Reizende ouderen, goed voor leefmilieu én economie. Foto: ouderenbelangen.nl

“Eenheidstarief trein voor jongeren en gepensioneerden afschaffen is geen rationeel mobiliteitsbeleid”

De organisatie Netwerk van Ondernemende Senioren schat dat 61 procent van de senioren die voorheen gebruik maakten van het seniorentarief niet langer meer met de trein zullen reizen, zodra dit tarief afgeschaft wordt. “Deze prijsverandering druist in tegen een rationeel mobiliteitsbeleid.” Deze bemerking geldt eveneens voor de afschaffing van het eenheidstarief voor jongeren.

maandag 6 maart 2023 11:34
Spread the love

 

Het Netwerk van Ondernemende Senioren (Neos) is niet te spreken over de afschaffing van het seniorentarief op de trein. “Op de langere afstand zal dit negatieve gevolgen hebben. Men zal terug naar de auto (moeten) grijpen. Met dit nieuwe systeem win je geen enkele nieuwe klant. Integendeel, velen zullen afhaken, vooral voor de langere ritten.”

Oostende-Aarlen, langste treintraject van België, 7.80 € voor 307,8 km, voor jongeren 14.80€. Screenshot: belgiantrain.be

Voor het ogenblik kunnen 65-plussers nog voor een eenheidstarief van 7,80 euro een heen- en terugreis op dezelfde dag nemen naar eender welke bestemming in het land. Voor wie naar de uithoeken van het land reisde van Aarlen tot Essen, van Oostende tot Welkenraedt of Gouvy is dat een zeer aantrekkelijke formule, zelfs wanneer je ze tweemaal betaalde bij een terugreis op een volgende dag.

Enggeestige beslissing

Deze afschaffing is een enggeestige financiële besparing van de overheid die het spoorgebeuren als een geïsoleerd gebeuren ziet. Officieel is het weliswaar de NMBS die deze beslissing neemt, maar de Raad van Bestuur van de NMBS is volledig politiek samengesteld. In werkelijkheid is dit een beslissing van de federale regering van Open VLD, MR, PS, CD&V, Vooruit, Groen en Ecolo.

Deze beslissing gaat volledig voorbij aan het wineffect dat het spoor in het algemeen zowel goedkope tickets voor gepensioneerden als ook andere categorieën winsten genereert voor de economie van het land. 65-plussers nemen de trein om naar de stad te gaan, op restaurant, om ergens te overnachten, nemen tijdens de weekends de kleinkinderen mee, bezoeken de Zoo, gaan naar de Kust en naar de Ardennen.

Met de trein is altijd een beetje reizen. Foto: LV

Een mobiliteitsbeleid met visie zou net in deze tijden inzetten op nog goedkopere tarieven voor iedereen, nog meer voor specifieke categorieën. Dat is wat net niet gebeurt met deze federale regering, die nogmaals toont geen beleid te voeren op basis van een globale mobiliteitsvisie.

Senioren zijn net de bevolkingsgroep die er vaker bewust voor kiest om geen auto meer te hebben. Zij doen dat omdat ze de noodzaak van autobezit niet meer voelen, uit financiële druk, door het drukkere verkeer of voor het leefmilieu. Voor hen is het belangrijk dat het voordelige vaste tarief behouden blijft.

Officieel is het de NMBS die deze beslissing neemt, maar de Raad van Bestuur van de NMBS is volledig politiek samengesteld. In werkelijkheid is dit een beslissing van de federale regering van Open VLD, MR, PS, CD&V, Vooruit, Groen en Ecolo.

Daarnaast zullen senioren die wél nog een auto hebben nu weer vaker de auto gaan gebruiken, zo blijkt uit een bevraging die NEOS deed bij zijn leden. Maar liefst 61 procent ziet zich genoodzaakt om niet meer met de trein te reizen en andere reisoplossingen te zoeken. “We hebben onder elkaar al besproken om terug samen met vier de kosten te delen en met de auto te rijden als dit voordeliger is dan de trein.”

NEOS vzw pleit voor het behoud van het vaste, duidelijke seniorentarief. “We moeten ervoor zorgen dat het voor senioren, een groep die sowieso meer drempels moet overwinnen om te reizen, overzichtelijk en betaalbaar blijft om (dag)uitstappen te maken met de trein”, zegt NEOS-directeur Martin De Loose.

“Voor het verenigings- en sociale leven van senioren is fysiek samen op stap kunnen zeer belangrijk. Laten we niet nóg meer drempels voor senioren inbouwen door het seniorentarief af te schaffen.”

NEOS doet een oproep aan Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD), bevoegd voor De Lijn en federaal minister van mobilitiet Georges Gilkinet (Ecolo), bevoegd voor de NMBS, om deze beslissing te herzien.

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!