On the occasion of a book presentation on Gordon Matta-Clark at CIVA (Centre Internationale pour la Ville et l’Architecture – https://civa.brussels/nl/expo-events/gordon-matta-clark-archival-sourcebook ), Lieven De Cauter publishes a new version of his ode to the American architect-artist from the collection De Dageraadsmens (Uitgeverij P. , 2000), in three languages.
ODE TO THE INVENTOR OF ANARCHITECTURE
He cooked photographs.
He built a wall of trash and mold.
He made deep mourning pits and fearsome sky ladders.
Skillfully he shot the windows
of an architecture school
to smithereens.
In the early 1970s, he had a cart filled with oxygen
drive through the summer heat of New York.
He was one of the first to discover the beauty
of graffiti and industrial warehouses, opened
an artists’ restaurant and organized
a ballet in the trees.
He was, in short, a hippie.
Festively driven to pull pranks
which under the name of performance
were turned into art.
But no ordinary guy.
Armed with a chainsaw he went berserk
in empty buildings like a madman.
Buildings condemned to demolition
he metamorphosed vigorously
into ephemeral monuments.
He cut open a harbour shed
so that water, light and air
transformed the industrial construction
into an elemental temple
(He was almost condemned for it).
The large cat-eye-shaped cutout
on the back wall was only
an opening, a masterful omission:
a hole of light instead of an altarpiece.
His Office baroque and his Caribbean Orange
formed a delirium of graceful,
almost lustily peeled open edifices.
Disorienting delusions in stone.
You have to see to believe it.
Gordon Matta-Clark was a godsent lark,
an ecological early bird.
He fell to earth too early.
He deserves an epitaph.
As a frontier worker of art,
as inventor of the intersection at infinity
between architecture and anarchy.
ODE A L’INVENTEUR DE L’ANARCHITECTURE
Il cuisinait des photos.
Il a construit un mur d’ordures et de moisissures.
Il a fait de profondes fosses de deuil et de redoutables échelles de ciel.
Il a habilement tirés sur les fenêtres
d’une école d’architecture,
les brisant toutes.
Au début des années 1970, il promenait un ,
rempli d’oxygène dans la chaleur étouffante de New York.
Il a été l’un des premiers à découvrir
la beauté des graffitis et des entrepôts industriels,
a ouvert un restaurant d’artistes et a organisé
un ballet dans les arbres.
Bref, c’était un hippie.
Festif, poussé à faire des farces
qui, sous le nom de performance
se transformaient en art.
Mais ce n’était pas un type ordinaire.
Armé de tronçonneuses, il se défonçait comme un fou
dans les immeubles voué a la démolition.
Des bâtiments morts
qu’il métamorphosait énergiquement
en monuments éphémères.
Il a ouvert un hangar portuaire
pour que l’eau, la lumière et l’air
transforment la construction en fer
en un temple élémentaire
(il a failli être condamné pour cela).
La grande découpe en forme d’œil de chat
sur le mur du fond n’était qu’une
une ouverture, une coupure magistrale :
un trou de lumière plutôt qu’un retable.
Son ‘Office baroque’ et son ‘Orange caraïbe’
forment un délire de grâce,
d’édifices ouverts, gracieux et presque luxueusement épluchés,
Des mirages déroutant en pierres.
Faut voir pour le croire.
Gordon Matta-Clark était une alouette divine
un oiseau écologique précoce.
Il est tombé sur terre trop tôt.
Il mérite une épitaphe.
En tant que pionnier des frontières de l’art,
comme inventeur de l’intersection à l’infini
entre architecture et anarchie.
Ode aan de uitvinder van de Anarchitectuur
In memoriam Gordon Matta-Clark
Hij kookte foto’s.
Hij bouwde een muur van afval en schimmels.
Hij maakte diepe rouwkuilen en vervaarlijke hemelladders.
Vakkundig schoot hij de ramen
van een architectuurschool
aan diggelen.
Begin jaren ’70 liet hij een karretje met zuurstof
rondrijden door de hitte van New York.
Als een der eersten ontdekte hij de schoonheid
van graffiti en industriële pakhuizen,
opende het eerste kunstenaarsrestaurant en organiseerde
een ballet in de bomen.
Hij was, kortom, een hippie.
Feestelijk gedreven tot het uithalen van streken
die onder de naam performance
tot kunst werden omgeturned.
Maar geen gewone jongen.
Gewapend met kettingzagen ging hij
in afbraakpanden als een bezetene tekeer.
Ten dode opgeschreven gebouwen
metamorfoseerde hij krachtdadig
tot kortstondige monumenten.
Een havenloods sneed hij open
zodat water, licht en lucht
de ijzerconstructie omtoverden
tot een elementaire tempel
(Hij werd er bijna voor veroordeeld).
De grote kattenoogvorminge uitsnijding
op de achterwand was alleen maar
een opening, een magistrale snede:
een gat van licht in plaats van een retabel.
Zijn Office baroque en zijn Caribbean Orange
vormden een delirium van sierlijk,
bijna wellustig open gepelde bouwwerken.
Desoriënterende luchtspiegelingen in steen.
Matta-Clark was een door god gezonden
leeuwerik, een vroege ecologische vogel.
Veel te vroeg viel hij ter aarde.
Hij verdient een grafschrift.
Als grensarbeider van de kunst, als
ontdekkingsreiziger van het snijpunt op oneindig
tussen architectuur en anarchie.