Opinie -

Geknoei Marghem verhindert energiebeleid

Minister Marghem maakt vakkundig een potje van het kernenergiedossier. Het wetsvoorstel voor een levensduurverlenging van Doel 1 en Doel 2 is op juridisch drijfzand gebouwd. Een advies van de Raad van State stelt nogmaals duidelijk dat Doel 1 niet kan heropstarten zonder een nieuwe milieuvergunning. Een heropstart vóór de volgende winter wordt zo wel zeer onwaarschijnlijk.

vrijdag 22 mei 2015 14:48

Bovendien kwam aan het licht dat de minister het parlement voorloog over
een extern juridisch advies. Tot slot weigert Marghem een overeenkomst
met Electrabel over de levensduurverlenging van Tihange 1 over te maken
aan de officiële federale transparantiewaakhond. Daarmee lapt ze
wettelijke verplichtingen aan haar laars. De positie van de minister
komt zo meer en meer onder druk.

Parlement voorgelogen

Kamerlid Kristof Calvo
bond de kat de bel aan. Hij ontdekte dat de minister zeer selectief
gebruik maakte van een extern juridisch advies over haar wetsvoorstel
voor de levensduurverlenging van Doel 1 en Doel 2. Dat vormt op zich
geen probleem. Politici kunnen op eigen verantwoordelijkheid al dan niet
ingaan op een juridisch advies. Het is echter wel zeer problematisch
dat de minister de parlementsleden een rad voor de ogen draaide door te
beweren dat ze het advies volledig zelf had geschreven. Niets bleek
minder waar. Ze knipte en plakte selectief uit het advies van een extern
advocatenkantoor en schreef enkel die passages over die haar
aanstonden. Bovendien beweerde ze dat ze dit advies maanden geleden via
haar administratie kreeg, terwijl het amper 1 maand geleden aan haar
werd geadresseerd.

Geen transparantie

Deze
week bleek bovendien dat de minister niet transparant wil zijn over de
overeenkomst met Electrabel voor een levensduurverlenging van Tihange 1.
De vorige regering beklonk deze afspraken in een -volgens minister
Marghem- vertrouwelijk contract. Na een verzoek van de vereniging voor
journalistiek vroeg de federale Beroepscommissie voor de Toegang tot
Milieu-informatie dit contract op bij de minister. De Beroepscommissie
moet dan oordelen of het document van publiek belang is. Is dat het
geval, dan moet de minister het advies openbaar maken. Omdat de minister
weigert het document aan de waakhond over te maken, kan de commissie
deze taak gewoon niet uitvoeren.  De minister lapt met andere woorden
een wettelijke verplichting aan haar laars.

Waar blijft het energiebeleid?

De
geloofwaardigheid van de minister komt meer en meer onder druk. Tijdens
een extra zitting van de energiecommissie in het Federaal Parlement
vroeg de oppositie aan minister Marghem om haar huiswerk over te doen en
haar wetsvoorstel in te trekken.

Zoals Kristof Calvo het terecht
stelde, gaat dit niet meer over een debat voor of tegen kernenergie.
Het gaat over het normbesef van de politiek. Toch zou het vandaag net
wél over energie moeten gaan. Kunnen we door een levensduurverlenging
van oude en onbetrouwbare kerncentrales het licht laten branden? Is het
veilig om de scheurtjesreactoren van Doel 3 en Tihange 2 terug op te
starten? Of kan er eindelijk gepraat worden over echte en duurzame
alternatieven voor ons energiebeleid? Deze vragen blijven tot op vandaag
onbeantwoord. 

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!