De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Hoe meer elektrische wagens, hoe meer kilometers? Dat valt zo te voorkomen.

Hoe meer elektrische wagens, hoe meer kilometers? Dat valt zo te voorkomen.

donderdag 18 mei 2017 12:56
Spread the love

https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2017/05/16/elektrische-auto-leidt-tot-meer-autogebruik-en-meer-vervuiling

Stel dat de gemiddelde particuliere benzine- of dieselwagen, waarvan er in 2014 rond de 5,5 miljoen waren in België, 10 000 km per jaar rijdt. En 1600 liter – ik gok maar wat, want er zijn ook motoren, bussen en transportwagens van bedrijven en de buitenlandse personenwagens – verbruikt. Hetgeen 8,8 miljard liter zou kunnen zijn, en aan accijnzen en BTW een bedrag doet terechtkomen in de schatkist dat – misschien vind ik later wel ergens terug al googlend – wel eens 6 miljard of zo zou kunnen zijn. Stel dat over 30 jaar de helft ervan elektrisch rijdt (maar men mikt blijkbaar op geen enkele fossielenverbrander, maar of dat kan in het geval van lange-afstandstransport?) – uiteraard een goede zaak voor de luchtkwaliteit en de collectieve gezondheid, maar niet zonder problemen op ecologisch vlak, qua voldoende stroom, … – (op nachttarief), dat zou een aderlating van een paar miljard zijn, tenzij …

http://www.ademloos.be/nieuws/diesel-kost-vlaanderen-5-miljard-euro-jaar

“De verkoop van benzine en diesel is vorig jaar gestegen tot het hoogste niveau ooit. Er werd 8 procent meer benzine getankt en 1 procent meer diesel. Van beide producten samen werd in Belgische tankstations 10,52 miljard liter getankt, 2 procent meer dan het jaar voordien en iets meer dan het vorige record uit 2008 (10,49 miljard liter), schrijven De Tijd en L’Echo vandaag.

De verkoop van benzine zit in de lift omdat wagens met een benzinemotor aan populariteit winnen en door tanktoerisme uit Nederland, waar de pompprijzen hoger liggen. De hogere volumes zijn een opsteker voor de staatskas: ze leverden 360 miljoen euro extra accijnsinkomsten op, tot een recordbedrag van 5,07 miljard euro.”

 

http://www.knack.be/nieuws/belgie/record-meer-dan-7-miljoen-auto-s-en-vrachtwagens-op-de-weg/article-normal-273973.html

http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/article/detail/3110213/2017/03/21/We-tankten-nooit-eerder-zo-veel-benzine-en-diesel.dhtml

 ————————————————————–

“De Belgen hebben vorig jaar 84,2 miljard kilometer met de wagen afgelegd, 1,6 procent meer dan in 2014 en een nieuw record. Een personenwagen in België legde in 2015 gemiddeld 15.151 kilometer af. Dat blijkt donderdag uit een studie van de FOD Mobiliteit en Vervoer. De Belgen leggen daarmee 6 procent en 9 procent meer kilometers af dan de Nederlanders en Fransen, maar 1,5 procent minder dan de Duitsers.”

 

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/3016865/2016/12/01/Belgen-leggen-recordaantal-kilometers-af-met-de-auto-zo-maar-even-84-2-miljard-kilometer.dhtml

 

 

