Vroeg donker, regenachtig, het past bij het gevoel nu ik voor de laatste keer de Beneluxtrein van Amsterdam naar Brussel neem. Ik neem deze trein al drie jaar en hij zit altijd vol.
Maandag sprak ik met negen pendelaars over de gevolgen voor hen van de vervanging van de Beneluxtrein door de Fyra. Een aantal pendelaars die ik sprak, wisten het nog niet eens, aangezien NS Hispeed en de NMBS pas maandag communiceerden over de nieuwe trein.
Dinsdag werd bekend dat België en Nederland na vijf jaar tot een compromis zijn gekomen. Hiervoor moest de Nederlandse minister van Infrastructuur, Melanie Schultz van Haegen (VVD), wel dreigen met een advocaat.
Het compromis is dat er vanaf april acht keer per dag een trein rijdt van Antwerpen naar Breda, met een stop in Noorderkempen. Dit is toeslagvrij en zonder te reserveren. Dit zal de reistijd van 1 uur en 8 minuten terugdringen tot minder dan een half uur.
De voordelen van de Fyra zijn de snelheid en het comfort. De nadelen zijn dat de trein niet meer stopt in stations als Roosendaal, Dordrecht of Den Haag-Hollands Spoor. Bovendien moet je reserveren voor je plekje.
Van Brussel naar Den Haag moet je nu overstappen in Rotterdam, de reistijd tussen deze twee steden wordt wel een half uur korter. Abonnementen voor de Fyra zullen een stuk duurder zijn dan de huidige abonnementen, in de overgangsperiode zullen de reizigers per rit vier euro meer moeten betalen voor hun abonnement.