Burgerjournalistiek, powered by DeWereldMorgen.be

De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

  “Ik voelde dat mijn moeder in het hart van mijn werk zat”, horen we Chantal Akerman (1950-2015) bekennen in Marianne Lamberts documentaire I don’t belong anywhere, “want nu mijn moeder weg is, is er niemand meer. Heb ik nog iets te zeggen?” Sporen van die sterke, tegelijk creatief in...

  “Most of the so-called movie classics have been directed by men” zegt verteller Tilda Swinton in de openingsscène van Women Make Film: A New Road Movie Through Cinema (Blu-ray release Media Cohen Group), een 13-delige TV-reeks uit 2018. Een vaststelling én een statement. Met zijn docume...

  “We hebben samen met onze producenten besloten om de film in het buitenland te vertonen (n.v.d.a. zonder toelating van de Iraanse overheid). Misschien levert ons dat in Iran problemen op maar we vonden dat Ballad of a White Cow een leven moest hebben.” Dat vertelden Maryam Moghadam en B...

  “De ingehouden woede van jaren spuit hier in het rond”, schrijft de jonge verteller op de eettafel van zijn ouderlijk huis aan het einde van Skunk, “zo luid dat het pijn doet”. Pure horror, dat hallucinant slot van Geert Taghons boek. Fantasie maar tegelijk allemaal echt. Gebaseerd op w...

  “We never, ever do nothing nice and easy, we always do it nice and rough.” Met die woorden introduceerde Tina Turner op concertpodia haar muzikale mokerslag Proud Mary. Op een of andere manier associëren we het met Koen Mortier (°1965), ongetwijfeld de Vlaamse filmmaker met het hoogste ...

  “Il était que cette fois ça ne se passera pas, pas comme les autres fois.” Met dit citaat uit Céline et Julie vont en bateau van Nouvelle Vague icoon Jacques Rivette sloot de Franse actrice en filmmaker Judith Godrèche tijdens de 49ste Césars-uitreiking haar fel toegejuichte speech af. ...

‘Onverfilmbaar’. Dat etiket kleefde lang op Frank Herberts even ambitieus als visionair zesdelig sciencefictionepos Dune (Duin). Een werk van de legendarische Amerikaanse schrijver (1920-1986) dat in 1965 op een koude steen viel maar met de jaren een cultstatus verwierf. Alejandro Jodorowsky beet...

Toen we de regisseur van Dogtooth, The Lobster, The Killing of a Sacred Deer en The Favourite tijdens een interview bestempelden als erfgenaam van Luis Buñuel, de Spaanse regisseur van o.m. Le charme discret de la bourgeoisie, Le fantôme de la liberté en Cet obscur objet du désir, reageerde Yorgo...

  De Belgisch-Palestijnse filmmaker Mohanad Yaqubi (° 1981)  was, als oprichter van het vanuit Ramallah opererende productiebedrijf Idioms Film en het collectief Subversive Film, binnen het Gentse KASK actief betrokken bij het onderzoeksproject For an Imperfect Archive. Een project dat be...

“Ik heb geen idee op hoeveel Japanse selfies ik ergens op de achtergrond sta maar het moeten er veel zijn,” laat Bas Devos (° 1983) zich ontvallen wanneer we hem tijdens Film Fest Gent spreken over zijn band met Brussel, “ik nam een tijdje het appartement van DoP Nicolas Karakatsanis (Rundskop, C...

Load More