Actualisering 16 oktober 2020-sinds 1 juni 2020 is verboden parkeren voor fietsen in de winkel-wandelstraten ongeveer 500 meters breed en 1,3 km lang (van begin wandelstraat Brusselsestraat langs Bondgenotenlaan en Diestsestraat tot het station) zonder herhalingsborden. Daardoor had ik begin juni 2020 veel moeite om een overzicht te krijgen op de verkeersborden situatie.
19/06/2020:
https://www.robtv.be/nieuws/onduidelijke-verkeerssituatie-voor-fietsers-in-parijsstraat-100364
begin blog 12 juni 2020
-Grote zone verboden parkeren voor fietsen sinds 1 junivolgens mijn waarnemingen is volgens de verkeersborden voor fietsen een grote zone verboden parkeren voor fietsen vanaf begin wandelstraten centrum, begin wandelstraten Brusselsestraat, Parijsstraat, Grote markt ,Margarethaplein,Tiensestraat (Kant Beriotstraat) Vanderkelenstraat (kant rechtbank en kant Ladeuzeplein) langs Diestsestraat en Bondgenotenlaan tot het Station.De situatie is zeer verwarrende wegens ontbreken van herhalingsborden.Daardoor weten de meeste fietsers (95%) niet dat verboden parkeren is en dus staan dagelijks honderden fietsen verkeerd geparkeerd.Ik ben van mening dat de bevoegde dienst zeer nalatig geweest is en zelfs veel fouten gemaakt heeft.Sinds begin juni is volgens de borden verboden parkeren voor fietsen in het ganse wandelstraten centrum en langs Diestsestraat en Bondgenotenlaan tot het station. (uitgezonderd oude markt en zijstraten, Standonckstraat, jodenstraat…).Daarbij staan dagelijks duizendtal fietsen geparkeerd in een zone dat volgens de borden verboden parkeren is voor fietsen.Er is een grote verwarring in centrum van Leuven en dus tegenstrijdig tegenover de verklaringen van bestuur dat ze fietsvriendelijk zijn.vervolg van:https://www.dewereldmorgen.be/community/leuven-blijft-fietsers-en-burgers-bedriegen/-MartelarenpleinDe einde- en begin- zone borden ‘verboden parkeren voor fietsen’ staan aan de vesten , kant stadhuis en Acerta sociaal secretariaat ongeveer 1,3 km verder dan begin bord wandelstraten centrum. Begin-en einde zone borden aan de vesten staan moeilijk zichtbaar want de meeste fietsers nemen de Bondgenotenlaan of Diestsestraat.
Ook een afstand van 1,3 km tussen begin-en einde zone ‘verboden parkeren voor fietsen’ (begin wandelstraat Brusselstraat tot Station) vind ik een te grote afstand. Ik ben van mening dat er herhalingsborden zou moeten komen aan Bondgenotenlaan,Diestsestraat,De Somerplein…
UITZONDERINGEN
Er staan een paar fietsenrekken met een Blauwe bord ‘wettelijk parkeren voor fietsen’ binnen de zone ‘verboden parkeren voor fietsen”, meestal aan begin van de zone. Wat ik vind dat verwarring schept.
Ik ben mijn van mening dat een ‘uitzondering‘ kan schenden het gelijkheidsbeginsel in de grondwet en schept verwarring.
Is het wel wettelijk? ik zou graag een antwoord krijgen van een wegcode specialist.
-De meeste Uitzonderingen(blauwe borden) staan aan begin zone ‘verboden parkeren voor fietsen'( Margarethaplein, Vanderkelenstraat-kant rechtbank, Vital DeCosterstraat, Jan stasstrat,VanDen tymplestraat…).
Daarbij als de Stad hun begin zones ‘verboden parkeren voor fietsen” zou opschuiven 30 meter dan zouden alle wettelijke fietsrekken vallen buiten de zone “verboden parkeren voor fietsen’. Mij lijkt onbekwaamheid of kwade wil van de bevoegde diensten.
Ondanks dat de zone al sinds 1 juni staat weten 95% van de fietsen nog steeds niet dat het verboden parkeren is voor fietsen’ –Daarbij begin wandelstraat Brusselsestraat op 1 juni 2020 stond vast in de grond het beginbord ‘verboden parkeren voor fietsen’ en juist daarachter een bord ‘wettelijk parkeren voor fietsen’
Ik vond tegenstrijdig en foutief en half juni heb ik gebeld naar ROBtv,de volgende dag zijn ze gekomen en op de plaats gefilmd en die info gegeven. Een week later was het bord uit de grond en 20m verschoven zodat de fietsenrekken vallen buiten zone ‘verboden parkeren voor fietsen’!!. Hier had ik en ROBtv gelijk.
https://www.robtv.be/nieuws/onduidelijke-verkeerssituatie-voor-fietsers-in-parijsstraat-100364
Waarom het bord in één straat verschuiven en niet in de andere straten?
Het is tegenstrijdig en schept verwarring tussen Brusselstraat en de andere straten .
Dagelijks staan duizenden fietsen verboden geparkeerd centrum leuven….Ik vind het een rechtstaat onwaardig.
-ook hun beveringen “de fiescentrale ruimt alle fietsen waar het permanent parkeerverbod van toepassing is met de gedraging foutief gestald’ is niet waar, zoals ik al schreef bestaan grote illegale parkings sommige met een afbeelding van een fiets op de grond of gewoon al lang gebruikt door fietsen dicht bij winkels zoals in vanderkelenstraat(hoek met dieststraat),aan Museum M(100 m lang),HEMA en nog andere parkings waar de fietscentrale sinds 1 juni nooit fietsen afgehaald heeft.
ik vraag respect voor de wetten van rechtstaat.
