Alle ambtenaren, dus ook de werknemers van de NMBS, zouden voortaan tot 62 in plaats van 60 moeten werken. Het rijdend personeel van de spoorwegen dat tot nu toe op 55 met pensioen kon, zou voortaan ook twee jaar langer moeten werken.
“Zou want sommige bronnen zeggen ons dat de nieuwe regels niet van toepassing zijn op het spoorpersoneel. Maar daarover krijgen we dus geen duidelijkheid. We worden overal buitengehouden. Dat leidt tot grote ongerustheid. Ik begin te vermoeden dat er expres verwarring wordt gezaaid”, zegt Jos Digneffe van ACOD Spoor.
Volgens Digneffe kan de staking nog vermeden worden als er overleg komt en als er wordt afgestapt van de lineaire verhoging van de pensioenleeftijd. “Wij hebben mensen die in weer en wind werken aan de sporen of mensen die in heel onregelmatige ploegen werken. Die kan je niet allemaal op dezelfde manier behandelen”, aldus Digneffe.
De eventuele verhoging van de pensioenleeftijd voor het rijdend personeel ligt moeilijk. “De NMBS heeft een tijd geleden 291 miljoen euro aan de Belgische overheid gestort om dat stelsel te vrijwaren. Als men nu toch de leeftijd verhoogt, is dat gestolen geld”, zegt Digneffe.
De vakbonden ACV en ABVV dienden in gezamenlijk front een stakingsaanzegging in.