Een kilometerheffing moet er ook om die reden gaan komen. Opdat de gemiddelde elektrische wagen evenveel opbrengt voor de schatkist, en het gebruik ervan niet zelfs hoger zou gaan liggen. Stel dat de gemiddelde particuliere bezitter en gebruiker van de verbrandingsmotor op vier wielen momenteel 1000 euro – ik denk wat minder, maar het is gemakkelijk een rond bedrag te gebruiken in mijn voorbeeld, en alles wat te veel is kan worden omgezet in aankoopsubsidies en/of goedkoper of een aantal gratis ritten  openbaar vervoer- per jaar afstaat aan belastingen op het energieverbruik ervan (en 400 of zo voor wegentaks). Dat zou 10 cent per gereden kilometer zijn. Dat zou één keer per jaar opgetekend kunnen worden, in de “controlegarage”, of ingegeven thuis via de PC, met een fikse boete voor valse opgave. (Met “slimme” elektriciteitsmeters lijkt me de systematische afname van hoge volumes tijdens de nacht en in het weekend sinds de aankoop van de wagen sowieso al verifieerbaar.) 15 000 km per jaar is blijkbaar het gemiddelde, maar aangezien onze wegen dat niet aankunnen, is 10 000 per jaar en dus bijvoorbeeld 5 x 40 km of 2 x 100 per week misschien wel redelijk als streefdoel, en zou alles erboven extra moeten kosten en alles eronder minder in totaal. Gemakkelijke wiskunde: 5000 kilometer meer gaan of blijven doen dan het gewenste gemiddelde = een bijkomende rekening van 500 euro na één jaar bovenop de basissom van 1000 – die voorafgaandelijk wordt gevraagd, maar dan best wel maandelijks en daardoor 83 euro per maand, of maar ongeveer de helft en dus 40 (desnoods enkel voor de financieel minder bevoorrechten)? – en de factuur van de extra verbruikte elektriciteit, 5000 kilometer minder = 500 euro korting, die dus als een soort van eindejaarspremie wordt overgeschreven. Als het totale gebruik van de wagens zou dalen, is dat wel geen goede zaak voor de belastinginkomsten. (En/alhoewel de verhoogde BTW-inkomsten dankzij de extra verbruikte stroom zijn maar een fractie van wat er nu geheven wordt op diesel en benzine.) Dan kan de 10 cent per kilometer natuurlijk extra verhoogd worden, bovenop de inflatie.

Maar waarschijnlijk komt er wel vroeg of laat een gesofisticeerd registratiesysteem – ik ken ook daar niets van; gebruik makend van de GPS-technologie, in beide richtingen? –  en zo zou de overheid bijvoorbeeld 10 cent per spitsuur er bovenop kunnen vragen voor elk voertuig en 10 cent per “daluur” ervan af doen. Zo wordt 1000 of 2000 kilometer tijdens 50 uren in de file maar 5 euro duurder. Nee, dat bedrag is dus veel te laag. Maal 10 dan maar?

Oh ja … Ook de voertuigen die (enkel) stroom laden in de bedrijven, overheidsinstellingen, vzw’s, scholen, … die ze in gebruik hebben, zouden moeten mee gaan betalen op deze manier natuurlijk.

En waarom niet verder gaan, alle voertuigen  – van particulieren en lokale bedrijven, want internationale transportbedrijven … daar heb ik dan wel niet echt een oplossing voor –  erbij betrekken? De accijnzen schrappen uit de benzine- en dieselprijs zou die natuurlijk een pak goedkoper maken – 40 % of zo? – , maar aangezien de chauffeur weet dat elke gemaakte kilometer bovenop het gemiddelde toch 10 – of 12, 13, … – cent gaat kosten en eronder 10 cent – idem, of misschien het toch maar houden bij een korting van 10, zelfs als de prijs per extra kilometer elk jaar wat verhoogt – zou opbrengen … Voor De Lijn en dergelijke zou men een uitzondering kunnen maken.

Zo zou de invoering van dit systeem, dat qua betaling gelijkenissen vertoont met hoe wij maandelijks en jaarlijks gas en elektriciteit verrekenen, in België enorm veel wagens van over de grens extra aantrekken, door de bijzonder lage prijs van diesel en benzine. Tenzij … heel wat andere landen/de buurlanden het tegelijk zouden invoeren, of na enkele maanden wel zouden “moeten”. Zo kan een klein land de andere bijna “dwingen” voor deze stap voorwaarts te kiezen.

De aanschaf van een E-wagen moet wel aantrekkelijk genoeg blijven. Zo kan 1 of 2 cent meer vragen per gemaakte kilometer misschien wel minstens 550 miljoen of 1,1 miljard opleveren, en daarmee  kun je 100 000 of 200 000 aankopers (extra) per jaar een premie geven van gemiddeld 5500 euro, of later 200 000 of 400 000 particuliere aankopers 2750 of zo als de prijzen gaan zakken.  Of m.a.w. hoe duurder het verbruik en daardoor/tegelijk hoe minder kilometers ten gevolge van afremmend overheidsbeleid via de beurs, hoe meer mensen zo’n wagen kunnen aanschaffen. Dit is een delicaat evenwicht dat jaarlijks moet worden in de gaten gehouden en eventueel bijgestuurd. Uiteraard blijft het ook nodig te waken over het aanbod van de stroom. Als die er niet voldoende is  …

