Mobiliteit en milieu eindigen niet aan de gewestgrenzen

Mobiliteit en milieu eindigen niet aan de gewestgrenzen

dinsdag 29 september 2015 22:56




De Vlaamse regering neemt een milieuvriendelijk initiatief. Via belastingen wil men het gedrag van de burger , met name de dieselrijder beïnvloeden. Eindelijk een beleidsbeslissing met toekomstvisie, namelijk het terugdringen van het fijnstof. Het victoriekraaien is echter van korte duur. De bedrijfswagens , de dieselrijders bij uitstek, blijven buiten schot. Ongetwijfeld heeft hier het gelobby van de leasingsmaatschappijen zijn werk gedaan. Minister Turtelboom maakt duidelijk dat de bedrijfswagens in de scoop nemen onmogelijk is omdat er dan overeenkomsten met de andere gewesten noodzakelijk zijn.
Vlaanderen als een zelfstandige regio moet toch zelf kunnen beslissen zeggen de nationalisten in koor ,waarom doen ze het dan niet?
België is een economisch geheel , beslissingen inzake mobiliteit en milieu zeker in het Brusselse hebben, buiten de verre Ardennen, invloed in zowat het ganse land .
Mobiliteit is gezien de geografische ligging van onze hoofdstad in wezen een federaal probleem wat nationalisten nooit zullen erkennen.
Milieu eindigt niet bij nationale grenzen laat staan gewestgrenzen. Waar heeft men het ooit in het hoofd gehaald om mobiliteit en milieu , want de beiden zijn gelinkt, te regionaliseren?
Men zou beter de aankoop van dieselwagens ontmoedigen met daar bovenop de verloning via bedrijfswagens onmogelijk maken en personeelsleden gratis laten reizen via een openbaar vervoer dat drastisch in overheidsdienst uitgebreid wordt.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!