Burgerjournalistiek, powered by DeWereldMorgen.be

De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

  Een jonge vrouw vermoordt een kind om zelf geëxecuteerd te worden. De omslachtige vorm van zelfdoding waarmee Des Teufels Bad van Veronika Franz (°1965) en Severin Fiala (°1985), het regisseursduo van Ich seh ich seh en The Lodge, opent lijkt vergezocht. Alleen is dit in de 18e spele...

  Toen we enkele jaren terug met Fabrice du Welz spraken over Inexorable (2021), droomde hij al volop van Maldoror (2024). Toen beseften we nog niet dat deze eerder klassieke neo noir-thriller zou afgewezen worden door zowel het publiek als het festivalcircuit. Volgens de Brusselse cineas...

  Op de begrafenis van filmmonument Ernst Lubitsch (To be or not to be) zei filmmaker William Wyler tegen zijn collega Billy Wilder “No more Lubitsch”. De regisseur van Some Like it Hot reageerde prompt met “Worse. No more Lubitsch films.” Die gedachte overviel ons bij de dood van David L...

  “The snow falling faintly through the universe and faintly falling, like the descent of their last end, upon all the living and the dead.” Deze frase uit The Dead van James Joyce, door Hollywood avonturier en filmmaker John Huston in 1987 al betoverend gevisualiseerd in zijn vanuit een ...

  Is politiek een perceptieproductielijn geworden? Journalistiek afgegleden tot een contentfarm? Cinema onherroepelijk getransformeerd in een popcornfabriek? Het lijkt erop. Correctie: het voelt zo aan op de vooravond van 2025. Dat 2024 in het teken stond van genocide, wraak van de nat...

  Zingen, dansen en acteren zijn voor Noémie Merlant gewoon leuke creatieve activiteiten wanneer ze als zeventienjarige haar eerste stappen zet als fotomodel in Parijs. Dat wordt een pijnlijke en ontnuchterende ervaring want de buitenwereld reageert stoïcijns wanneer ze aangeeft seksueel ...

  “Hebben we een plek waar we naartoe kunnen?” vraagt een vader wanneer hij zich aan het eind van Kamay met zijn familie door een karavaan Afghanen op de vlucht voor de oprukkende Taliban wurmt. Documentairemaker Ilyas Yourish toont wat later het achtergelaten ouderlijk huis. Pijnlijk lee...

  Het najaar van de Vlaamse film. Of van de langspeelfictiefilm debutanten. Daar kunnen we na Leonardo Van Dijls Julie zwijgt, Dimitri Verhulsts Waarom Wettelen? en Christina Vandekerckhove's Milano van spreken. Drie verrassende, stijlvolle en straffe films. Naar Milano werd na het suc...

  Dimitri Verhulst (° 1972) is een BVS, een Beroemde Vlaamse Schrijver. “Betekent niets”, zal de Gentenaar zeggen, maar terwijl in zijn stad met veel pathos het slechtere politiek theater wordt opgevoerd, kan Verhulst toch bogen op een even kwalitatief als divers literair oeuvre, met Prob...

  “De thriller was een genre dat me erg boeide toen ik visual narration, het vertellen van een verhaal met beelden, onder de knie trachtte de krijgen,” vertrouwde Brian De Palma ons naar aanleiding van The Untouchables (1987) toe. “Dramatische personages en de periode waarin het gebeuren ...

Load More