Jazz Middelheim 2014: jazz zonder franjes en enthousiaste kreetjes op Moederdag

Jazz Middelheim 2014: jazz zonder franjes en enthousiaste kreetjes op Moederdag

zaterdag 16 augustus 2014 15:28

DeWereldMorgen.be

ANTWERPEN
– De tweede festivaldag trok wat minder volk naar het Park Den Brandt
dan de dag ervoor. De sfeer was echter beduidend uitbundiger.
Afsluiter Avishai Cohen kreeg zelfs het opvallend jongere publiek aan
het dansen. Een fenomeen dat ze op Jazz Middelheim nog niet al te
dikwijls hebben mogen ervaren.

De Israëlische bassist Avishai Cohen,
die doorbrak in de jaren negentig aan de zijde van pianist Chick
Corea, verwerkt de jongste jaren meer en meer van zijn Joodse roots
in zijn muziek.

Moederdag

Cohen, die begrepen had dat jaarlijks
op 15 augustus in Antwerpen Moederdag wordt gevierd, bracht als
eerste nummer een ode aan alle wereldmoeders. En zo kreeg hij
uiteraard het publiek al van bij de eerste klanken mee. Want anders
dan Herbie Hancock en Wayne Shorter gisteren, betoonde deze muzikale
charmeur al meteen een hartig en eerlijk respect voor zijn publiek.
Een publiek dat deze attitude duidelijk wist te appreciëren en het
Avishai Cohen Trio with Strings hiervoor rijkelijk beloonde met veel
applaus enthousiaste kreetjes en een langdurige staande ovatie.

Strijkers

Cohen is dan ook een aanstekelijk
figuur op het podium; Hij tokkelt, plukt, strijkt en slaat op zijn
instrument terwijl hij er zich omheen kronkelt en waarbij hij dan met
zijn warme mooie stem regelmatig eigen songs brengt afgewisseld met
oude folksongs. Avishai Cohen die in 2012 al eens te gast was op dit
jazzfestival stelde deze keer zijn nieuw project ‘Almah’ voor waarbij
hij zijn trio combineert met een strijkersensemble en een blazer. Het
resultaat levert een fabuleus klankeffect op waarbij de strijkers
zorgen voor een opwindende symbiose van klassiek en jazz.

Onverbloemd

Verstrekt door de extra glans van de
hobo bereikt Cohen met deze vernieuwing een melancholische
kleurensound die perfect past bij zijn warm stemtimbre en eigen
composities. En verder blonk dit optreden uit omwille van de
onverbloemde overgave die het Avishai Cohen Trio het publiek
onbevreesd toespeelde en waarbij klassieke jazzklanken naar het einde
toe rock and roll allures kregen. En voorwaar: het publiek ging
behoorlijk uit de bol.

Crooner

Ook
de Amerikaanse
Stacey
Kent oogstte
met
haar zwierige zangstijl, lipide stem en uitgebalanceerde techniek
succes bij de toeschouwers, al kon het crooners-achtige oeuvre van
Kent niet iedereen bekoren. Haar muziek leunt inderdaad nauw aan bij
de zogenoemde lounge music die je vaak te horen krijgt in de bar van
betere hotels of in de vipruimtes van internationale luchthavens. Een
muziekstijl waar een harde kern van jazzliefhebbers wat op neer
kijkt..Dit belet echter niet dat ze Stacey zomaar kunnen negeren want
deze Amerikaanse behoort nu al tot de grote hedendaagse
jazzvocalisten en is goed op weg een gevierde jazzdiva te worden in
navolging van Ella Fitzgerald en Billie Holiday.

Ze
bracht in het Park Den Brant een ode aan de Braziliaanse jazztraditie
met ritmische melodieuze toonzettingen die wonderwel tot hun recht
kwamen omwille van Kent’s gracieuze stem en een uitmuntende
begeleiding.

Phronesis

Eerder op de dag maakte het publiek
kennis met Phronesis. Deze Brits-Deense band werkte haar acts met
af met louter een drumstel, een bassist en een pianist. Heerlijke en
pure classicistische jazz zonder franjes was dit professioneel
gespeend met uitdijende kleurlijnen solo’s en toegankelijke
eigenzinnige composities. Meer moest dat voor deze sympathieke
jongelui niet zijn en het publiek was het daar duidelijk mee eens en
liet zich gewillig door hun muziek liet meeslepen.

Ondertussen
houdt de festivalweide, ondanks de sporadische regenbuien die er dit
jaar bij horen, goed stand en is er van een modderpoel geen sprake.
Het Park Den Brandt is klaar voor dag drie met de The Music of Toots
Thielemans, het Jef Neve Trio en het succesverhaal van Vijay Iyer die
dan hun ‘Draems Project’ zullen voorstellen.

Illustratie:
Avishai Cohen Trio with Strings © Walter Van Den Eynde

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!