‘Werkgevers willen niet overleggen over nachtarbeid in e-commerce’

De vakbond LBC-NVK reageert verbaasd op de verwijten van werkgeversorganisatie Comeos in verband met nachtarbeid in de e-commerce. Volgens de vakbond kwam er van de kant van de werkgevers nog geen enkel initiatief tot overleg.

donderdag 9 juni 2016 17:33
Spread the love

Online winkelen wordt steeds populairder en mensen plaatsen hun bestelling nog het liefst zo laat mogelijk op de avond. Volgens bedrijven die competitief willen blijven in de zogenaamde ‘e-commerce’, is nachtarbeid dus een absolute must. Daarom kwamen werkgevers en werknemers in december 2015 al tot een akkoord dat dit mogelijk maakt.

Het akkoord houdt echter in dat elke individuele overeenkomst moet ingevuld worden op maat van het bedrijf in kwestie. Dit blijkt problematisch. Zes maanden later is er nog geen enkele overeenkomst gekomen met een distributiebedrijf.

Dominique Michel, CEO van handelsorganisatie Comeos, legt de schuld bij de vakbonden: “Als blijkt dat er echt niets beweegt, gaan wij aan de regering vragen om verdere maatregelen te nemen om nachtwerk mogelijk te maken zonder de blokkades van de sociale partners in de bedrijven”, stelde hij.

De christelijke bediendecentrale LBC-NVK is verbaasd over de uithaal van Comeos. “In december 2015 sloten de sociale partners van de distributie een akkoord over nachtarbeid in het kader van e-commerce, maar dit akkoord ging pas in maart 2016 officieel van kracht”, stipt Chris Van Droogenbroeck van LBC-NVK aan.

Volgens Van Droogenbroeck is er helemaal geen sprake van blokkades. Hij spreekt eerder van een gebrek aan initiatief aan de kant van de werkgever. “Er kwam geen enkele werkgeversvraag om in de bedrijven met het kaderakkoord aan de slag te gaan. Werkgevers zijn altijd de eersten om te pleiten voor afspraken op het niveau van bedrijven. Die kans hebben ze nu, maar dat is blijkbaar ook niet goed.”

“Het lijkt erop dat de werkgevers niet willen onderhandelen over de loon- en arbeidsvoorwaarden in de e-commerce. Terwijl dat natuurlijk cruciaal is. Het wordt tijd dat ze weten wat ze willen. En stoppen met hun frustraties af te schuiven op anderen”, oppert Van Droogenbroeck.

take down
the paywall
steun ons nu!