Stel je voor dat de 88.000 festivalgangers zich met de wagen richting festivalwei zouden verplaatsen. Een complete chaos zou het zijn. Slecht voor mobiliteit en natuur. En dus op hoogdagen als deze bewijst het openbaar vervoer zijn kracht voor de maatschappij.
Minister Weyts kop van jut
Hopelijk gaat het er morgen even vlot aan toe. De werknemers van De Lijn zullen de komende vier dagen actie voeren. Omdat Vlaams Minister van mobiliteit Ben Weyts (N-VA) koppig volhoudt om verder te besparen bij De Lijn.
Niet alleen zijn de ticketprijzen duurder geworden, ook in het aanbod is er geschrapt sinds mei 2015. Vroege en late bussen rijden veel minder, snel- en belbussen verdwijnen, trajecten worden langer en bepaalde haltes worden nog maar zelden bediend.
En niet alleen de gebruiker is de dupe, ook de chauffeurs hebben het moeilijk. Chauffeurs moeten 6 uur na elkaar doorwerken, zonder pauze. Ronduit gevaarlijk, zowel voor de chauffeurs als de reizigers en iedereen op de weg. De besparingswoede van deze Vlaamse regering kent geen grenzen.
Filegeneratie
File, heeft deze generatie festivalgangers ooit anders gekend? Elke dag hoor je wel op de radio de kilometers file. Honderdzevenendertig kilometer file gemiddeld op een gewone werkdag of een toename van 25 kilometer op vijf jaar tijd.
Deze fileregering is daaraan schuldig over heel de lijn. Want terwijl ze elk jaar verder snijdt in de middelen bij NMBS en De Lijn, is het aantal bedrijfswagens geëxplodeerd. Van 288.679 in 2007 naar 445.419 in 2016. En wie betaalt voor dat bedrijfswagenpark? De belastingbetaler natuurlijk, want “gratis bestaat niet” herhaalt deze regering keer op keer. Van een ambitieuze visie om megaprojecten aan te vatten voor beter openbaar vervoer is tot vandaag geen sprake.
Buschauffeurs en klimaatactivist
De Canadese schrijfster Naomi Klein zegt dat stakende treinbegeleiders de klimaatactivisten van de 21e eeuw zijn. De buschauffeurs die morgen het werk neerleggen horen daar ook bij. Zij roepen een halt toe aan het besparingsbeleid waar zowel reiziger en het personeel de dupe van is. Want met de nieuwe dienstregeling die op één september ingaat, houdt de directie geen rekening met rust- en rijtijden.
Reiziger en personeel hebben vandaag soms nog teveel een haat-liefde relatie. Terwijl ze beiden het slachtoffer zijn van hetzelfde besparingsbeleid. Toch zal de liefde het moeten overwinnen, als we vooruit willen gaan. Deze regering zal zelf geen bocht van 180° maken als het gaat over openbaar vervoer. Enkel druk van onderuit kan de bocht inzetten voor meer investeringen. Druk van onderuit zorgt dat bevolking verandering kan afdwingen. Want hebben we dat niet onlangs geleerd van de Turteltaks?

Sander Vandecapelle, fervente fan van openbaar vervoer en voorzitter bij PVDA Vlaams-Brabant