Opinie - Frank Moreels

Jobdestructie in de naam van innovatie?

De Brusselse regering keurde vorige week het 'Taxiplan 2015-2019' goed. Doel is de taxisector moderniseren. In dat Taxiplan staan heel wat positieve voorstellen, die zowel de taxibedrijven, de chauffeurs als de klanten ten goede komen. Maar het plan zet ook de deur open voor Uber, Lyft en andere zelfverklaarde innovators van de taxiwereld.

maandag 2 maart 2015 13:32
Spread the love

Bij de positieve voorstellen denken
we aan de centrale grootstedelijke app, ingrepen in de
infrastructuur, de visibiliteit en de betaling met kredietkaart. Vooral
de reeds eerder besliste invoering van de digitale taximeter
is een belangrijke stap vooruit om de kwaliteit van de
dienstverlening te optimaliseren.

De
Brusselse regering vernietigt jobs!

Maar in
het Taxiplan is er ook een luik dat handelt over “een
reglementair kader voor vervoerdiensten aangeboden door private
diensten met hun eigen wagen op occasionele basis”.
Voor de minder aandachtige lezer: dit gaat dus over Uber en
consorten. Wil de Brusselse Hoofdstedelijke Regering een stabielere
taxisector waar vraag en aanbod in evenwicht zijn? Of komt er een
wildwestscenario voor de taxisector? Waarbij jobs van
taxichauffeurs verloren gaan omdat niet-professionelen ook “taxi
spelen” …

Het
creëren van een wettelijk kader voor Uber dreigt de taximarkt
volledig te ontwrichten, zeker als die regels té zwak en té
bescheiden zijn.

Wat
is er mis met apps?

Absoluut
niets. Net als een taxicentrale, zoals Taxi Verts in Brussel, de
klant en de taxi in contact brengt met elkaar, doet een
applicatie op de smartphone dat. Vernieuwen, innovatief, fris…
en daar is niets mis mee. Innovatie houdt een sector wakker, en
zorgt voor dynamiek. De taxisector werkt vandaag trouwens al met
apps. Taxi.eu bijvoorbeeld organiseert een platform
voor reguliere taximaatschappijen over gans Europa.

Waar
wringt dan het schoentje?

Het
soort innovatie van Uber haalt echter ook de regels die de
consument beschermen onderuit. En passant worden ook de min of meer
eerlijke arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden voor het personeel
van de kaart geveegd. Wat zou de patiënt denken als hij een app
gebruikt maar terechtkomt bij een “dokter” die zijn of
haar studies niet afmaakte, die niet verzekerd is, die niet gevolgd
wordt door de deontologische raad van het ziekenhuis, die geen
bijscholing volgt…?

Een
“klant” die gebruikmaakt van de diensten van Uber, via de
innovatieve app, komt terecht bij een chauffeur als u en ik. Deze
chauffeur heeft geen beroepsopleiding, en kent de stad niet zoals een
taxichauffeur die moet kennen. Diezelfde chauffeur heeft ook geen
medische keuring gehad, en lijdt dus mogelijk aan een ziekte die hem
of haar tot risicochauffeur maakt, in elk geval niet geschikt voor
personenvervoer. De wagen is ook niet verzekerd zoals we van een
taxi verwachten. En de chauffeur wordt niet naar CAO-normen betaald.
Hij of zij klust bij in het zwart, waarbij alle risico’s bij hem of
haar liggen…

De
klant zal ongetwijfeld goedkoper “bediend” worden door de
Uber-man of vrouw. Maar als er een probleem is zal diezelfde
consument zich naar de overheid keren, met de vraag waarom deze niets
deed om “problemen” te voorkomen.

Uber
innoveert misschien wel, maar haalt tegelijk de kwaliteit van de
taxidiensten naar beneden. En dat is het probleem. Niet dat het
innovatief is, wel dat het de kwaliteitsregels en sociale wetgeving
niet respecteert.

De
regels actualiseren

Elke
sector, of het nu de horeca, de taxisector, of welke ook is, moet
door de overheid op een of andere manier bewaakt worden. Dat
gebeurt door het opleggen van regels. Zoals de witte kassa in de
horeca die in 2016 zal ingevoerd. Een “level playing field”, om het met een hippe term te zeggen. Spelregels – zoals in het
voetbal – die elke speler moet volgen, op straffe van een kaart bij
overtreding. Als die regels niet langer actueel zijn, dan moeten
die, liefst na een debat met de stakeholders, aangepast worden. Niet
weggeveegd.

En
daar wring het schoentje in de Uber-kwestie. Deze multinational
heeft in het buitenland al bewezen dat ze de regels gewoon weg wil.
Geen veiligheidsnormen, geen opleiding voor de chauffeur, geen
speciale verzekering, liefst ook geen belastingen, … “Vrijheid
blijheid”, laat de markt zijn werk doen, zonder spelregels.

Eerlijke concurrentie

Als
een wolf in schaapsvacht “verkoopt” Uber zich als
innovatief. Een blitse app brengt mensen met elkaar in contact.
Connecting people... Dat alle kwaliteitsgaranties daarmee weggeveegd
worden, is bijzaak. Dat de consument minder beschermd wordt, is niet
zo’n punt. Dat het personeel uit de taxisector de dupe wordt, is
blijkbaar irrelevant. 

We
verwachten van de overheid, de politiek dus, dat ze voorwaarden
creëert om innovatie te stimuleren. Als we stilstaan gaan we
achteruit. Nieuwe ideëen moeten kansen krijgen. Anderzijds
verwachten we van dezelfde overheid dat ze de burger beschermt tegen
uitwassen. Dat ze zorgt voor “eerlijke” concurrentie. Dat
elk initiatief, of het nu vernieuwend is, of al langer bestaat, zich
aan bepaalde spelregels houdt. Het Taxiplan van de Brusselse regering
gaat dus meer dan één stap te ver!

Frank
Moreels is covoorzitter van
BTB-ABVV

dagelijkse newsletter

Unite Talks: Mohamed Barrie

This interview is one to to take your time for! 🙏 🔆 45 minutes of Mohamed Barrie!🔆 💥 Mohamed is a dedicated social worker, organizer and advocate for veganism. He shares his view on structural racism, power, exclusion and veganism. 🌏 Based on his own experiences he shines a new light on the vegan movement and on the role of racism within these movements. 〄 PS: We just started doing these interviews, so feedback is much appreciated!

Geplaatst door u:nite op Dinsdag 20 oktober 2020

take down
the paywall
steun ons nu!