EEN PUBER ALS BURGEMEESTER? OPEN BRIEF AAN DE HEER MATHIAS DE CLERCQ , BURGEMEESTER VAN GENT

zondag 12 mei 2024 05:12

Geachte Heer Burgemeester,

Via de media vernam ik dat u op reis geweest bent naar Oekraïne en dat u daar de president ontmoet hebt. De selfie die u nam en die bij het nieuws gevoegd werd, toont u stralend enthoesiast naast Zelenski, u lijkt wel dolgelukkig. Waarom eigenlijk? Omdat Zelenski een door het Westen krachtig gepromote figuur was en hij als volleerd acteur de rol van held speelde op internationale fora en in de media? Maar dat is een mediaconstructie die toch al grondig ontkracht is?

Zelenski kwam aan de macht dank zij zijn televisiebekendheid in Oekraïne en drie verkiezingsbeloftes: hij zou een einde maken aan de corruptie, het land vooruitgang en ontwikkeling bezorgen en voor vrede zorgen in het Oosten van het land, in de Donbas. Hij werd in april 2019 verkozen tot president met 73,2% van de stemmen. Maar hij realiseerde niets van wat hij beloofd had en in januari 2022 was de steun van de bevolking weggezakt tot 23%. Een politieke mislukking, die man.

Hij probeerde zichzelf en zijn positie te redden door samen te werken met de extreme nationalisten, die een gewapende strijd tegen de Russisch sprekende Donbasbevolking voerden en openlijk het fascisme van Stepan Bandera in ere herstelden. In plaats van het conflict met de Donbas te ontmijnen, maakte hij het erger door meteen na zijn verkiezing in te stemmen met een wet die Oekraïens als de enige bestuurstaal oplegde en het Russisch discrimineerde. Het was alsof in België het Nederlands als de enige bestuurstaal zou worden opgelegd, en Frans en Duits verbannen zouden worden. Dit was olie op het vuur: in plaats van de beloofde vrede tussen Kiev en de Russisch sprekende Donbas, werd de burgeroorlog nog intenser. Hij heeft nu al 14.000 mensenlevens gekost.

Hoe zat het met de Russische “speciale militaire operatie” die op 24 februari 2021 begon en die een interventie was in die jarenlange burgeroorlog, en wel op aanvraag van de afgescheurde Donbasrepublieken? Die operatie was nergens voor nodig geweest als Zelenski zich gehouden had aan de akkoorden van Minsk. Rusland accepteerde daarin de territoriale integriteit van Oekraïne door de afscheuring van de Donbasrepublieken niet te steunen. Ze zouden een grotere autonomie krijgen binnen het kader van de Oekraïense staat, meer niet. Maar dat was niet naar de zin van de extremistische krachten in Kiev, die de uitvoering van de akkoorden blokkeerden. Zelenski plooide.

In de binnenlandse politiek werd de president steeds autoritairder en ondemocratischer. Oppositiepartijen werden verboden, dissidenten werden vervolgd, de media werden onder staatscontrole gebracht, kritiek werd gesmoord. Oekraïne werd officieel een terreurstaat, dankzij Zelenski.

En u, geachte heer burgemeester, bent blij dit soort politiek canaille te mogen ontmoeten en ermee op de foto te mogen staan? U vindt dat wij de wederopbouw van Oekraïne moeten helpen financieren? Als inwoner van Gent ben ik beschaamd over uw optreden en kan ik u alleen maar zeggen: wilt u daar alstublieft mee wachten tot de democratie in dat verloederde land wederopgebouwd is? En eh, kunt u ophouden met zich te gedragen als een puber die een popidool aanbidt en ermee op een selfie wil staan en wilt u overgaan tot een enigszins volwassen en kritische benadering van de politiek?

Hoogachtend

Eric Hulsens