Tegen ongeveer 3 augustus stond een melding ’10 augustus’ bij de borden ‘verboden parkeren voor fietsen”. Maar de borden stonden nog steeds tegenstrijdig.
Op 10 augustus werden de fietsen verwijderd wegens werken aan de Naamsestraat.
Ik ben van mening dat dit op een onwettelijke manier gebeurd is want de borden stonden tegenstrijdig.
Ik vind dat de bevoegde stadsdiensten ernstige fouten gemaakt hebben door de borden ‘wettelijk parkeren voor fietsen’ niet op voorhand verwijderd hebben.
Ik ben van mening dat het verwijderen van de fietsen kan gezien worden als diefstal.
Ik vind dat de dienst die de fietsen verwijderd heeft een overtreding begaan heeft die materiële en morele schade aan de eigenaars van de fietsen gegeven heeft.
Ik ben van mening dat de bevoegde dienst, Stad Leuven moeten een schadevergoeding betalen aan de eigenaars van de fietsen.
Wij hebben de situatie bekeken en kunnen u het volgende melden.
- U stelt dat de parkeerzone zeer groot is, meer bepaald een groot deel van de binnenstad. Op zich is dit inderdaad uitzonderlijk, maar deze zone is wel degelijk wettelijk correct aangeduid. De medewerkers van onze fietscentrale hebben alle invalswegen voor deze zone bekeken en deze zijn correct gemarkeerd. Wat de beslissing van de omvang van deze zone betreft, verwijs ik u naar de stad Leuven die hierover de beslissingsbevoegdheid heeft.
- Het is zo dat enkele van deze borden niet verankerd zijn waardoor die af en toe wel eens kwaadwillig weggehaald worden. Hetgeen wij uiteraard betreuren. Hierop wordt toezicht gehouden en onduidelijkheden worden meteen aan de dienst signalisatie van de stad gesignaleerd door de politie.
- U stelt dat er binnen deze zone fietsenstallingen zijn waar wel nog fietsen geplaatst worden terwijl dit niet zou mogen. Deze stallingen zijn echter telkens uitzonderingen op de zone die altijd gemarkeerd zijn door borden waarop staat dat er op die locatie wel geparkeerd mag worden. Wat de politie betreft is deze situatie dus ook wettelijk. Fietsen die hier reglementair gestald staan worden dan ook niet weggehaald door de fietscentrale.
- Tot slot stelt u dat er op veel plaatsen fietsen staan waar dit verboden is, omdat de borden onduidelijk zouden zijn, en dat hier niet tegen opgetreden wordt. De fietscentrale van de Leuvens politie haalt verkeerd gestalde fietsen echter nog steeds weg. Alleen zijn de fietsen in fietsenstallingen nu eenmaal niet verkeerd gestald en deze worden dan ook niet weggehaald.
Wij hopen hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. We willen u alvast danken voor het uiten van uw ontevredenheid omdat dit een opportuniteit is om waar nodig de werking te verbeteren. Wanneer u nog verdere punctuele bemerkingen heeft aangaande specifieke locaties wil ik die zeker terug overmaken aan de bevoegde diensten.
Met vriendelijke groeten,
Nicolas Del Piero
Hoofdinspecteur
ik ben op zaterdag 17 okt tussen 10.30 en 12.30 uur een onderzoek gaan doen over de geparkeerde fietsen in de zone verboden parkeren voor fietsen.
Diestsestraat:
ongeveer 60 fietsen tot minckelersstraat.
-In de Minckelersstraat aan deur minimeninstituut (binnen de zone verboden parkeren voor fietsers) staat een rek (geen borden wettelijk parkeren voor fietsen) staan 20 fietsers en een brommer geparkeerd!!!
Heeft de bevoegde dienst een fout gemaakt? Hoe komt dat een fietsrek voor de deur van een school staat in een zone verboden parkeren voor fietsers?
-Aan deur minimeninstituut in Diestsetraat,( geen fietsenrekken en geen afbeelding van fiets op de grond) maar toch 25 fietsen verkeerd geparkeerd. heeft de bevoegde diensten fout gemaakt?
-Van Tympelstraat(hoek diestsestraat) staan rekken en borden wettelijke parkeren voor fietsen maar daarnaast staan buiten de fietsparking ongeveer 23 fietsen.
-aan winkel city -fit 6 fietsen.
-tegenover bakker Alexander 19 fietsen;
-tegenover winkel werk-zone 26 fietsen
-Van Benedenstraat (hoek diestsestraat) 40 fietsen.(waarschijnlijk afbeelding van een fiets op de grond)
-Vital Decosterstraat ,Basicfit 13fietsen
-Vanderkelenstraat hoek met Diestsestraat (alleen afbeelding van fiets op de grond) 47 fietsen wel uitgebreid zelfs voor ingang Residence Belvedere n°3 .
-Vanderkelenstraat (kant ladeuzeplein)parking Museum M en volgende gebouw(alleen afbeelding van een fiets) een 100 m lang verboden parking voor fietsen 60 fietsen.
heeft de bevoegde dienst een fout gemaakt?
-De Savoyestraat 42 fietsen – Aan ingang tunnel station heb ik niet geteld
-In het midden van station plein 35 fietsen
-Bondgenotenlaan 140 fietsen en 3 brommers. Tussen Louis Melsenstraat en station staan de meeste fietsen
-De Somerplein (boven):40 fietsen
-Tiensestraat: ongeveer 80 fietsen en 2 brommers het meeste tegenover pizza Ruffo.
ook dagelijks ongeveer 12 fietsen van winkel Leuven Leisure.
-Grote markt 25 fietsen.
Parijstraat:
-parking Hema Parijsstraat (afbeelding van fiets op de grond) 60 fietsen (dagelijks)