al.arte.magazine: “Er is meer dan couscous en buikdansen”
Nieuws, België, Cultuur, Website, Beeldvorming, Magazine, Arabische cultuur, Younes Duret, Malikka Bouaissa, Al.arte.magazine -

al.arte.magazine: “Er is meer dan couscous en buikdansen”

De Nederlandstalige mediawereld is een online magazine rijker met al.arte.magazine. Deze website van Malikka Bouaissa wil mensen kennis laten maken met kunst en cultuur uit de Arabische en islamitische wereld.

vrijdag 28 september 2012 19:00

“De meeste westerse media belichten maar een klein aspect van de Arabische en islamitische wereld. Vaak gebeurt dat in een niet zo positief daglicht. De aandacht gaat dan dikwijls naar politiek nieuws. Er wordt weinig bericht over cultuur en kunst”, legt Malikka Bouaissa uit.

“Moslims en Arabieren zijn gewone mensen met ook leuke en frivole dingen in het leven. Maar dat beeld hebben de gemiddelde Belg en Nederlander niet, denk ik. Erg jammer, want de meerderheid bestaat uit mensen zoals jij en ik die iets proberen te maken van hun leven en die dat doen volgens hun geloofsovertuigingen. Dat wil ik laten zien.”

Als Belgisch-Marokkaanse uit Boom heeft Bouaissa een breed doelpubliek voor ogen. “Ik merk dat er mensen van Marokkaanse afkomst zijn die mijn website bekijken en zeggen: ‘Oh, ik wist niet dat zulke kunst bestond’. Mijn doel is om ook hen een grotere interesse voor cultureel erfgoed te laten ontwikkelen en hen aan te moedigen daarin te investeren.”

Bouaissa wil duidelijk maken dat cultureel erfgoed uit de Arabische en islamitische wereld uit meer bestaat dan couscous en buikdansen. Ze haalt de kunstenaar Younes Duret aan als voorbeeld: “Een Franse jongeman die met een Marokkaanse knipoog moderne design en meubelen ontwikkelt. Dat vind ik fantastisch.”

Positieve kunst

De kunstenaars die aan bod komen op al.arte.magazine zijn van zeer diverse komaf en daar houdt Bouaissa rekening mee: “Met Arabische landen bedoel ik de landen waar Arabisch gesproken wordt. Islamitische landen zijn dan landen als Turkije, Iran en een aantal Afrikaanse en centraal-Aziatische landen. Ik ben zelf Berberse, dus vond ik dat de site niet overwegend Arabisch mocht zijn. Ik heb het er trouwens niet alleen over moslims.”

Met de wil om de beeldvorming te veranderen, besteedt Bouaissa ook aandacht aan de relatie tussen kunst en de recente anti-islam film. “Ik had ergens een column gelezen die precies verwoordde wat ik dacht: we moeten slechte kunst met mooie kunst verslaan. Dat is een positieve manier om met negativiteit om te gaan.”

Meerwaarde

al.arte.magazine ontstond nadat Bouaissa, afgestudeerd als communicatiewetenschapper, besloot om iets extra te doen in een periode als werkzoekende. “Na vier jaar gewerkt te hebben als marketingmedewerker zat ik zonder job. Ik wou iets doen wat ik leuk vond, iets met een meerwaarde.” Ze begon avondlessen voor dameskleermaakster te volgen en zelf kleding te ontwerpen. Nu volgt ze de avondopleiding modeontwerpen. “Ik ben altijd creatief bezig geweest, maar nu heb ik met al.arte.magazine iets gevonden waarmee ik verder wil gaan. Mijn jongere broer hielp me om de website te bouwen. Voor de rest doe ik alles zelf.”

Waar de website nu voornamelijk nobel en idealistisch is, mag ze later winstgevend worden. “Ik wil mij eerst concentreren op de inhoud. De Facebookpagina wil ik interactiever maken door bijvoorbeeld een boek weg te geven. Mensen moeten dan iets delen en liken om dat boek te winnen. Dat is zowat de enige vorm van marketing die ik gebruik.”

Internet

Bouaissa is ervan overtuigd dat het internet vele mogelijkheden biedt om de leegte in de gewone media op te vullen. Daarom wil ze iets schrijven over het Louvre-museum in Parijs dat onlangs een afdeling islamitische kunst heeft geopend. “Daarover vond ik weinig in onze media terug terwijl het toch wel een grote gebeurtenis in Europa was.”

De inhoud van al.arte.magazine is het resultaat van de informatie die Bouaissa de voorbije jaren uit interesse bijhield. Daarnaast haalt ze inspiratie uit allerlei blogs uit het Midden-Oosten. Bouaissa: “Er is bijvoorbeeld een blog die volledig gewijd is aan graffiti in Saoedi-Arabië. Ik denk dat deze mensen, net zoals ik, met het internet en media als Facebook en Tumblr eindelijk een plaats hebben om bekend te maken waar ze allemaal mee bezig zijn.”

© 2012 – StampMedia

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!