neoliberalisme – de grootste treinroof ooit

neoliberalisme – de grootste treinroof ooit

zondag 5 februari 2012 19:06

We zitten met een complexe uitdaging; we zullen de kloof tussen arm en rijk wereldwijd kleiner moeten maken en ook moeten stimuleren dat mensen die veel risico nemen (en voor veel mensen werkgelegenheid geven), extra beloond worden. Misschien dat we dat belonen op een creatievere manier zouden kunnen oplossen, dan alleen maar met geld.

detijd.be

Niet alleen overstijgt het effectieve rendement op staatsobligaties van bijvoorbeeld Nederland en Duitsland nauwelijks het niveau van de spaarrekening. Het merendeel van de ondernemingen heeft de financiën beter op orde dan de diverse overheden. Op overheidsniveau zijn de schulden vaak torenhoog, terwijl ondernemingen de afgelopen jaren flink hebben gesaneerd.

cashcow.nl

De Vlaamse overheid steunt nu nieuwe investeringen door een opleidingsprogramma van Volvo Trucks voor 2 miljoen euro te subsidiëren. … Het gaat terug goed met Volvo Trucks. De nettowinst in de eerste drie maanden van dit jaar verdubbelde tot 4,1 miljard Zweedse kronen (460 miljoen euro), terwijl de omzet met 22 procent klom tot 71,6 miljard kronen.

bothyne.be

De Europese Commissie eist dat Bpost bijna 420 miljoen euro overheidssteun terugbetaalt aan de Belgische staat. De formele beslissing valt morgen pas, maar de Belgische regering en Bpost zijn vorige week al op de hoogte gebracht.

tijd.be

Het voordeel voor de werkgever is tweeledig: enerzijds een doelgroepvermindering op basis van de regels van het bestaande Activa-plan en anderzijds een tussenkomst in het nettoloon onder de vorm van een werkuitkering.

acerta.be

Het nam daarvoor een lening van 198 miljoen euro, die het kon krijgen dankzij een waarborg van de Vlaamse regering. In ruil belooft Volvo de werkgelegenheid in zijn Gentse site (minstens) vijf jaar op peil te houden.

abvvmetaal.org

In the mega complex in the Langerbruggestraat in Gent, DSV picks both body parts for the XC60 and parts for final assembly. For this end, each day 70 trucks with a variety of pallets and containers are unloaded at DSV. There are more than 3,300 SKUs on 25,000 different locations. The average stock is 3 working days. Every day there are about 185,000 picks at a rate of 2.2 picks per second. This leads to no less than one million transactions per day. Given the change in packaging when shipping to Volvo, this corresponds to a volume of 204 trucks per day.

ibs.net

The aggregate price of the entire share capital, on a debt and cash free basis (enterprise value) is €750 million
For 2007, ABX and DSV had pro-forma combined aggregate annual revenues of approximately €6.5 billion with approximately 25,000 employees, and operated own transport networks spanning more than 60 countries

3i, funds managed by 3i, ABX Management and other shareholders acquired ABX in August 2006 from the Belgian Railways (NMBS/SNCB Holding) after having signed a Memorandum of Understanding with SNCB Holding on 22 March 2005 for an Enterprise Value of approximatively EUR 300 million, including EUR 10 million for the share capital, and the assumption of financial debt, pensions and restructuring liabilities.

Mr Laurent Levaux, the current CEO of ABX, will be proposed as candidate for the position of Deputy Chairman of DSV Board at the next annual general meetings.

