“Met deze campagne willen de deelnemende organisaties met een stem pleiten voor een transformatief en duurzaam Europees consumptie- en productiebeleid dat mens en planeet dient,” zegt Sergi Corbalán, directeur van het Fair Trade Advocacy Office (FTAO).
Vijf koepelorganisaties die elk hun respectievelijke beweging vertegenwoordigen (eerlijke handel – FTAO), sociale en solidaire economie (RIPESS-Europe), biologische landbouw (IFOAM EU), Katholieke ontwikkelingsagentschappen (CIDSE) en transitie-initiatieven (ECOLISE)) bundelen de krachten in deze campagne die The Fair Times werd gedoopt.
De coalitie brengt een speciale editie uit van The Fair Times, een fictieve krant uit 2024 (het einde van de volgende zittingsperiode van het Europees Parlement). De krant geeft verschillende voorbeelden van wat er bereikt kan worden als de Europese Unie een ambitieus beleid voert inzake productie en consumptie. Zo hopen de campagnepartners dat kandidaten voor het Europees Parlement verbintenissen aangaan om een duurzamer Europa waar te maken.
De krant behandelt een breed scala aan onderwerpen, gaande van biologische landbouw over ethische financiering, lokale initiatieven tot duurzame openbare aanbestedingen. Bovendien kaart de krant machtsconcentratie aan in mondiale aanvoerketens, pleit ze voor de promotie en ondersteuning van sociale en solidaire ondernemingen, en benadrukt de krant het belang van een ambitieus beleid tegen klimaatverandering en het verlies aan biodiversiteit.
“De verkiezingen van het Europees Parlement zijn een sleutelmoment waarop burgers en middenveldorganisaties hun stem kunnen laten horen. Via de promotie van succesvolle lokale initiatieven in Europe en de vraag naar een gunstig beleidsklimaat op Europees niveau, hoopt de coalitie dat kandidaat-Europarlementariërs beseffen welke impact ons huidig consumptie- en productiepatroon heeft maar ook hoe ze verandering kunnen bewerkstelligen”, voegt Corbalán er namens de campagnepartners aan toe.