentje verantwoordelijk voor zowel de opbrengst, de ontwikkeling en het onderhoud. Die opbrengst verliest de eigenaar soms uit het oog, waardoor het bedrijf over de kop gaat.”

“Populaire websites als Facebook en Twitter zijn een categorie apart”, vertelt Verhulst. “Een simpel idee blijkt briljant te zijn. Voorbeelden in België zijn Mobile Vikings en Netlog. Die laatste lijkt nochtans wel slachtoffer te worden van de internetzeepbel. Het bedrijf verliest steeds meer gebruikers. Reden zou de grote overloop naar Facebook zijn. “Netlog trekt een jonger publiek aan dan Facebook. Eens die jonge gebruikers ouder worden, is de stap naar Facebook logisch”, vindt Verhulst.

Verhulst benadrukt dat cijfers relatief zijn. “Netlog heeft tweehonderdduizend unieke bezoekers per dag. Een jong publiek, dat zelfs moeilijk te bereiken is voor reclamemensen. Sommige artikels insinueren bijna dat Netlog failliet gaat, terwijl het actieve ledental toch stabiel is. Dat is ook een probleem in het verhaal rond de internetzeepbel. Mensen raken snel in paniek.”

© 2011 – StampMedia/Xios – Liesbeth Merckx

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!