Burgerjournalistiek, powered by DeWereldMorgen.be

MISSELYk
MISSELYk

Schrijft over:
Muziek, theater, literatuur, dans, beeldende kunst

Bio

Jon Misselyn (°1954) schrijft al veertig jaar over muziek, dans, theater, literatuur, beeldende kunst en cultuur in het algemeen. Hij debuteerde in de jaren zeventig in Tliedboek (pop), Kick (chanson, kleinkunst, cabaret) en Muziekkrant (hedendaags klassiek). In de jaren tachtig was hij theatercriticus van De Morgen, later van Markant, en maakte hij cultuurreportages voor BRT2-Radio. Hij was tussen 1989 en 1992 jurylid van Het Theaterfestival. Van 1984 tot 1994 was hij hoofdredacteur van de Brugse Uitkrant, van 2002 tot 2012 van het online cultuurmagazine Moon Art Gallery. In 2013 schreef hij het boek 'Geachte burgemeester, Beste Renaat', een open brief van 300 bladzijden aan het adres van de Brugse burgemeester Renaat Landuyt. In Brugse cultuurmiddens wordt Misselyn steevast Misselyk genoemd als hij weer eens een evenement de grond ingeboord heeft.

Werkgebied

Cultuur

‘We want more’: laat maar

Gisteren de openingstheatervoorstelling van het Cultuurcentrum Brugge bijgewoond. Of althans: drie kwartier ervan. De volgende vier kwartier liet ik over aan de ca. 60 toeschouwers in de zaal, van wie enkelen er duidelijk plezier in hadden dat er met hun kloten gespeeld werd. Het ging om ‘We Wan...

Frank (Deleu) eert Frank (Zappa)

‘Feathers & Bells’, unieke Zappa-tribute in Brugse Stadsschouwburg, met Flat Earth Society, Mauro Pawlowski en stadsbeiaardier Frank Deleu. Toen ik een jaar of dertig was hield niemand uit mijn vriendenkring van Frank Zappa. Ik wel. En omdat ik al die jaren ben blijven volharden heb ik nu na...

‘Bosch Beach’: zwanzen en feesten terwijl de lijken uit de lucht vallen

Ik ben altijd op mijn hoede als theatergezelschappen hun nieuwe producties aankondigen als ‘wereldpremière’. Uit jarenlange ervaring weet ik dat het woord alleen het onomstootbare feit dekt dat de voorstelling voor het eerst op de wereld opgevoerd wordt, maar niet uitsluit dat het ook voor het la...

Zwarte dag voor Brugge: Heilig Bloedprocessie verhuist naar Antwerpen

De kogel is door de kerk. Gisteravond werd beslist dat de Heilig Bloedprocessie, die al meer dan 800 jaar in Brugge uitgaat, vanaf 2017 naar Antwerpen verhuist. Prijs van de overeenkomst: 400.000 euro per jaar. “De keuze voor Antwerpen was een moeilijke keuze”, geeft aartsbisschop Jozef De Kesel...

Het geflirt van PVDD met de Brugse pers (en omgekeerd)

Gisteren liet AEL-voorman Abou Jahjah aan De Morgen weten dat hij dankzij N-VA-senator Pol Van Den Driessche geweerd werd op een benefietdiner voor Kom op tegen Kanker georganiseerd door de Brugse gastronomieschool De Groene Poorte. “Fout!” repliceerde PVDD: “Ik heb de directie noch de school ond...

Julia Holter in Brugge: “Ik wil hier komen wonen!”

De komende maanden slaat Muziekcentrum Cactus zijn tenten geregeld op in De Biekorf. Dat is nieuw. Vorig jaar trad Roddy Frame van Aztec Camera er al eens occasioneel op, maar vanaf nu wordt De Biekorf een vaste stek (naast de Magdalenazaal, Factor Club en af en toe het Concertgebouw of De Werf)....

Othello op TaZ: een terechte staande ovatie

Ik vermijd doorgaans theatervoorstellingen die  langer dan twee uur duren omdat ze te veel overbodigheden bevatten die de essentie versmachten. Door een samenloop van omstandigheden moest ik gisteravond ‘Othello’ van Toneelgroep Maastricht ondergaan, een voorstelling die een zitje v...

Een ode aan de gebroeders Kouachi op TaZ

Het is prettig wakker worden in Oostende, met het klagerige gekrijs van meeuwen op de achtergrond, en het geluid van sputterende fonteintjes die aan hun dagtaak beginnen op ’t Klein Strand. Op de zeedijk, die hier de Promenade heet, valt nog weinig volk te bespeuren, behalve enkele d...

Driekoningenavond op Theater aan Zee

Driekoningenavond gisteren in de Panoramazaal van De Grote Post op Theater aan Zee. Om de reeks literaire avonden met als titel ‘Prinsen en Prinsessen der Poëzie’, waarin ‘jonge’ poëten (-40) aan het woord gelaten worden, enige luister bij te zetten, werden gisteravond drie Koningen...

Theater aan Zee – Een bloot gat als statement?

Hoe Mauro Pawlowski het klaarspeelt, ik weet het niet, maar in mijn persoonlijke fauna en flora is hij alomtegenwoordig. Niet alleen lees ik om de veertien dagen zijn columns in Humo, ik zag hem in de loop van het jaar al aan het werk als crooner bij Hamster-Axis Of The One-Click Pan...

Load More