Antennes van het Fucino Space Centre van Telespazio in de buurt van het Italiaanse L'Aquila (foto: Telespazio SpA).
Opinie, Nieuws, Europa, Economie, Italië, Israël, Defensie-industrie, Bewapening, Antonio Mazzeo, Finmeccanica, Drones, Satellieten, Telespazio, Luchtvaartindustrie, VMTS (Virtual Mission Training System), Israel Aerospace Industries (IAI), OPSTAT 3000 -

Italië op weg naar Star Wars dankzij Israëlische satellieten

Bezuinigingen voor iedereen, maar niet voor het Italiaanse leger. Vooral niet als de uitgaven het partnerschap kunnen verstevigen tussen de nationale (Italiaanse) wapenindustrie en die van Israël. 41,6 miljoen euro op de begroting 2013, 96 miljoen euro voor 2014 en 53,8 miljoen voor 2015.

dinsdag 31 december 2013 15:10

Het ministerie van Defensie voorziet een uitgave van bijna 192 miljoen euro in drie jaar, om zich te voorzien van een nieuw satellietensysteem met hoge optische resolutie voor de observatie van het gehele aardoppervlak: de OPTSAT 3000, ontworpen en geproduceerd door Israël.

Licht en sterk verkleind, is de OPTSAT 3000 makkelijk te bedienen en te manoevreren vanop aarde. Hij kan hogeresolutiefoto’s maken vanuit de ruimte. De satelliet is zo geprogrammeerd dat hij slechts gedurende een korte periode zal werken, en dit niet langer dan 6 tot 7 jaar na de lancering in een baan om de aarde, die voorzien is voor 2016.

Het Italiaans-Israëlische samenwerkingsakkoord voor het nieuwe telegeleide satellietsysteem voorziet erin dat het bedrijf Telespazio, onder de controle van Finmeccanica en van de Franse holding Thales, zal werken als eerste contractor.

Telespazio staat in voor de aanlevering van de satelliet en het grondbegeleidingscentrum, de lancering en het in een baan rond de aarde brengen van de satelliet, de voorbereiding en de uitvoering van de operatieve en logistieke activiteiten.

Telespazio heeft samen met het Italiaanse ministerie van Defensie een contract getekend met een totale waarde van 200 miljoen dollar. Het personeel van het bedrijf zal tijdens de voorbereidingsfases voorafgaand aan de lancering van de satelliet, maar ook bij de post-lanceringsfase, overgebracht worden naar het controlecentrum van Tel Aviv in Israël.

De finale testfase van de OPTSAT 3000, wanneer die in zijn baan om de aarde zal worden gebracht, worden vervolgens afgewerkt door het Fucino-ruimtevaartcentrum van Telespazio in de buurt van L’Aquila.

De bouw van de satelliet zal voor 182 miljoen dollar toegewezen worden aan Israel Aerospace Industries (IAI), de Israëlische ruimtevaart- en rakettenindustrie. Voor de productie van de hogeresolutie ruimtecamera (met een waarde van 40 miljoen dollar) zal Elbit Systems Electro-Optics Elop Ltd. instaan; dat bedrijf wordt gecontroleerd door Elby Systems Ltd., een ander Israëlisch strategisch bedrijf op het vlak van systemen voor commando, controle, communicatie, spionage en drones.

Het hele samenwerkingsprogramma voor de satelliet werd geformaliseerd door een militair samenwerkingsakkoord tussen Italië en Israël, ondertekend op 19 juli 2012 in Rome door de beide ministers van Defensie. Naast de OPTSAT 3000 voorzag het akkoord ook in de levering aan het Israëlische leger van 30 hoogtechnologische toestellen, de zogenaamde M-346, die gemaakt worden bij Alenia-Aermacchi (voor een totaal bedrag van ongeveer 1 miljard dollar, waarvan 600 miljoen dollar voor rekening van de groep Finmeccanica).

De eerste vliegtuigen zullen worden geleverd vanaf midden 2014 en zullen de A-4 Skyhawks moeten vervangen. Die toestellen worden door Israël gebruikt bij de opleiding van piloten voor strategische jachtbommenwerpers. De opleidingsprogramma’s, de logistieke ondersteuning en het onderhoud van de vliegtuigen zullen worden toevertrouwd aan de privémaatschappij TOR, eigendom van de twee grootste spelers op de Israëlische defensiemarkt, Israel Aerospace Industries en Elbit Systems Ltd.