3i.com

DM: ABX vervolgverhaal
Van de Lanotte prijst in één adem het werk van Laurent Levaux, sinds de verkoop aan 3i topmanager van ABX en een vertrouweling van Didier Reynders (MR). De huidige belangstelling voor het logistieke bedrijf bewijst volgens Vande Lanotte “dat we ABX gered hebben en dat de sanering is gelukt”.ABX was toen een bodemloze put die de belastingbetaler al 1,5 miljard euro had gekost. Toen de Europese Commissie zich met het dossier ging bemoeien, werd de verkoop een absolute must. Europa waarschuwde België immers dat het een al uitgevoerde herkapitalisering van ABX nooit zou goedkeuren als de groep niet verkocht zou worden. … Onder tijdsdruk werd ABX daarom voor een symbolische euro verkocht aan 3i. “Levaux en Fortis hebben van die hopeloze situatie gebruik gemaakt om zelf ook aandeelhouder te worden van ABX“, weet een ingewijde. “Als ABX straks verkocht wordt, passeren zij eveneens langs de kassa.” Toch raar dat die ‘ingewijden’ nooit beschuldigd worden van voorkennis. Een symbolische euro?

anders-nieuws.blogspot.com

Het zou bijzonder onrechtvaardig zijn om aan de bevolking inspanningen te vragen, zonder dat  aan grove sociale en fiscale misbruiken’, zegt de nieuwe Staatssecretaris voor de Bestrijding van sociale en fiscale fraude John Crombez.

samenaanhetwerk.be

Hij werd al langer genoemd als mogelijke SP.A-minister in de regering di Rupo, maar nu is het zeker: Johan Vande Lanotte legt deze week de eed af als minister van Economie. “Ik ben heel blij met mijn bevoegdheden”, aldus de Oostendenaar, die ook blij is dat stadsgenoot John Crombez staatssecretaris van fraudebestrijding is. “Mijn opvolging is verzekerd.

focus-wtv.be

De 31-jarige John Crombez volgt Jannie Haek op als kabinetschef van vice-premier en minister van Overheidsbedrijven Johan Vande Lanotte (sp.a).

Crombez volgt Jannie Haek op, die op zijn beurt baas wordt van de NMBS Holding.

gva.be

Mr. Laurent Levaux is the Chief Executive Officer at Aviapartner NV.He has been Chief Executive Officer of ABX Logistics N.V. since March 2003. Mr. Levaux served as Chief Executive Officer and Managing Director of the CMI Group for 7 years and lecturer (Corporate Strategy) at HEC (Hautes Ecoles Commerciales) of Liège. He has been holding different positions in Mc Kinsey & Co. He serves as Chairman of the Board of Abx Logistics France. He is a Member of the Board of Directors of Capital & Croissance, Agrobos Technology and Investsud SA. He served as a Director of EVS Broadcast Equipment NV since December 27, 2000. He serves as a Director in other Belgian Companies. Mr. Levaux holds a degree in Applied Economics from the University of Louvain (Belgium) and an MBA from the University of Chicago.

businessweek.com

Levaux werd weggeplukt bij CMI, een internationale industriële en engineeringgroep. Daar slaagde hij erin om een reputatie op te bouwen als crisismanager. In zeven jaar tijd maakte hij het bedrijf opnieuw rendabel en liet hij het verdubbelen in omvang. Daarvoor werkte hij tien jaar als partner bij consultant McKinsey& Co. Zijn carrière startte hij bij de Luikse kmo Fétinne/Losfeld.

standaard.be

De firma kreeg al groen licht voor de bouw van een nieuwe onderdelenfabriek. Andere toeleveranciers van Volvo vrezen daardoor banen te verliezen aan DSV. Zelfs als afgedankte werknemers bij DSV aan de slag kunnen, zullen zij slechter af zijn, qua loon en arbeidsvoorwaarden, voorspelt ABVV-secretaris Marc Staelens.

gva.be

Aviapartner suffered heavily from the economic crisis in the period 2008 and 2009 as the passenger airline and air cargo markets collapsed. The need for a comprehensive business and debt restructuring materialised. €35 m of new money was raised from the shareholders and finance providers (€5.7m thereof provided by 3i and Funds), At the same time 3i brought in Messrs Laurent Levaux and Kris Geysels as new CEO and CFO. Both acted in an equivalent capacity in a prior 3i Investment in ABX LOGISTICS. 3i and Funds wrote off all their initial equity investment.

