Burgerjournalistiek, powered by DeWereldMorgen.be

De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

  Corruptie en oorlog The Bibi Files mixt vooral politieverhoor beelden – opnames die via Signal bij producent Alex Gibney (Enron, Taxi to the dark side) en regisseur Alexis Bloom belandden – en interviews met betrokkenen en commentatoren. Maar hij confronteert de kijker in de openingsscèn...

  Robin Vanbesien is beeldend kunstenaar en filmmaker, maar vooral ook een geëngageerde burger die veel belang hecht aan empathie en solidariteit bij het bewaken van mensenrechten en het streven naar gerechtigheid. Bij de zaak Mawda voelde hij woede opborrelen, omdat “de pogingen van de p...

  Een argwanend, autoritair theocratisch regime en beperkte financiële mogelijkheden. Dat is de realiteit waarin Iraanse filmmakers sinds de revolutie van 1979 werken. Toch slaagde de Iraanse postrevolutionaire cinema erin om internationaal een stevig reputatie te verwerven. Met pictur...

  Als chroniqueur van de onderklasse in het Amerikaanse Zuiden is de Italo-Amerikaanse filmmaker Roberto Minervini een buitenbeentje in Hollywood. Correctie, de regisseur van zowel de minimalistische Texas trilogie The Passage (2011), Low Tide (2012) en Stop the Pounding Heart (2013) als ...

  De nazi propagandacinema uit de jaren dertig en veertig is in de vergetelheid beland. Alleen historici bekijken films als Hitlerjunge Quex (1933) en Der Ewige Jude (1940) nog. Dat is heel anders met Triumph des Willens (1935) en Olympia (1938), de belangrijkste films van ‘cineaste van A...

  “Niemand hecht belang aan filmkritiek. Het geschreven woord gaat de dinosaurussen achterna”. Toen de Amerikaanse acteur Bruce Willis zijn passage op het filmfestival van Cannes in 1997 aangreep om deze bom te lanceren was hoongelach zijn deel. Ruim een kwarteeuw later wordt er echter vo...

  “Het bekritiseren van wat ik zie is mijn taak als burger en filmmaker”, benadrukt de in Haïti geboren cineast Raoul Peck (° 1953) wanneer we hem in Brussel spreken over zijn engagement en werk. Peck groeide op in Haïti én Congo, studeerde in Berlijn, maakte films van Frankrijk tot de VS...

  “Are you afraid to die?” krijgt de door Robert Pattinson vertolkte protagonist van Bong Joon Ho’s Edward Ashton adaptatie Mickey 17 (2025) geregeld te horen. En ook “what’s it like to die?”. Dit doet deze ‘(dood)gewone man’ verzuchten: “Every time I died… they just printed me out again”...

  Een jonge vrouw vermoordt een kind om zelf geëxecuteerd te worden. De omslachtige vorm van zelfdoding waarmee Des Teufels Bad van Veronika Franz (°1965) en Severin Fiala (°1985), het regisseursduo van Ich seh ich seh en The Lodge, opent lijkt vergezocht. Alleen is dit in de 18e spele...

  Toen we enkele jaren terug met Fabrice du Welz spraken over Inexorable (2021), droomde hij al volop van Maldoror (2024). Toen beseften we nog niet dat deze eerder klassieke neo noir-thriller zou afgewezen worden door zowel het publiek als het festivalcircuit. Volgens de Brusselse cineas...

Load More