Flessenwater: symbool van het kapitalisme

Flessenwater: symbool van het kapitalisme

Hoe dominerend en indoctrinerend reclame werkt, wordt bewezen door het steeds maar stijgende verkoop van het flessenwater. En dan hebben wij het niet over de verkoop ervan in bepaalde ontwikkelingslanden waar het grondwater ofwel ontoereikend, ofwel zodanig vervuild is dat het ziektes veroorzaakt.

zaterdag 3 mei 2014 08:32

Hoe dominerend en indoctrinerend reclame werkt, wordt bewezen door het steeds maar stijgende verkoop van het flessenwater. En dan hebben wij het niet over de verkoop ervan in bepaalde ontwikkelingslanden waar het grondwater ofwel ontoereikend, ofwel zodanig vervuild is dat het ziektes veroorzaakt.

Neen, laten wij het hebben over ‘bij ons’, De Noord- en west-europese landen, Noord-Amerika enz.  Reeds meer dan 20 jaar wijzen constante uitgebreide tests door de verscheidene gezondheidsinspecties uit dat het leidingwater in deze landen van heel goede kwaliteit is, en zelfs dikwijls deze van het flessenwater overschreidt.

Professor Richard Wilk, professor antropologie aan de universiteit van Indiana, stelt  in een interview op de BBC. dat flessenwater vloeibaar goud is geworden , want de bedragen die er in omgaan zijn vaak hallucinant. Ter illustratie haalt hij enkele schokkende statistieken aan:

  • De flessenwatermarkt zal binnen enkele jaren in de VS groter zijn dan de frisdrankmarkt.
  • In 2012 gaven Amerikanen 11,8 miljard dollar uit aan flessenwater. De gemiddelde Amerikaan dronk dat jaar140 liter flessenwater per persoon.
  • Britten drinken meer flessenwater dan fruitsap, wijn of sterke drank. De markt is er 1,6 miljard pond per jaar waard.
  • De gemiddeld Brit dronk in 2012 zo’n  34 liter flessenwater – ruim zeven liter meer dan in 2001.

Uit onderzoek bleek Flessenwater is in veel landen zelfs minder veilig dan kraantjeswater, slechter voor het milieu en de winstmarges zijn exorbitant hoog.

De illusie van ‘beter water’ heeft een hoge prijs voor het milieu. Jaarlijks wordt 1,5 miljoen ton plastic vervaardigd voor de flessenwaterindustrie. Met de vervuiling die door het transport en de afvaloverlast worden veroorzaakt wordt dan niet eens rekening gehouden.

In The Daily Telegraph wordt het succes van de fleswaterindustrie “een triomf van reclame en marketing” genoemd. Iedereen weet, mede dankzij de vele reclames, dat water gezonder is dan frisdrank en de vereenzelviging van fleswater met concepten als gezondheid, verfijning, jeugd, vitaliteit en puurheid heeft volgens marketingexperte Kathryn Hawkins van het product “hét gezonde alternatief gemaakt voor frisdrank.”

Misschien nog belangrijker is echter om te weten dat de gezondheidsvoordelen van kraantjeswater in geen geval moeten onderdoen voor die van flessenwater. Water van de kraan is bij ons niet enkel van uitzonderlijk hoge kwaliteit, het is bovendien veel goedkoper of vrijwel  gratis en, in vergelijking met de vervuilende fleswaterindustrie, veel beter voor het milieu.

The Ecologist noemde ‘Groot-Brittannië’s liefdesaffaire met flessenwater ‘een nationaal schandaal’. Professor Paul Younger van de universiteit van Glasgow is de flessenwaterindustrie  grotendeels een zwendel die ons stukken van mensen kost, zowel in termen van geld als van CO2-voetafdruk.

(Bron: Express)

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!