3i.com

In income tax statements, it refers to a reduction of taxable income as recognition of certain expenses required to produce the income. http://en.wikipedia.org/wiki/Write-off

bpost said the Belgian state will also continue to be represented on the board by Arthur Goethals, the president of supermarket operators Delhaize Group, and a member of the bpost board since 2006, along with Luc Lallemand, the CEO of Belgian railway operator Infrabel and a member of the bpost board since 2002.

Two new representatives for the Belgian state are Laurent Levaux, who has been CEO at ABX Logistics since March 2003, and the economist Caroline Ven, the CEO of business network VKW who was a member of the cabinet of the previous Belgian government.

postandparcel.info

Caroline Ven is geen onbekende voor VKW. Voor haar vertrek naar het kabinet Leterme leidde ze van mei 2007 tot april 2008 de denktank VKW Metena.

Na haar opleiding licentiaat Toegepaste Economische Wetenschappen (UFSIA) was ze eerst actief bij KBC (1993-1998), waar ze het bracht tot senior economist van de economische studiedienst. Daarna ging ze langere tijd aan de slag bij de werkgeversorganisatie VBO (1999-2007). Ze doorliep diverse functies, gaande van adjunct-adviseur van het Economisch Departement tot directeur van datzelfde departement.

vkw.be

Een werkgever die een aanwerving overweegt van een medewerker uit een van de kansengroepen – bijvoorbeeld een oudere langdurig werkzoekende, een persoon met een beperking ingevolge een arbeidshandicap, een sollicitant van vreemde origine met een taalverschil –  maakt een berekening van het risico dat hiermee verbonden is. Hoe schat ik de toegevoegde waarde van deze kandidaat in, en welke kost is hieraan verbonden? Voor 50-plussers is één factor in deze afweging uiteraard bepalend: de hoge loonkost. Stimulerende maatregelen, zoals een premie, een vermindering van sociale bijdragen, een tegemoetkoming in de opleidingskost kunnen een verzachtend effect hebben. Maar oudere werknemers blijven ontegensprekelijk duur. En hier wringt het schoentje. Waarmee we natuurlijk niets nieuw zeggen…

Het wegwerken van structurele belemmeringen en vooroordelen zal alle aandacht moeten krijgen.

vkwmetena.be

De vrees is echter dat dit totaal voorbij gaat aan de bedrijfseconomische realiteit. Veel kansengroepen vinden immers minder hun weg naar een arbeidsplaats omdat het net schort op het vlak van de noodzakelijke competenties, met andere woorden de juiste mix van kennis, vaardigheden en attitudes. Het probleem van de lage inschakeling van allochtonen, bijvoorbeeld, hangt zeer nauw samen met hun lage scholingsgraad of gebrekkige talenkennis.

De krapheid op de arbeidsmarkt dwingt bedrijven en organisaties om nog meer dan vroeger te selecteren op kennis, kwaliteiten, attitudes,… Daar liggen nog steeds de grootste maatschappelijke uitdagingen.

vkwmetena.be

bpost has agreed to acquire the Belgian customs clearance division of Danish transport and logistics firm DSV Air & Sea NV.

The Belgian postal company said the acquisition should be completed by February 2012.

postandparcel.info

3i’s biggest shareholder is BlackRock Asset Management which owns 12pc of the company. Other shareholders include Threadneedle Asset Management, Schroders and Standard Life.

Mr Queen became chief executive in the midst of the financial crisis in January 2009. At the time, 3i was debt heavy and in trouble.

His main objective at the time was to restructure the company’s balance sheet. This has been achieved in less time than anticipated, partly due to the £732m rights issue Mr Queen pushed through when he was first appointed.

telegraph.co.uk

A rights issue is an issue of additional shares by a company to raise seasoned equity offering. The rights issue is a special form of shelf offering or shelf registration. With the issued rights, existing shareholders have the privilege to buy a specified number of new shares from the firm at a specified price within a specified time.

