“Ik zie een doktersbezoek eerder als een dialoog. Natuurlijk moet je opvolgen, maar het is nog altijd jouw lichaam. Daar heb jij recht over” – Chaima Rabhi, stafmedewerker bij VIVA-SVV
Is er in België dan nog veel ongelijkheid op vlak van gezondheid?
Chaima: Voor mij was een specifieke aflevering van het programma Birth Day van Lieve Blancquaert een eyeopener. Ik verschoot dat zij in België terechtkwam. In het Sint-Pietersziekenhuis in Brussel, kwamen vrouwen zonder permanente verblijfspapieren in beeld op hun kraambed. De beelden waren ronduit schrijnend. Het kan er bij mij echt niet in dat zij niet dezelfde kwaliteitszorgen als andere mensen kregen.
Sarah: Ik herinner mij de aflevering ook. Zij woonden ook heel erbarmelijk. Je kon bijna niet geloven dat dat zo dicht bij ons is. Maar die ongelijkheid speelt dus zeker ook in ons land. In België is zelfs 1 op 3 mensen onvoldoende gezondheidsvaardig.
Een van de oorzaken is de digitale kloof. Maar ook opvoeding speelt een rol. Het is moeilijk om gezond te eten als je niet weet wat dat betekent. En uiteraard ook onderwijs: je moet kunnen lezen om gezondheidsvaardig te kunnen zijn. En erg bepalend is je positie op de socio-economische ladder. Het is helaas bewezen dat mensen die lager op de ladder staan, ook minder rekening houden met preventieve maatregelen, vaker ongezond eten, vaker doktersbezoeken uitstellen enzoverder.
Zijn jullie specifieke doelgroepen, vrouwen en ouderen, vatbaarder voor de ongelijkheid binnen de gezondheidszorg?
Sarah: In de jaarlijkse nationale gezondheidsenquête, worden ouderen aangeduid als een van de kwetsbare doelgroepen, wat betreft het niveau van hun gezondheidsvaardigheden. Daarom willen we hier met S-Plus op inzetten. We doen dat door deze campagne, maar ook met initiatieven om de digitale kloof te verkleinen. Ouderen hebben minder toegang tot digitale communicatie. Ze zijn er niet mee opgegroeid, zoals de jonge mensen vandaag. S-Plus doet veel inspanningen rond dat internetverhaal. We bieden een aantal opleidingen aan en organiseren Swipe Cafés om hen digitaal vaardiger te maken.
Maar we mogen ook niet vergeten dat het probleem van gezondheidsgeletterdheid niet enkel bij de patiënt ligt. Ook aan de kant van het zorgpersoneel kunnen inspanningen geleverd worden. Dokters gebruiken nog te vaak moeilijke woorden. Patiënten durven niet altijd om meer uitleg te vragen. De dokter is, voor sommige ouderen, nog altijd ‘meneer Doktoor’. Ze kijken naar hem op en zijn soms wat geïntimideerd. Of uit het veld geslagen door slecht nieuws. Daar moet een dokter rekening mee houden.