Elbit zal de jachtbommenwerpers uitrusten met nieuwe software, het VMTS (Virtual Mission Training System), die de functies van een moderne, actieve opsporingsradar zal simuleren; de nieuwe software zal het vermogen hebben talloze tactische functies aan te sturen voor complexe bewapening.

Israëlische technici leggen het als volgt uit: “Eenmaal in de lucht en gebruikmakend van de software, zal de piloot-in-opleiding zich in de strijd kunnen begeven in geavanceerde scenario’s: elektronische oorlogsvoering, de jacht op vijandige radarinstallaties en het gebruik van avant-garde wapensystemen.”

De identificatie- en communicatiesystemen en de computers, die de vlucht controleren, zullen worden verzorgd door Selex ES, een ander bedrijf van de Finmeccanica-groep.

In het kader van het samenwerkingsakkoord van juli 2012, heeft Italië op zich genomen twee Eitam-radarvliegtuigen aan te schaffen van het type Gulfstream 550 CAEW (Conformal Aerial Early Warning), en de bijbehorende commando- en controleposten (geschat op 791 miljoen dollar). 

De producten van Elta Systems en Israel Aerospace Industries worden geproduceerd onder licentie van het Amerikaanse General Dynamics. Eitam-vliegtuigen zijn al operatief bij de legers van Israël en Singapore, en een ander type van het vliegtuig wordt binnenkort geleverd aan Chili en India. 

De Italiaanse luchtmacht heeft al een manier gevonden om zich deze nieuwe oorlogstuigen eigen te maken: vanaf 2010 worden de Eitams tijdelijk gestationeerd op de basis van Decimomannu (Cagliari) om er deel te nemen aan Italiaans-Israëlische militaire oefeningen.

De nieuwe ruimteradars zullen niet alleen het luchtruim, maar ook het maritieme deel van het Italiaanse grondgebied nauwlettend in het oog kunnen houden en de komst van vliegtuigen, raketten en snelle schepen vanop meerdere mijlen afstand kunnen onderscheppen.

De Israëlische bedrijven zullen de Eitams voorzien van systemen voor localisatie en identificatie van elektromegnetische signalen, uitgezonden door ‘vijandige’ radars en communicatiemiddelen. Het akkoord voorziet dat 750 miljoen dollar belandt in de kassen van IAI en Elta System, terwijl 41 miljoen dollar zal gaan naar Selex ES, voor de realisatie van deelsystemen voor communicatie, tactische links en standaard NAVO-identificatie van de twee CAEW-vliegtuigen.

De wederzijdse samenwerking voor de ontwikkeling van de OPSAT 3000-programma’s, van de M-346 en van de Eitam zal de Italiaans-Israëlische wapenbedrijven toelaten hun aanwezigheid op de internationale defensiemarkt te versterken.

Selex ES en AEL Sistemas SA, een bedrijf onder controle van Elbit Systems Ltd., gaan bijvoorbeeld een joint venture vormen met het oog op de ontwikkeling en productie van technologieën en radarsystemen voor het ‘scannen’ van de bestemming en dit zowel voor de aanvals- en transportvliegtuigen van het Braziliaanse leger en van andere Zuid-Amerikaanse legers. 

Maar aan de horizon gloort ook al de florissante business van nieuwe raketsystemen, spionagedrones en aanvalsdrones. 

Antonio Mazzeo

Antonio Mazzeo is een Italiaanse onderzoeksjournalist die woont en werkt in de Siciliaanse stad Messina. Hij is gespecialiseerd in militaire onderwerpen en de rol van de NAVO in conflicten. In 2012 publiceerde hij het boek ‘Un EcoMuostro a Niscemi. L’arma perfetta per i conflitti del XXI secolo’ (uitgeverij Sicilia Punto L, Ragusa).

(vertaling van het Italiaanse artikel ‘Italia alle guerre stellari con i satelliti d’Israele’ door Maaikel Cré)

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!