A right issuance to shareholders is generally issued as a tax-free dividend on a ratio basis (e.g. a dividend of one subscription right for one share of Common stock issued and outstanding).http://en.wikipedia.org/wiki/Rights_issue

Uit het onderzoek van Knack moet blijken dat een Italiaanse kandidaat-overnemer, Sofipa-Capitalia, destijds de waarde van ABX op circa € 340 miljoen zouden hebben geschat. Maar deze specialisten in logistieke ondernemingen kregen nooit de echte ABX-cijfers te zien en werden door Luc Lallemand (NMBS) én Laurent Delvaux (tot op vandaag CEO ABX) wandelen gestuurd. Die onderhandelden toen al met 3i.

De verkoop van ABX werd in sneltempo afgewerkt door huidig NMBS-baas Jannie Haeck, die tot dan kabinetschef was van minister Vande Lanotte. Volgens Knack hangt aan die verkoop een reukje. Niet in het minst omdat een paar maanden na de verkoop datzelfde 3i € 30 miljoen investeerde in een kapitaalverhoging van Electrawinds, een Belgische bouwer van windmolenparken. Nog een paar maanden later werd SP.a-coryfee Johan Vande Lanotte door Electrawinds tot voorzitter gebombardeerd.

Specialisten vertelden Knack dat de verkoop van ABX aan 3i dan ook neerkomt op ‘de grootste treinroof ooit’.

express.be

Zowel voor de PS als voor het VBO – een toch wel opmerkelijke alliantie – is België een grote uier die naar believen kan worden gemolken.

Een ander, sprekender voorbeeld van het belang van België. Midden augustus werd bekend dat Caterpillar in Gosselies opnieuw mensen in dienst had genomen. 300 werknemers in totaal. Dat gebeurde in het kader van het zogenaamde Win-Win Activaplan, uitgewerkt door minister van Werk en CDH-voorzitter Joëlle Milquet.

Dat plan, bedoeld om werkloze laaggeschoolde jongeren, 50-plussers en langdurig werklozen aan een baan te helpen, is voor de werkgevers bijzonder aantrekkelijk. Want die werknemers worden grotendeels betaald door de RVA. Dankzij het plan van mevrouw Milquet kan de loonkostenvermindering oplopen tot 1100 euro per maand – nagenoeg 90 procent van het loon van de arbeiders.

En het werd nog beter. Want een deel van de in dienst genomen arbeiders waren voormalige tijdelijke werknemers van Caterpillar met een contract dat het bedrijf verplichtte ze na zes maanden in vaste dienst te nemen. Met het Win-Win Activaplan bestaat die verplichting niet eens. Geniaal, nee?

knack.be

“To the extent that others in a situation verify or confirm the meanings set by a person’s identity standard and as expressed in a person’s behavior, the more the person will continue to engage in these behaviors,” Stets said of the theory of moral identity she and Carter advance. “One’s identity standard guides a person’s behavior. Then the person sees the reactions of others to his or her behavior.  If others have a low moral identity and others do not challenge the illicit behavior that follows from it, then the person will continue to do what he or she is doing. This is how immoral practices can emerge.”“To the extent that others in a situation verify or confirm the meanings set by a person’s identity standard and as expressed in a person’s behavior, the more the person will continue to engage in these behaviors,” Stets said of the theory of moral identity she and Carter advance. “One’s identity standard guides a person’s behavior. Then the person sees the reactions of others to his or her behavior.  If others have a low moral identity and others do not challenge the illicit behavior that follows from it, then the person will continue to do what he or she is doing. This is how immoral practices can emerge.

physorg.com

Er zijn meer dan 10.000 exemplaren van het boek verkocht en de afgelopen twee maanden is het boek bijna in alle media, op een redelijk correcte manier, verschenen. Veel journalisten hebben me gezegd: “Ik heb heel veel aan dat boek gehad.” Er zijn zelfs, en dan vooral jonge journalisten, die zeggen: “Het is de eerste politieke scholing die ik krijg.”

