De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Bron: Extinction Rebellion
Extinction Rebellion

“Vergeet het licht niet uit te doen”: Extinction Rebellion plakt posters op de verlichte ramen van fast-fashion giganten

Zaterdagavond 19 februari 2022 hebben activisten van Extinction Rebellion posters opgehangen op de verlichte ramen van fast-fashion winkels in de Nieuwstraat te Brussel, met als boodschap: "Vergeet het licht niet uit te doen". Door de aandacht te vestigen op deze ramen die heel de nacht door verlicht blijven, roept de milieubeweging politici op om dergelijke verkwistende praktijken te verbieden, en stelt zij ook de grondslagen van ons economisch model ter discussie.

dinsdag 22 februari 2022 15:41
Spread the love

 

“Hoe zijn zulke aberraties toch mogelijk nu er geen enkele twijfel meer over bestaat dat de milieucrisis levensbedreigend is voor ons voortbestaan? Hoe kun je verwachten dat burgers de milieucrisis serieus nemen als ze overal geconfronteerd worden met hoe sommige bedrijven zonder enige terughoudendheid energie verspillen? Zulke praktijken hadden al lang verboden moeten zijn,” aldus Xavier, woordvoerder van de beweging.

Bron: Extinction Rebellion

Onder de doelwitten van de activisten bevinden zich textielgiganten zoals Zara, Bershka, Kiko, Chaussea, en Mango.

“Inzake nachtverlichting wordt de kroon ongetwijfeld gespannen door Zara en Bershka, die niet alleen hun etalages verlicht laten, maar de hele winkel, 24 uur per dag! En dit terwijl Inditex – hun moederbedrijf en ‘s werelds grootste fast fashion retailer – met veel tamtam een hele reeks duurzaamheidsdoelstellingen heeft aangekondigd, waaronder koostofneutraliteit tegen 2040!” [1]

Al kondigen de textielgiganten ambitieuze duurzaamheidsplannen aan, blijven zij samen verantwoordelijk voor 10% van de wereldwijde CO2-uitstoot.

Wat duurzaamheid betreft maakt de textielindustrie zich schuldig aan meer dan enkel het excessief verlichten van hun etalages. Met deze actie wil Extinction Rebellion dus ook de greenwashing van de textielgiganten aan de kaak stellen, want al kondigen zij elk om beurt ambitieuze duurzaamheidsplannen aan, blijven zij samen verantwoordelijk voor 10% van de wereldwijde CO2-uitstoot [2], en blijft hun sector op een na zowel de grootste verbruiker van water [2] als de grootste bron van microplastics in het milieu [3].

Bron: Extinction Rebellion

“Laat je niet misleiden door de valse beloften van deze fast-fashion multinationals. Hun bedrijfsmodel is volledig gebaseerd op goedkope producten van lage kwaliteit, met een korte gebruiksduur: mensen worden aangemoedigd de mode te volgen, terwijl tegelijkertijd de kleding die men koopt kwalitatief zo slecht is dat deze al snel moet worden vervangen.

Extinction Rebellion Belgium vraagt dat de regering veel strengere duurzaamheidsnormen oplegt en alle reclame verbiedt die tot overconsumptie aanzet. Zelfs al gaat dat ten koste van de economische groei, waar de verergerende milieucrisis hoe dan ook vroeg, laat of veel te laat een einde aan zal maken.”

Notes:

[1] https://fashionunited.uk/news/fashion/fast-fashion-giant-inditex-accelerates-sustainability-targets/2021071456593
[2] https://www.businessinsider.com/fast-fashion-environmental-impact-pollution-emissions-waste-water-2019-10?r=US&IR=T
[3] https://ourworldindata.org/plastic-pollution

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!