De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Marktintroductie op maat- van  home office naar het kantoor.

Marktintroductie op maat- van home office naar het kantoor.

woensdag 22 januari 2014 14:22
Spread the love

DeWereldMorgen.be

Home Office

Professioneel thuis beginnen

Adriaan Johan Kruis.

Zowel een beginnend bedrijf in de oprichtingsfase als de start van een vrije beroepsbezigheid, ergens moet begonnen worden. In veel gevallen begint men tussen de eigen vier muren de eerste stappen te zetten. De voordelen zijn duidelijk: De kosten zijn veel lager, aangezien noch het kantoor noch de reis ernaar toe betaald hoeven te worden. Aan de andere kant is een home office niet erg representatief als het erom gaat klanten te ontvangen. Ook de voorhanden zijnde technische middelen zijn vaak niet genoeg als er een doeltreffende presentatie gedaan moet worden.

Groeien door middel van de werkruimte.

Het begin is zoals bekend altijd moeilijk. Het wordt echter een stuk makkelijker als de start zich binnen de eigen vier muren afspeelt. Als het business concept  nog vers is en de exacte procedure nog vrij onduidelijk is, is een home office de oplossing die het goedkoopst is en tegelijkertijd geen verplichtingen inhoudt. Er zijn op die manier geen zorgen en geen financiële middelen nodig om in werkruimtes te investeren en aan de oprichting van het bedrijf kan alle aandacht besteed worden.

Als een bedrijf eenmaal de beginfase heeft overleefd wordt de hoeveelheid werk normaal gezegd steeds groter. Het wordt dan steeds moeilijker alle projecten volledig onder eigen regie te ontwikkelen, waardoor  al snel de vraag  naar een volgende logische stap gesteld wordt. Hier komt dan de kantoorservice ter sprake, ook wel virtuele kantoren genoemd. Het gaat hierbij om zelfstandige bedrijven die diverse taken kunnen overnemen zoals bijvoorbeeld correspondentie en telefoonservice. Naast communicatieve functies kan in dit pakket ook de boekhouding opgenomen worden.

Na het virtuele kantoor kan de stap gezet worden richting  het zogenaamde business centre.  Het gaat hierbij om flexibele en doelgerichte  kantoorruimtes die te huur zijn. De benodigde ruimte in een Business Centre kan geheel naar eigen wens ingericht worden, hetgeen naast een  enorme flexibiliteit, tevens financieel voordeel betekent. Ondernemers hoeven zich dus geen zorgen te maken over de omvang van hun onroerend goed en de daaraan verbonden kosten. In het Business Centre kan men  de werkruimte huren die men werkelijk benodigt wat enorme bezuiniging betekent en geheel overeenkomt met de noodzakelijke dynamiek van een jong bedrijf.

Groei naar behoefte

Als het bedrijf na enige tijd vaste voet heeft op de markt kan er over koop of langdurige huur van kantoorruimte nagedacht worden. Tot die tijd is het aan te raden de kosten voor kantoren en werkplekken niet hoger te laten uitvallen dan het bedrijf zich in die fase werkelijk kan permitteren. Zo kan de firma zich beter concentreren op zijn basisactiviteiten en de marktintroductie wordt vergemakkelijkt omdat er een kleinere behoefte aan liquide middelen bestaat.  

 

take down
the paywall
steun ons nu!