Wanneer jongeren niet 'online zijn', is dat meestal door een combinatie van factoren
Nieuws, Cultuur, België, Internet, Jeugd, De vooruit, Ict -

Apestaartjaren update 3.3

Een dertigtal mensen waren aanwezig op de studieavond Apestaartjaren, in Kunstencentrum De Vooruit. Apestaartjaren wordt georganiseerd door Graffiti Jeugddienst en Jeugdwerknet.

dinsdag 1 maart 2011 16:14

De organisatoren

Graffiti Jeugddienst, een landelijke jeugdorganisatie, leert jongeren experimenteren en omgaan met allerhande alternatieve communicatievormen. Theater, graffiti en allerlei andere kunstvormen leiden tot communicatieve interacties. Ook koken, liften (autostop) … komen aan bod. Vrijwilligers die door Graffiti werden opgeleid, werken, ondersteund door hun eigen docutheek, procesmatig aan projecten zoals Lift! en Jam.

Jeugdwerknet slaat de brug tussen jeugdwerk en het internet. Jeugdwerknet is de plaats waar je als jeugdwerkorganisatie terecht kunt met praktische en inhoudelijke vragen rond het gebruik van het internet voor jouw organisatie. Jeugdnetwerk biedt een forum voor discussie en vragen zoals ‘hoe omgaan met pestgedrag’ en ‘hoe efficient betrouwbare informatie vinden’.

Alle jongeren online ?

Luc Mertens, (Foundation Travail Université – FTU ) deed onderzoek naar ‘offline jongeren’. Uit het onderzoek blijkt dat er weinig offline jongeren zijn. Ook jongeren die uit economische redenen thuis geen toegang tot het WorldWideWeb hebben, blijken niet altijd offline.  Ze vinden hun toegang tot het internet via de bibliotheek (veelal meisjes), cybercafés (eerder jongens) en via hun vrienden. Diverse factoren, zoals geen e-cultuur bij de ouders, de gezinsverhoudingen, de woonomstandigheden, het behoren tot een etnische minderheid, straatjongere zijn, of het hebben een handicap zijn mogelijke oorzaken van hun offline zijn.

Veelal vertonen deze offline jongeren een schaamtegevoel vergelijkbaar met het schaamtegevoel van analfabeten. Ze ontwikkelen trucjes om hun ‘offline zijn’ te verbergen. Het online zijn is voor jongeren belangrijk geworden voor de constructie van hun identiteit. Enkel zeer specifieke groepen jongeren, zoals bv. de Roma kinderen, zijn offline. Toch bestaat er een digitale kloof.

We zijn dikwijls van mening dat de digital natives over grote e-vaardigheden beschikken. Hun vaardigheden op de computer blijken dikwijls beperkt tot het gebruik van sociale netwerksites (facebook, netlog), youtube en msn. De digitale vaardigheden om email, tekstverwerking, spreadsheets en presentatieprogramma’s efficiënt te gebruiken blijken eerder ondermaats. En net deze vaardigheden zijn belangrijk bij studies in het hoger onderwijs of op de arbeidsmarkt.

Creakids

Creakids, een laagdrempelig project in Anderlecht, nabij het Zuidstation leert buurtbewoners met behulp van open source software digitale skills in het multimedia-atelier. Stop-motion, spectaculaire fotofantasieën, video en zelf games maken staan allemaal op het menu. Creakids viel op het E-dingesfestival in de prijzen.

e-lab4socialWork.

Aan de Katholieke Hogeschool Limburg wordt nagedacht over het gebruik van het internet, interactieve websites, facebook, twitter en andere nieuwe digitale ontwikkelingen om de dienstverlening binnen het sociaal werk up te graden. Davy Nijs, docent, probeert een beeld te schetsen van de digitale competenties die van een sociaal werker anno 2011 verwacht worden.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!