Terug van weggeweest
Vandaag, 26 mei, is de NightJet Wenen-Brussel voor het eerst weer aangekomen in Brussel en deze zal vanavond weer naar Oostenrijk vertrekken. De nachttrein werd in 2020 tijdelijk onderbroken wegens COVID-19, een pauze die nu door de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij opgeheven is.
En er is nog meer goed nieuws: de NightJet werd in januari 2020 ingelegd als experiment. Het was de bedoeling om na één jaar de verbinding te herevalueren. Resultaat? “Ondanks de onderbreking door de pandemie drijft de ÖBB de frequentie op van twee naar drie keer per week. De enige nachttrein naar Brussel heeft een goed rapport gekregen, ook al is het jammer dat de directe verbinding naar München afgeschaft werd. Het is een belangrijke zakelijke én toeristische bestemming” duidt Alexander Gomme, woordvoerder van Back on Track Belgium.
Ondertussen bekijken enkele enthousiaste duurzame ondernemers heel wat andere nachttreinen naar Warschau, Berlijn, Praag, Perpignan, Innsbruck en Milaan. Voor Back on Track Belgium vzw is dat een begin, maar we kunnen nog beter: de nachttrein moet hét internationale vervoersmiddel worden van het post-covidtijdperk.
Comfortabeler en sneller dan een bus, duurzamer en praktischer dan een vlucht: het Europese treinnetwerk brengt passagiers tot in het hart van onze mooie steden en in midden van ons platteland. Op de nachttrein ontmoet je medepassagiers, beleef je het landschap waar je doorreist en vul je zelf in hoe je je reistijd gebruikt. Het maakt de reis op zich weer een beleving.
Een knipoog naar het verleden
Naast de praktische voordelen spreekt de nachttrein ook al lang tot onze collectieve verbeelding. Veel illustere nachttreinen hebben in het verleden ons land aangedaan: treinen zoals de “Ostende – Vienne express” als eerste luxenachttrein van ons land (1894), de “Tauern express” die ons land met Joegoslavië, Athene en Istanboel verbond en de Ost-Westexpress die Britten en Belgen over het IJzeren gordijn tilde en naar de hoofdstad van de Sovjet Unie voerde. Deze treinen werden aan de reizigers verkocht via prachtige affiches. Onze posterwedstrijd is een knipoog naar dit verleden van grafische kunst, zonder te vergeten dat de hedendaagse Europese transportsector sterk veranderd is.
Posterwedstrijd
Back on Track Belgium vzw organiseert met de hulp van een aantal ervaren partners zoals InterRail, European Sleeper, Ostende Vienne Orient Experience, Grafik en Ice-Watch een Europese posterwedstrijd. “We roepen alle geïnteresseerden, vanuit heel Europa, op om een affiche te ontwerpen op A1-formaat die de voordelen van het reizen per nachttrein voor de reizigers of voor de maatschappij in het algemeen in de verf zet. Uit alle inzendingen maakt een jury een selectie, waarna we deze tentoonstellen in Brussel in het najaar van 2021. Begin december maken we de winnaar en andere laureaten bekend. Zij zullen dan met de nachttrein op reis kunnen. Ook is er een coachingsessie voor studenten te winnen en Belgische uurwerken voor de winnaars van de publieksprijs.
Voor de wedstrijd werkt de vzw samen met Leticia Sere van Grafik Art Center uit Schaarbeek. Ze is zelf kunstenares en kunsthistorica. Ze ontwierp de poster en meteen het campagnebeeld van deze wedstrijd. Ze is mede-ambassadeur, jurylid en curator van de tentoonstelling achter.
“Er is heel wat grafisch en artistiek talent aanwezig op Europees grondgebied. Graag willen we de collectieve verbeelding ten dienste stellen van het algemeen belang en de ontwikkeling van toekomstige nachttreinen en hun bestemmingen. We zijn ervan overtuigd dat dit artistiek en socio-cultureel project de uitwisseling van (nieuwe) ideeën zal stimuleren en een noodzakelijke oefening is binnen dit Europese jaar van het spoor”, weet Alexander Gomme.
We roepen dan ook op om de creativiteit de vrije loop te gaan. Dit is hét moment om de renaissance van de nachttrein verder aan te moedigen en te laten zien dat de nachttrein de weg vooruit is in de Europese transportsector.