Burgerjournalistiek, powered by DeWereldMorgen.be

Deze dag is ook de dag waarop Oxfam de Belgische chocoladesector erop wijst dat het ons menens is: de telers van de grondstof voor onze favoriete lekkernij hebben recht op een betere toekomst. Droomjob Weet jij hoe het dagelijkse leven van een cacaoboer eruit ziet? Wat ze verdienen en in welke ...

Oxfam-Wereldwinkels, daar zit meer achterOp zaterdag 11 mei kan iedereen ontdekken hoe Oxfam-Wereldwinkels werkt maakt van eerlijke handel. Want de organisatie is veel meer dan een winkel. De Oxfam-Wereldwinkels zijn plaatsen waarin wordt gebouwd aan een rechtvaardig –en duurzaam- handelsmo...

“Met deze campagne willen de deelnemende organisaties met een stem pleiten voor een transformatief en duurzaam Europees consumptie- en productiebeleid dat mens en planeet dient,” zegt Sergi Corbalán, directeur van het Fair Trade Advocacy Office (FTAO). Vijf koepelorganisaties die elk hun respe...

De deal over het verbieden van oneerlijke handelspraktijken (‘unfair trading practices’) werd gisteren bereikt in de interinstitutionele onderhandelingen en zal moeten worden geratificeerd door de plenaire vergadering van het Europees Parlement en de EU-lidstaten. Het verbod op oneerlijke handel...

“Deze engagementen van de sector en de overheid zijn een belangrijke stap richting duurzame Belgische chocolade. Nu is het zaak dit waar te maken, het werkt begint nu pas", stelt Oxfam-Wereldwinkels.  Vanaf 2030 moeten de boeren die cacao produceren voor de Belgische chocolade een leefbaar inkom...

Tijdens de Week van de Fair Trade (3-13 oktober) voert Oxfam-Wereldwinkels campagne voor een duurzame cacaosector waar boeren een leefbaar inkomen verdienen. Met een petitie roept de ngo op tot wetgeving die bedrijven verplicht om de mensenrechten en het milieu in hun toeleveringsketens te respec...

Een reeks structurele problemen in de mondiale koffiesector wordt door de grote koffiespelers onderbelicht: zeer lage inkomsten voor de koffieboeren, klimaatverandering en een schamele duurzaamheidsagenda. Sinds de publicatie van de vorige Koffie Barometer, vier jaar geleden, is er wat dit betref...

Nog steeds ontbreekt de sense of urgency bij overheden en bedrijven om te werken aan overkoepelende oplossingen. Chocoladeland België kan een belangrijke rol spelen, maar dan moet het eindelijk een serieus engagement opnemen. Hoewel in de chocoladesector jaarlijks 100 miljard dollar wordt gegene...

Want vele vrijwilligers hebben met hun inzet ook een andere boodschap aan die politici: onze samenleving is helemaal niet zo warm en menslievend. Als we daar echt iets aan willen doen, moet dat structureel. Tienduizenden vrijwilligers zetten zich vandaag in voor andere mensen. Soms ...

Concentratie op de Braziliaanse fruitsapmarkt

Vroeger was het gros van het fruitsap afkomstig uit de Verenigde Staten, en dan vooral uit Florida. Toen die regio sterk getroffen werd door periodes van strenge vorst in de jaren '60, '70 en '90, ontstond er een internationale vraag naar sinaasappelsap. Braziliaanse boeren en ondern...

Load More