Nieuws, Economie, België, ABVV, Vakbonden, Arbeiders, Genk, Sociaal akkoord, Toeleveranciers, Autoindustrie, Syncreon, Zidane El Bachir, Sociaal passief -

Akkoord toeleveranciers Ford Genk, maar niet over wie betaalt

'Ontwerpakkoord bereikt over sociaal plan voor de arbeiders van vier toeleveringsbedrijven', klonk het op de voorpagina's. Maar het belangrijkste van een sociaal plan is wie het gaat betalen. Daar wordt met geen woord over gerept in het akkoord. "Een akkoord dat niemand kan of wil betalen, is toch geen akkoord", vindt Zidane El Bachir, ABVV-délégué bij toeleveringsbedrijf Syncreon.

woensdag 13 maart 2013 18:45

Copy-past akkoord Ford

De maandenlange strijd van de arbeiders van de vier toeleveringsbedrijven van Ford Genk heeft dan toch iets opgeleverd. Namelijk dat de arbeiders van de vier toeleveringsbedrijven van dezelfde ontslagvoorwaarden kunnen ‘genieten’ als de arbeiders van het moederbedrijf Ford.

Dat wil zeggen een afscheidspremie van 6.800 euro bruto voor wie minder dan 20 jaar dienst heeft. En een gouden handdruk van 2.450 euro bruto per dienstjaar. Heb je anciënniteit van meer dan 20 jaar, dan krijg je 13.600 euro bruto, maar dat is zeer onwaarschijnlijk voor de toeleveringsbedrijven omdat die pas 13 jaar geleden zijn opgericht.

Toch is ABVV-délégué Zidane El Bachir niet helemaal positief. “We hebben inderdaad een copy-past akkoord gekregen van de Ford-arbeiders. Het grootste verschil tussen ons akkoord en dat van Ford is dat Ford het akkoord van haar arbeiders wel kan betalen en dat het voor de toeleveranciers absoluut onduidelijk is wie het sociaal plan zal betalen.”

“Er zijn geen bankgaranties en er is ook nergens in het akkoord vermeld welk aandeel in de kosten Ford op zich wil nemen. Ford heeft de toeleveranciers onder druk gezet om in te stemmen, maar als er geen akkoord komt over de bankgaranties, valt het ontwerpakkoord in het water”, aldus El Bachir.

Wie betaalt het plan?

De toeleveranciers hopen natuurlijk dat Ford het grootste deel van de kosten van het sociaal akkoord voor haar rekening zal nemen, maar dat is nog onzeker. Volgens Zidane El Bachir kunnen de toeleveringsbedrijven de kosten van het sociaal plan niet aan. 

“Bij Syncreon, waar ik voor werk, werken 250 arbeiders. Dat sociaal plan kost al 6 miljoen euro. Als Ford niet meebetaalt, dreigt Syncreon gewoon failliet te gaan. De grootste kost vormt het brugpensioen voor de 45 arbeiders, daarvoor moet een groot bedrag geblokkeerd worden.”

“Aanvankelijk wilden wij niet instemmen tot de onderhandelaars meer garanties zouden geven over wie betaalt, maar uiteindelijk hebben we de procedure toch laten doorgaan. We eisen wel een bankgarantie op papier voor we weer aan het werk gaan.”

Beloftes goedkoop afgekocht

“Ik vind het akkoord inhoudelijk, los van wie er zal betalen, geen goed akkoord”, zegt El Bachir. “Ford moet mee betalen voor de mensen die het bedrijf zomaar achterlaat. Volkswagen heeft vier jaar geleden meer betaald dan Ford nu, en het leven is in die vier jaar tijd fors duurder geworden.”

“Daarenboven moeten de arbeiders in ruil voor het sociaal plan afzien van een rechtszaak tegen Ford omdat het bedrijf zijn  belofte om werk te voorzien tot 2020 niet nakomt.”

“Ford koopt hiermee goedkoop zijn beloftes af. Het plan dat op tafel ligt, voorziet voor de arbeiders van de toeleveranciers niet eens een loon van één jaar, na tien jaar werk. Het is een peulenschil als je ziet dat Ford vorig jaar 6,5 miljard euro winst heeft gemaakt op onze rug. Ford kan ons gemakkelijk uitbetalen tot 2020.”

Woensdag waren er in Genk infosessies bij de toeleveringsbedrijven. De arbeiders krijgen een persoonlijke berekening van wat het sociaal plan hen oplevert. Vanaf donderdag kunnen ze dan stemmen en vrijdagmiddag wordt de uitslag bekend gemaakt.

“Als er geen akkoord op papier komt over wie ons zal betalen en een blokkering van de nodige sommen bij de bank, zullen we maandag niet aan het werk gaan, wat ook de stemming van vrijdag zal zijn”, aldus Zidane El Bachir.

 

take down
the paywall
steun ons nu!