Screenshot: Youtube

Ons Vlaanderen: frisse campagne die spottend de gevaren van Vlaams Belang benadrukt

“Geen gezeik, stem rijk.” Dit is een van de quotes uit de campagne Ons Vlaanderen, die spot drijven met Vlaams Belang en ons wijzen op het gevaar van deze extreemrechtse partij.

woensdag 29 mei 2024 16:05
Spread the love

 

“Die index, daar moeten we vanaf”, vertelt een CEO Tapistry NV met een blauwe colbert die sterk doet denken aan die van Tom Van Grieken. “Het moet maar eens afgelopen zijn dat de lonen stijgen zodra de winkelkar duurder wordt. Dat snijdt in onze winst!” De man lacht een duivelse lach. “Het Vlaams Belang gaat daar een beetje mee foefelen. Dat komt goed, op hen kunnen we rekenen!”

“Laat je niet bedriegen”

Op het eerste gezicht doet de video erg denken aan Vlaams Belang. De hele compositie zou zo in hun campagne passen. Echter, niets is minder waar. Aan het einde van het filmpje wordt de duivelse lach van de ‘CEO’ onderbroken door de tekst: “Vlaams Belang verdedigt het grote geld. Laat je niet bedriegen. Weet waar je voor stemt.”

Het filmpje eindigt met de tekst: “Ons Vlaanderen. Voor Wie?” En de hashtag: #gebruikjestem. Dit is de kern van de campagne van Ons Vlaanderen: met filmpjes, teksten en foto’s willen ze laten zien voor wiens belang Vlaams Belang echt opkomt, zodat we op 9 juni weten waarvoor we stemmen.

 

 

In een andere video zien we CEO Tapistry opnieuw verschijnen in zijn blauwe colbert, samen met andere CEO’s. “Tom Van Grieken, de volksmens”, zegt hij lachend. Een change manager vervolgt: “Er is een perceptie gecreëerd dat Vlaams Belang een partij is voor de gewone mens.”

“Maar wees gerust, dat is puur voor de show”, voegt de CEO van PharmaVlan toe. “Geniaal!” roepen ze samen, “Vlaams Belang, onze partij.” Ze benadrukken inderdaad dat het hun partij is, en niet de partij van het volk.

 

 

Verder bevat de campagne ook korte video’s met titels als “Vrouw als pure kinderverwekkers” en “Censuur in het onderwijs?”, waarbij mensen met geblurde gezichten en vervormde stemmen de gevolgen vertellen van bepaalde maatregelen waar Vlaams Belang voor staat.

“Zo, de bevalling moest doorgaan, en die patiënt is overleden, en dat kindje ook”, klinkt het in de ene video. Of: “Een homoseksuele leerkracht in het onderwijs is onhoudbaar geworden; de school kreeg een boete als ze me niet lieten gaan”, werd er gezegd in een andere video.

De campagne

Vlaams Belang doet er alles aan om zich een sympathiek en sociaal imago aan te meten. Ze hebben een uitstekende marketing strategie en weten als geen ander de sociale media te bespelen. Achter dat strak opgebouwd imago verschuilt zich echter een ranzige, donkerblauwe en antisociale partij.

Deze campagne betaalt het VB in zekere zin met gelijke munt: luchtige en guitige video’s, gelanceerd via een slimme marketingcampagne.

Wie achter de campagne zit is niet bekend. Het productiehuis Docwerkers heeft de video’s gerealiseerd, en communicatiebureau All Of The Lights verzorgt de communicatie. Maar wie het brein achter de campagne is, is tot nu toe onbekend. “De klant wil op dit moment zijn identiteit niet vrijgeven, omdat hij van mening is dat de filmpjes voor zich spreken”, laten beide bedrijven weten.

x

“Het is een heel bizarre campagne, maar wie of wat hierachter zit, is ook voor ons een raadsel. Het is wel duidelijk dat dit uit politieke hoek komt”, zo reageert de woordvoerder van het Vlaams Belang op de campagne van Ons Vlaanderen. Op sociale media wijzen partijleden van Vlaams Belang richting de PVDA en ABVV.

De korte filmpjes zijn in elk geval zeer professioneel gemaakt en ontmaskeren het Vlaams Belang op een wijze die doet denken aan Schalkse Ruiters van weleer. Ze brengen alvast wat kleur in de huidige kiescampagne.

 

Bekijk ook onze videoreeks over de opkomst van extreemrechts.

Fatiha Dahmani in videoreeks over extreem

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!