De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Per boot in de lagune van Knysna.

vrijdag 16 december 2011 16:41
Spread the love

Om 09.30 uur stonden we gisteren klaar in Docks Café in de haven van Knysna. Hier vertrekt onze laatste uitstap van onze rondreis doorheen een stuk van de Oost Kaap.

Rond 09.50 u mogen inschepen op de John Benn. Het is een boot met een beneden- en bovendek waar een bar aanwezig is om de dorstigen te laven. Er zijn en al die van s’ morgen Gin Tonic bestellen.

Aan de huidskleuren en stemmen te horen is ons gezelschap een bont allegaartje. We horen, Frans, Engels, Duits, Spaans, Zuid Afrikaans, Indisch, Pakistanees en Nederlands. Mogelijk vergeet ik er nog een paar. Allemaal zijn we ingescheept voor een vier uur durend programma dat bestaat uit een boottocht heen en terug op de lagune, een eco-rondrit op een schiereiland, een wandeling van ongeveer 3 km en een lunchbuffet.

Om 10.15u, starten de motoren, met enige vertraging. Het niet stipt vertrekken lijkt wel op de Belgische spoorwegen! Onze gids voor vandaag noemt Calvin en in zijn welkomstwoord vertelt hij al direct zeven flauwe grapjes. Ik moet toegeven dat zijn mopjes beter worden naarmate de dag vordert. De man doet echter enorm zijn best om het iedereen naar zijn zin te maken. Hij kent zijn job door en door, is vriendelijk, gedienstig en lacht aldoor.

Calvin vertelt onderweg over het onstaan van Knysna en de lagune. Over de handelsboten die er vroeger kwamen laden en lossen en het begin van het watertoerisme. Het is vooral dit laatste wat de stad bijzonder ten goeden kwam. Al snel had de overheid door dat met de uitbouw van het toerisme meer ecnomische activiteit zou ontwikkeld worden dan met het verhandelen van goederen en de visvangst. Op dit moment wordt de haven dan ook nog alleen gebruikt voor de watersport en de sportvisserij. Daarnaast is het havengebied één groot winkelcentrum met vele restaurants. Een echt klein waterfront hebben ze hier gebouwd om de toerist al zijn geld te laten rollen. En dat lukt blijkbaar nog aardig ook.

Na een half uurtje varen komen we toe op de rechter oever van de lagune. De linkeroever noemt The Heads maar deze hebben we vorig jaar reeds bezocht.

Featerbed Nature Reserve:

Aangemeerd aan dit schiereiland staat een jeepkaravaan ons te wachten. We mogen allemaal plaatsnemen in het treintje, dat getrokken wordt door een grote jeep. Het grote gevaarte sleurt ons naar boven naar de top van het natuurreservaat. Onderweg krijgen we uitleg over het reservaat, zijn bewoners, planten en vegetatie.

Onderweg houden we halt bij een uitijkpunt. Het is houten constructie gebouwd op de rostwanden en die uitgeeft boven de zee. Van hieruit hebben we langs de linkerzijde een heel mooi zicht op de lagune en de stad. Onze interesse gaat vooral uit naar de rechterzijde. Want daar zien we hoe de lugune overgaat in de Indsiche Oceaan. De smalle ingang van de lagune vormt een bijna rechte lijn op de plaats waar de oceaan zijn eb en vloed getijden in de lagune spuwt. Omgeven door de ruwe rotswanden en enkele kleine strandjes lijkt dit wel een paradijs.

Na voldoende foto’s te hebben genomen start onze jeep terug. We kruipen bijna letterlijk verder naar de top van het reservaat. Met hier en daar een stijle afgrond links van ons halen we top toch netjes.

Een mooie wandeling:

Vanaf dit punt gaat het te voet verder. We wachten tot de meeste deelnemers vertrokken zijn om achteraan aan te sluiten. Dit maakt dat we meer tijd hebben om alles goed te kunnen zien en mooie plaatjes te maken. Via verschillende paden en trappen dalen we steeds verder van de heuvel. Onderweg komen we verschillende plaatsen tegen vanwaar we een prachtig zicht hebben op de oceaan en de lagune. We vorderen traag via smalle paden en wandelen een heel eind langs de rostwanden. Helemaal onderaan kunnen we nog naar een grot gaan kijken. Hier staan we op gelijke voet met het water. Weer mooi!!!

We lopen verder via een breder pad dat ons terug naar het restaurant voert. Daar staat het buffet al klaar. We zitten gezellig buiten en genieten van allerlei lekkere dingen. Om 13.30 uur stappen we terug in de boot en varen terug naar de haven waar we vertrokken zijn. Het was een heerlijke uitstap.

Noetzie:

Voor we terug naar onze accommodatie gaan willen we eerst echter het Noetziestrand nog bezoeken. We lazen er over in Rough Gide. Het zou een bijzondere plek zijn. Via een kronkelende onverharde weg rijden we naar beneden richting strand. Aangekomen op een kleine parking dienen we de auto achter te laten en te voet verder te gaan. Het is een stijle afdaling, die we straks dan ook weer te voet op moeten, die ons naar het strand brengt. Via een 100 trappen komen we op het lichtbruine fijne zandstrand. We lopen richting de zee zonder om te kijken, want dat stond zo in de gids. Het is een klein maar gezelling strand.

Bijna aan de zee draaien we ons om. We staan nu met onze rug naar het water en onze mond valt open. De kin bijna tot de grond. Hier zie je niet minder dan zes kastelen die gebouwd zijn tussen het strand en de bossen. Het zijn stuk voor stuk enorme huizen met kantelen en toren. Ik heb me laten vertellen dat één van deze stulpjes in handen van de familie Armani zou zijn. Zo weet je in welke klasse je de eigenaars moet zoeken. Mooi maar gelijktijdig degotant zoveel rijkdom. We wandelen nog eens op en neer het strand af,voor we onze terugklim aanvatten.

Om nog wat te kunnen rusten rijden we terug naar Narnia waar we verblijven. We zetten ons aan het zwembad dat onderaan ons terras gelegen is. We maken er een rustige avond van daar we vrijdag, vandaag dus een grote rit voor de boeg hebben. Het is vanuit Knysna ongeveer 450 km rijden naar Gordons Bay waar we de laatste vier dagen van onze vakantie rustig willen doorbrengen. We mogen hiervoor gebruik maken van het appartement van onze vrienden Dany en Lydia.