“Voorbeeld berekening van jaarlijks verbruik

Een bestuurder legt 15 000 km/jaar af:

  Benzinewagen Elekrische wagen
gemiddeld verbruik: 5 liter/100 km  15 kWh / 100 km
gemiddelde prijs: € 1,50 per liter € 0,25 per kWh
Totale kost 1 125 euro 560 euro

Opgelet: hoewel elektriciteit na deze snelle berekening als winnaar uit de bus komt, mag u niet vergeten dat elektrische voertuigen toch nog steeds iets duurder zijn bij aankoop.”

https://www.energids.be/nl/vraag-antwoord/wat-is-het-verbruik-van-een-elektrische-wagen/212/

Interessant … ooit mijn eerste wagen en die van jou?

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170518_02888010

“Hij is gemaakt uit vlas en suikerbiet, en hij rijdt nog ook. De Technische Universiteit van Eindhoven creëerde een wagen die zo goed als volledig uit biologische materialen is opgebouwd. Rijden we weldra allemaal op suikerbiet en vlasvezels?”

 “Ook de modulaire accupakketten keren terug in Lina en zouden in theorie een maximale actieradius van ongeveer 150 kilometer moeten opleveren. Volgens Van Vliet zijn de rijeigenschappen van Lina, met 8 kW vermogen en maximaal 85 Nm koppel op 300 kilogram aan wagengewicht, ‘best sportief’ te noemen.”

https://www.cursor.tue.nl/nieuwsartikel/artikel/tuecomotive-bouwt-vierpersoons-stadsauto-lina-op-duurzame-basis/

“De verwachting is dat in 2050 alle personenauto’s in Europa aangedreven worden door een elektromotor met elektriciteit uit batterijen of waterstofbrandstofcellen. Echter moet er op lokaal, landelijk en Europees niveau nog veel gedaan worden voordat dit mogelijk is. Zijn er genoeg laadpalen? Raakt het elektriciteitsnet niet overbelast? Zijn er voldoende waterstoftankstations beschikbaar? Er zijn nog genoeg onbeantwoorde vragen.”

https://www.zelfenergieproduceren.nl/nieuws/alle-autos-worden-elektrisch-in-2050/

5,5 tot 7 miljoen E-wagens over 33 jaar, zou dat lukken m.b.t. de stroombevoorrading? Lijkt me (nipt) van wel, maar misschien enkel als het gaat om wagens van 300 kilo, die waarschijnlijk regen dan ook goedkoper zijn als het materiaal ervoor “bij ons in de tuin kan groeien” en het gebruik ervan niet nog ongeveer de helft kost van de benzinewagen in het voorbeeld maar misschien maar een kwart (zonder de kilometerheffing). (Rond de 250 euro aan stroom voor 15 000 km plus de gemiddelde 1000 euro aan kilometertaks en een extra 500 er bovenop zou dan 150 per maand kunnen zijn, en 5 000 km 80 euro + 500 = 50 per maand. Als een kleine vlaswagen met een subsidie van 2500 nog een goede 12 000 zou kosten en 10 jaar zou meegaan, is dat 100 euro per maand. Verder nog 50 per maand voor wegentaks en verzekering en wat onderhoud, dan zou het nog kunnen gaan om 200 euro per maand. Hoog genoeg om velen, zeker zij die geen vast werk meer zullen hebben, toch maar te laten kiezen voor openbaar vervoer en een huurwagen als het nodig is.) En die lijken er dus aan te komen.

“Volgens onderzoeker Jeroen Büscher van EnergyVille stellen er zich geen grote problemen: “Stel dat we 1 miljoen elektrische wagens hebben, dat zou een vermogensvraag van 2 gigawatt betekenen (nvdr: 2 kW per auto, een normaal vermogen tijdens traag laden). Gelijktijdig laden gaan we enkel ’s nachts tegenkomen en dat valt perfect op te vangen met onze huidige productiecapaciteit van 16 gigawatt.”

http://www.egear.be/elektrische-auto-genoeg-elektriciteit-belgie/

 

take down
the paywall
steun ons nu!