Burgerjournalistiek, powered by DeWereldMorgen.be

De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

  Er zijn best wel wat autobiografieën van filmmakers die lezen als avonturenromans. I remember it Well (Vincente Minnelli), Autobiography (Otto Preminger), Each Man in His Time (Raoul Walsh) en An Open Book (John Huston) bijvoorbeeld. Maar de meest indrukwekkende trip door filmland – ond...

  Kunst, emoties en menselijk contact. Daar draait het steevast om in het artistieke oeuvre van de Amerikaanse Miranda July (°1974). De dochter van ouders actief als docent en uitgever groeide op in Berkeley California, verzon een eigen achternaam (July in plaats van Grossinger), werd in ...

  “Regels gooi ik overboord om tot een ander soort cinema te komen,” zegt Radu Jude (°1977) wanneer we hem ontmoeten in Gent, “maar op een ontspannen manier, met humor en relativering.” De cineast is vermoeid van het pendelen tussen filmfestivals maar nog altijd even gedreven als toen we ...

  De, ondertussen 79-jarige,  Australische filmmaker George Miller (The Witches of Eastwood, Happy Feet, Babe, Three Thousand Years of Longing) heeft lef. Sinds de jaren tachtig is Mad Max een van de meest lucratieve en originele actie-franchises maar de scenarist-regisseur aarzelde niet ...

  Toen we in februari, nog voor de release van Skunk, zowel regisseur-scenarist Koen Mortier als auteur Geert Taghon spraken waren beiden hoopvol maar gespannen. Ondanks positieve eerste persreacties bleef het immers afwachten of het publiek zou volgen. Ondertussen is de filmmaker zijn ni...

  “Beste Chantal, news from home: in de lente van 2024 wordt jouw stad omgetoverd tot een uitzonderlijke projectiezaal voor jouw werk”, schrijft artistiek directeur van Bozar Christophe Slagmuylder in de persbrochure van de Brusselse Chantal Akerman tentoonstelling Travelling. Toen in de ...

  “Ik voelde dat mijn moeder in het hart van mijn werk zat”, horen we Chantal Akerman (1950-2015) bekennen in Marianne Lamberts documentaire I don’t belong anywhere, “want nu mijn moeder weg is, is er niemand meer. Heb ik nog iets te zeggen?” Sporen van die sterke, tegelijk creatief in...

  “Most of the so-called movie classics have been directed by men” zegt verteller Tilda Swinton in de openingsscène van Women Make Film: A New Road Movie Through Cinema (Blu-ray release Media Cohen Group), een 13-delige TV-reeks uit 2018. Een vaststelling én een statement. Met zijn docume...

  “We hebben samen met onze producenten besloten om de film in het buitenland te vertonen (n.v.d.a. zonder toelating van de Iraanse overheid). Misschien levert ons dat in Iran problemen op maar we vonden dat Ballad of a White Cow een leven moest hebben.” Dat vertelden Maryam Moghadam en B...

  “De ingehouden woede van jaren spuit hier in het rond”, schrijft de jonge verteller op de eettafel van zijn ouderlijk huis aan het einde van Skunk, “zo luid dat het pijn doet”. Pure horror, dat hallucinant slot van Geert Taghons boek. Fantasie maar tegelijk allemaal echt. Gebaseerd op w...

Load More