Nadat het nieuwe akkoord werd voorgesteld aan de arbeiders werd het werk bij Ford Genk maandag weer hervat. Gaby Colebunders, ACV-délégué bij Ford Genk, is tevreden, maar blijft voorzichtig: “Het akkoord beantwoordt voor 90 procent aan de vraag van de arbeiders, dus ja, de arbeiders zijn voorlopig tevreden over de uitkomst van de onderhandelingen. Niemand wou duizend auto’s per dag produceren en dat hebben we nu wel duidelijk kunnen maken.”
De productie wordt verlaagd van duizend naar 800 auto’s per dag. Dat is vooral in de assemblage-afdeling, waar van in het begin onvrede heerste over de hoge werkdruk, goed voelbaar.
Financiële premie vervalt
Maar volgens een eerder gemaakte afspraak hadden de werknemers van Ford Genk recht op een financiële premie bij een productie van duizend auto’s per dag. Nu de werknemers dat productieniveau niet meer halen, vervalt ook de premie.
Dat is volgens Colebunders geen probleem. “De arbeiders hebben zelf nooit gevraagd om een premie. Dus vinden zij het niet erg deze te verliezen. Het was de Ford-directie die door middel van de premie het productieniveau van duizend auto’s per dag wou verzekeren.”
Sociaal plan
Nu enkele eisen van de vakbonden werden ingewilligd, lijkt de weg vrij om te beginnen met de onderhandelingen over het sociaal plan. “Er is momenteel een open dialoog en je voelt dat alles in een stroomversnelling zit. Maar als we vinden dat de onderhandelingen niet de goede richting uitgaan, kan de bom weer ontploffen en zetten we weer een stap terug”, waarschuwt Colebunders.
Zoals ook de spontane staking van vorige week dinsdag al aantoonde, blijft de situatie bij Ford Genk precair. Toen deden de hoge premies voor de Amerikaanse werknemers van Ford, maar ook de strijd van de arbeiders van ArcelorMittal, de situatie bij Ford Genk naar een kookpunt stijgen.