De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

‘Vriendelijkheid: het hart van het zelfstandig ondernemen’

‘Vriendelijkheid: het hart van het zelfstandig ondernemen’

donderdag 27 oktober 2022 12:28
Spread the love

Mijn buurman Thei heeft zopas een boekje uitgebracht waarin hij het wonderbaarlijke van vriendelijkheid analyseert! Een aanrader niet alleen voor de zelfstandige ondernemer, maar voor iedereen!

“VRIENDELIJKHEID: HET HART VAN HET ZELFSTANDIG ONDERNEMEN!’
NIEUW BOEK DOOR THEI NOUKENS
80 BLADZIJDEN – 15 EURO

Thei Noukens heeft een boek uitgebracht over het belang en noodzaak van klantvriendelijkheid in zelfstandige ondernemingen. Ook al is de kwaliteit van het eten, de etalage… iets minder dan bij de concurrentie, men blijft vaak klant in de zaak waar men het vriendelijkst bejegend wordt. “Laat vriendelijkheid het hart van het zelfstandig ondernemerschap zijn” is dan ook de centrale boodschap. Noukens weet waarover hij spreekt. Hij was in het verleden meer dan 40 jaar werkzaam bij UNIZO, de organisatie van zelfstandige ondernemers. UNIZO-topman Danny Van Assche schreef het voorwoord.

Vriendelijkheid kost volgens Noukens niets en is zowel menselijk als zakelijk ‘winstgevend’. Klantonvriendelijk gedrag daarentegen blijkt de grootste ergernis tijdens het winkelen. Op tafelmanieren.nl staat het op de eerste plaats. De voornaamste reden waarom klanten na een eerste bezoek nooit meer terugkomen is wel degelijk omdat ze er onvriendelijk bejegend werden. “En het is misschien geen ramp om een klant te verliezen. Het is echter zesmaal moeilijker om een klant terug te winnen dan er een nieuwe aan te trekken”, aldus Thei Noukens.

Met dit boek wil Noukens dan ook iedereen die de kost verdient als zelfstandig ondernemer ervan overtuigen dat vriendelijkheid zowel menselijk als zakelijk er echt wel toe doet. Hij analyseert wat vriendelijkheid precies inhoudt en reikt aan de hand van getuigenissen van ondernemers hiervoor handvaten aan. In het hoofdstuk ‘zelfzorg’ geeft Noukens individuele tips hoe men een ‘vriendelijk persoon’ kan worden. Het boek focust op de relatie met de klanten, maar de vaststelling geldt evenzeer voor de relaties met medewerkers, leveranciers en concullega’s is… Ook in het werkelijke leven levert vriendelijkheid enorm veel op.

VOOR MEER INFO OVER DIT BOEK: THEI.NOUKENS@TELENET.BE

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!