dewereldmorgen.be

Many of the Bhopal-related emails, addressed from Stratfor to Dow and Union Carbide public relations directors, reveal concern that, in the lead-up to the 25th anniversary of the Bhopal disaster, the Bhopal issue might be expanded into an effective systemic critique of corporate rule, and speculate at length about why this hasn’t yet happened—providing a fascinating window onto what at least some corporate types fear most from activists.

theyesmen.org

De socialistische kopstukken haalden naar aanleiding van 1 mei hun eisenbundels boven. Werkgevers moeten investeren in hun personeel, fraude is een vorm van belasting, en de distributienettarieven mogen niet omhoog. De minimumlonen mogen dat wel, aldus Vande Lanotte.

hetnieuwsblad.be

Belastingfraudeurs kunnen in de toekomst hun processen niet meer zo lang laten aanslepen dat ze vrijuit gaan. Staatssecretaris voor de Fraudebestrijding John Crombez (sp.a) gaat de wet wijzigen zodat fiscale fraudezaken niet meer kunnen verjaren. Dat staat in zijn “actieplan 2012-2013″ tegen de fiscale en sociale fraude, schrijft De Tijd zaterdag. Aan de belastingwet wordt slechts één zinnetje toegevoegd, maar wel met verstrekkende gevolgen: dat de verjaringstermijn pas begint te lopen wanneer “de verschuldigde belasting effectief en definitief betaald werd”.

standaard.be

Luc Lallemand (Infrabel) en Marc Descheemaecker (NMBS), twee van de drie toplui bij het spoor, willen dat de NMBS-Holding verdwijnt of zoveel mogelijk uitgekleed wordt. Dat is hun advies aan het parlement.

‘Iedere entiteit moet beschikken over haar eigen personeel, activa en rechtstreekse financiële middelen en moet de mogelijkheid hebben om rechtstreeks overeenkomsten af te sluiten’, schrijft Luc Lallemand, de topman van infrastructuurbeheerder Infrabel in zijn advies aan het parlement donderdagavond. Vandaag is het nog altijd de NMBS-Holding die personeel detacheert naar Infrabel en spoorwegmaatschappij NMBS en instaat voor de ICT in de twee werkmaatschappijen.

‘De NMBS-Holding komt door zijn opdrachten regelmatig in belangenconflict met zijn eigen opdrachten en die van de NMBS en Infrabel’, schrijft hij nog. Als de Holding dan al mag blijven bestaan, geeft Lallemand wel duidelijk te kennen dat het om een sterk uitgeklede versie moet gaan.

Lallemand zit daarmee op dezelfde golflengte als Marc DeScheeMaecker, de topman van spoorwegmaatschappij NMBS.

Lallemand vindt het bijvoorbeeld ook een handicap dat de NMBS-Holding belast is met het beheer van de 37 grootste stations in ons land.

Ik stel vast dat zowat alle spoorwegondernemingen die iets kleiner, even groot, of zelfs significant groter zijn dan de NMBS-groep, het model van volledige scheiding in twee ondernemingen hebben aangenomen, of lijken te zullen aannemen’, schreef hij eerder al in zijn advies (DS 19 april).

Descheemaecker heeft zijn aversie voor de in zijn ogen geldverslindende Holding nooit onder stoelen of banken gestoken.

Marc Descheemaecker zit daarmee op dezelfde golflengte als Lallemand, de topman van spoorwegmaatschappij NMBS.

