De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Lobi combineert traditie en eigentijds

Lobi combineert traditie en eigentijds

zondag 9 september 2012 18:16
Spread the love

BRUGGE Zaterdagavond (8 september) vond op de speelplaats van De  Ganzenveer aan ’t Bilkske voor de zestiende keer ‘September Jazz’ plaats, een jazzfestivalletje georganiseerd door de dienst cultuur in samenwerking met de handelsgebuurtekring. Het is niet de ideale locatie voor een jazzfestival, maar ze neemt een pak organisatorische rompslomp weg en het spijst de kas van het stadsschooltje. 

Voor deze editie met als titel ‘Directions’ had programmator Willy Schuyten van De Werf onder meer Stéphane Galland’s ‘Lobi’ uitgenodigd, een project dat de Aka Moondrummer vorig jaar creëerde voor het Gaume Jazz Festival. ‘Lobi’ is een woord afkomstig uit centraal Afrika, waar het zowel gisteren betekent als morgen, de toekomst en de aangrenzende dagen. Vandaar wellicht de vele misverstanden in het gebied om en rond Kinshasa, maar dit geheel terzijde.

‘Lobi’ werd gebracht door een internationaal ensemble, met Casimir Liberski aan de piano, fluitist Magic Malik uit Guadeloupe, de Spanjaard Carles Benavent op basgitaar, de Turk Misirli Ahmet op percussie, de Bulgaar Petar Ralchev op accordeon en Stéphane Galland op drums.

De bedoeling was om uit de uiteenlopende stijlen en tradities van de diverse muzikanten een nieuw soort muziek te creëren, vandaar ‘lobi’: een combinatie van oud en nieuw met een vooruitzicht op de toekomst. 

Het concert opende wat stroef, wellicht omdat de stijlen en tradities tijd nodig hadden om aan elkaar te wennen, maar gaandeweg ontstond er toch een mooie mix die mij vooral deed denken aan de producties van Troissoeur en Aranis, die ook een melting pot brengen van jazz, folk en wereldmuziek. Pure jazz was er eigenlijk alleen toen Galland en Liberski in dialoog gingen met elkaar. Hoewel iedereen op zijn beurt wel een open doekje kreeg, viel vooral het flamboyante percussiespel van Misirli Ahmet op. Magic Malic, die ook af en toe zong, had het meeste moeite om zijn fluitklanken in het geheel te integreren, maar als het lukte, klonk het hemels.

‘Lobi’ werd al op cd gezet, maar die ligt pas in de winkels vanaf oktober.

MISSELYk

take down
the paywall
steun ons nu!