De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Doodrijder Gent is kind van zijn tijd

Doodrijder Gent is kind van zijn tijd

donderdag 29 februari 2024 11:17
Spread the love

De dronken bestuurder van de auto die afgelopen zondag in het Gentse havengebied twee wielertoeristen doodreed, al tien jaar zonder rijbewijs rondreed en eerder twee keer veroordeeld werd voor rijden onder invloed krijgt alle banbliksems over zich heen. Hij is echter een kind van zijn tijd en exponent van de algemene laksheid in de Belgische samenleving met betrekking tot rijden onder invloed en andere gevaarsituaties die in 2022 resulteerden in 540 verkeersdoden en 3.810 zwaargewonden. Uit cijfers van het verkeersinstituut VIAS blijkt dat zowel wat betreft het aantal verkeersongevallen als de sociale aanvaarbaarheid van alcohol- en drugs, snelheidsovertredingen, gsm-gebruik achter het stuur… de ‘bourgondische’ Belg tot de slechtste leerlingen behoort in de EU.

Uit enquêtes door VIAS in 2019 bleek dat 24 procent van de bestuurders toegaf de afgelopen 30 dagen gereden te hebben onder invloed van alcohol. Voor drugs was dat 7 procent. In de EU is dat gemiddeld slechts 13 en 5 procent. 12 procent van de Belgen was het eens met de stelling “dat de meeste van mijn vrienden zouden rijden na het drinken van alcohol”. 4,6 procent van de ondervraagden in ons land vindt het zelfs sociaal aanvaardbaar om onder invloed van alcohol te rijden en 3,3 procent onder invloed van drugs. Slechts volgens 22 procent van de Belgen is de kans om gecontroleerd te worden op rijden onder alcohol of drugs ‘groot tot zeer groot’. Het hoeft dan ook geen verwondering dat ons land met jaarlijks 4 overtredingen per 1000 inwoners voor rijden onder invloed behoort tot de slechts presterende EU-landen. Dat is ook het geval voor gsm-gebruik achter het stuur en snelheidsovertredingen.

De laksheid waarmee de Belg omgaat met de zware maatschappelijke prijs die we met zijn allen betalen voor het massale autoverkeer (we hebben het hier nog niet over de luchtvervuiling, de geluidsoverlast, de CO2-uitstoot, de massale dierensterfte, de stress…) is schrijnend. Naast een sterke verhoging van de pakkans en een veel strengere bestraffing van veelplegers is er dringend nood aan een kijk op de auto als potentieel moordwapen. Ik pleit voor het aanbrengen van stickers op auto’s met de tekst ‘dit kan uw gezondheid schaden” zoals op pakjes sigaretten en binnenkort ook alcoholproducten. Politici denken om electorale redenen graag in de lijn van de meerderheid van de bevolking, maar die is er jammer genoeg nog niet van overtuigd dat het massale autoverkeer nefast is voor alles wat ons dierbaar is.
Luc Vanheerentals
Zelfstandig journalist
Auteur van ‘Leven zonder auto’ (2014) en ‘Fifty Ways to Leave Your Car’ (2018).

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!