Maar Jannie Haek, de topman van de Holding, deelt die mening niet. ‘Door het gebrek aan echte hefbomen en wettelijke autoriteit voor de moedermaatschappij bleek de coördinatie op het terrein moeizaam te verlopen’, schrijft Haek op zijn beurt in zijn lijvige advies van 121 pagina’s. ‘De samenwerking hing te veel af van de ‘goodwill’ van de bedrijven om samen te werken.’ Aan die goodwill ontbrak het dikwijls. Meer dan eens botsten de verschillende spoorbazen. Het probleem waar Haek op wijst, is dat er bij de NMBS-groep geen kapitein op het schip is. Er is geen hiërarchie tussen de drie toplui.

Haek benadrukt dat de integratie zowel financieel als operationeel versterkt moet worden. Hij pleit voor een sterkere samenwerking tussen Infrabel en de NMBS. De scheiding tussen die twee vindt hij nu te fors. ‘Het moet niet gaan over mijn treinen en mijn sporen, maar over onze spoorwegen.’

standaard.be

Ik zeg alleen dat de socialisten [in Gent] door hun kartel met Groen een programma hebben ontwikkeld waarmee ik niets te maken wil hebben. Hoe ze de deur openzetten voor elke leefloner, hoe ze de economische activiteit in de haven willen fnuiken…

Het verschil is te groot, ik krijg er schrik van. Ik zou elke geloofwaardigheid verliezen. De macht in Gent moet toch met zo’n kritiek kunnen omgaan? Ik mag toch wel zeggen dat ik de coalitie niet wil depanneren?

Ik heb heel mijn journalistieke leven met ontevredenheid te maken gehad. Maar ik deed wel altijd mijn best. Bovendien maakte ik steeds mijn huiswerk.’

‘De media vallen altijd ten prooi aan het politiek correct denken. Maar het blijft een geruststellende vaststelling dat tachtig procent van de journalisten links denkt terwijl de kiezer voor tachtig procent rechts stemt. Ik zeg het elke week in het partijbestuur: we moeten ons niet wegsteken, de werkelijkheid blijft onze grootste supporter.’

‘Als een prominente liberaal zoals Vincent Van Quickenborne vertelt dat zijn partij geen verhaal meer heeft, als een socialist zoals Freya Van den Bossche op het feestje van haar eigen partij over mij moet praten…. Je kan er echt niet meer naast lijken. De werkelijkheid haalt die partijen in.’

Ondernemingen zijn de bron van alle welvaart. Door de automatische koppeling van de lonen aan de index verliezen ze aan competitiviteit. Dus moeten we dat mechanisme aanpassen.

Als zoiets in uw programma staat, dan moet je de moed hebben om dat te blijven vertellen.

Als Van Quickenborne als vicepremier zijn geloofspunten niet durft te herhalen, dan heeft hij inderdaad een probleem.’

standaard.be

Minister van Economie Johan Vande Lanotte kondigde in Oostende aan zich te verzetten tegen een mogelijk forse verhoging van de distributienettarieven in 2015. Netbeheerder Eandis kondigde zo’n verhoging afgelopen week aan. “De dividenden van de aandeelhouders houden op meer dan 7 procent en de tarieven verhogen? No way. De afspraak voor 2015 is bij deze gemaakt”, aldus Vande Lanotte tijdens zijn 1 mei-toespraak in Oostende.

In zijn toespraak blikte Vande Lanotte ook vooruit naar de gemeenteraadsverkiezingen in oktober. Daarbij nam hij vooral de N-VA op de korrel. Die partij heeft de lokale stembusgang uitgeroepen tot een test voor de federale regering. De N-VA doet dat volgens Vande Lanotte “enkel om te verhullen dat de plaatselijke kandidaten geen alternatief zijn voor de goede bestuurders die onze steden en gemeenten besturen”.

Volgens Vande Lanotte moeten de gemeenteraadsverkiezingen dan ook gaan over het lokale beleid. “Ontneem de inwoners van onze Vlaamse steden en gemeenten niet het recht hun gemeentebestuurders te kiezen. Geen democratische diefstal, alleen om te verdoezelen dat je geen valabel alternatief hebt“.

hetnieuwsblad.be

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!