Verslag, Nieuws, Economie, België, Vincent Van Quickenborne, Pensioenplannen -

Overheidsstaking van donderdag slaat over naar privésector

De algemene staking van de overheidsvakbonden breidt uit naar de privésector. Ook het vliegend personeel, zowel de piloten als het cabinepersoneel, zal donderdag het werk neerleggen. In Zedelgem wordt gestaakt bij landbouwmachineproducent Case New Holland (CNH).

dinsdag 20 december 2011 17:52
Spread the love

“Quickie de liberaal krijgt actie op 22 december”. Zo staat bovenaan het pamflet van het gemeenschappelijk vakbondsfront bij Case New Holland in Zedelgem dat oproept voor een 24-urenstaking tegen de pensioenplannen van de nieuwe regering.

Het schetst de sfeer in heel wat bedrijven waar de werknemers plots persoonlijk geconfronteerd worden met de mogelijke gevolgen van de pensioenhervorming. “De druk is wat te groot aan het worden, de mensen zijn echt woest”, zegt een arbeider en ABVV-militant bij CNH.

“Ze snappen niet dat er geen rekening gehouden wordt met mensen die in een fabriek werken, dag in dag uit, met nachtwerkers, ploegenarbeiders. Ze zitten met de secondewijzer achter je aan om nog wat meer tijd uit iemand te persen, om een stuk nog sneller van de band te laten lopen of om toch maar een man minder te moeten betalen. Maar 50-plussers hebben nu al moeite om mee te kunnen. Dat is de grote angst: dat de oudere generatie gewoon bij het vuilnis wordt gezet”, aldus de arbeider bij CNH.

Bij treinenproducent Bombardier in Brugge zal er ook gestaakt worden. “Het zijn twee bedrijven waar relatief veel oudere werknemers werken die zich veel zorgen maken over de toekomst van het brugpensioen”, zegt Luc Logghe, secretaris bij ACV-Metea.

“Het was onmogelijk om de staking tegen te houden. In januari zal het al te laat zijn, zeggen de werknemers”, aldus Logghe. Hij voegt er aan toe dat ze bij ACV-Metea de voorbije dagen overstelpt worden met vragen van ongeruste werknemers. “Wie denkt dat dit slechts leeft bij kleine groep werknemers, moet hier maar eens aan de telefoon komen zitten”, aldus Logghe.

Ook het apart pensioenstelsel van het vliegend luchtvaartpersoneel moet er aan geloven en dat zorgt voor onrust bij het personeel. Piloten en cabinepersoneel betalen zelf een extra bijdrage om vroeger op pensioen te kunnen gaan. “Dat is nodig want heel wat landen leggen veiligheidsbeperkingen op zodat het voor piloten moeilijker wordt om na de leeftijd van 60 nog achter de stuurknuppel plaats te nemen”, zeggen de vakbonden.

take down
the paywall
steun ons nu!