Een provocerende angry young man
Cultuurcentrum brugge, Thierry buysse -

Een provocerende angry young man

zaterdag 19 januari 2013 18:20

In de Bogardenkapel in Brugge loopt momenteel de tentoonstelling ‘Fallout’ met werk van Thierry Buysse. Ze zou toegankelijk zijn op vrijdag, zaterdag, zondag en maandag van 13 tot 18 uur, maar als u voor een gesloten deur staat, zoals mij vrijdag overkwam, dan moet u maar op een sluikse manier binnen zien te geraken. Dat doet Thierry Buysse overigens ook als hij foto’s neemt.

Sinds 2006 organiseert het Brugse Cultuurcentrum in de Bogardenkapel geregeld een ‘Free Space’-tentoonstelling. Telkens krijgt een jonge, onbekende Vlaamse kunstenaar de ‘vrije ruimte’ van de kapel ter beschikking om er zijn of haar werken te exposeren. Thierry Buysse is de achttiende in de reeks. Hij exposeert er de foto’s die hij in 2008 en 2009 maakte in Tsjernobyl, meer dan twintig jaar na de kernramp, maar ook enkele recentere assemblages die zijn afkeer van bepaalde maatschappelijke fenomenen illustreren.

Tot voor kort noemde Buysse (°1983) zich urban explorer.  Hij reisde de wereld af op zoek naar getuigenissen van verval, naar plaatsen die eruitzien alsof de apocalyps al toegeslagen heeft. Omzichtig maar vaak ook ongeoorloofd verschafte hij zich toegang tot verlaten en verloederde gebouwen om er de stand van zaken te fotograferen, in afwachting van het complete debacle of – in het beste geval – de sloophamer.   Met zijn werk plaatste Buysse zich ongewild in het rijtje kunstenaars als Alexander Dumarey, Roel van Sabben, Henk van Rensbergen, Jean van Cleemput, Michael Cook e.v.a. 

Nu is er niets denigrerender voor kunstenaars dan deel uit te maken van ‘een rijtje’, dan één van de velen te zijn, op het gevaar af als epigoon gecatalogeerd te worden.  De foto’s die hij in 2008 en 2009 maakte in Tsjernobyl, laten de grauwe werkelijkheid zien: bouwvallige zwembaden, theaterzalen, cultuurcentra, schoolklasjes, een reuzenrad dat pas gebouwd was maar haast nooit gebruikt werd, maar ook veel overblijfselen van speelgoed (poppen, kinderfietsjes, pluchen beertjes, etc.).  

Ondertussen ontwikkelde Buysse een ander soort beeldend werk: morbide assemblages met poppen en skeletten die refereren aan kernrampen (een verschroeid kinderlijfje), aan kindermisbruik door priesters (een penis met mijter die een kindermondje doorboort en een gekruisigde baby met zwartgeblakerd hoofd, polsen en voeten), aan de dood (een vogelkooi met het skelet van een duif die zichzelf opgehangen heeft, te bekijken vanop een kansel, en een ontvleesde kattenkop met damespruik).  Ook een jeugdwerk, een schaakspel met in brons gegoten olifantjes, recentelijk aangevuld met copulerende exemplaren.

Het is werk dat provoceert en choqueert, maar minder dan de werkelijkheid dat doet. ‘Fallout’ toont werk van een eenentwintigste-eeuwse angry young man die nog op zoek is naar de juiste signatuur, maar goed op weg is om die te vinden.

Misselyk

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!