Opinie -

Recordaantal auto’s op de weg en toch wil N-VA bedrijfswagens stimuleren

Als het van N-VA afhangt, moeten nog meer bedrijfswagens de Belgische wegen doen dichtslibben. Voor het eerst werd de kaap van 7 miljoen motorvoertuigen genomen en nog is het niet genoeg. Dat allemaal op het moment dat wetenschappers almaar grimmiger alarm slaan over het klimaat.

donderdag 28 augustus 2014 12:35

U kent het
kinderspelletje Lijntjes trekken wel, waarbij puntjes in de juiste
volgorde verbonden moeten worden zodat je te weten kan komen welke
figuur achter de cijfers verborgen zit. Bladeren door de kranten
geeft soms hetzelfde gevoel. Je trekt een imaginaire lijn langs de
verschillende berichten en je bekomt een vreemd monster.

Eerste bericht: er
reden nooit meer C02-uitstotende machines rond op Belgische wegen.
7.076.238 motorvoertuigen om precies te zijn. Dat is 14 procent meer
auto’s dan tien jaar geleden en zelfs 30 procent meer vrachtwagens.
Voor elke twee Belgen is er één auto.

Tweede bericht: de
onderhandelaars voor een nieuwe federale regering willen de
pestbelastingen afschaffen. Pestbelastingen is de naam voor belastingen die bedrijven en iets rijkere mensen treffen.
Zo wil N-VA af van de extra belasting op bedrijfswagens. In 2012
besliste de regering-Di Rupo die te verhogen met 200 miljoen euro.

Derde bericht:
hoewel er binnenkort een zoveelste alarmerend rapport over de
klimaatverandering wordt gepubliceerd, komt er wellicht een
lightversie van een klimaatakkoord. Geen bindend akkoord maar een
politieke afspraak met als enige sanctiemogelijkheid de morele
verontwaardiging

Duur systeem

De drie berichten
zijn snel met elkaar verbonden. Niemand weet hoeveel bedrijfswagens
er in België rondrijden, maar geschat wordt dat het er meer dan
450.000 zijn. Eén op drie bedienden zou een bedrijfswagen hebben.
Wie een bedrijfswagen heeft, laat de trein links liggen. Van de
werknemers zonder bedrijfswagen neemt een kwart de trein naar het
werk.

Mensen met een
bedrijfswagen rijden ook beduidend meer kilometers. Dat is ook
normaal, want negen op de tien bestuurders van een bedrijfswagen
tanken op kosten van het bedrijf. Hoe meer je rijdt, hoe meer je als
het ware verdient. Het systeem van de bedrijfswagens kost de
overheid 4,1 miljard euro aan gemiste inkomsten.

Het systeem van de
bedrijfswagens zorgt ervoor dat een aanzienlijke groep werknemers
immuun is voor alle maatregelen om de CO2-uitstoot te verminderen. Je
kan het openbaar vervoer uitbouwen zo goed je wil of je kan de
accijnzen op brandstof zo hoog als mogelijk maken, voor de
bezitter van de bedrijfswagen en de tankkaart maakt het niets uit.

Onvoldoende alert

En wat gaat de
komende regering doen om de klimaatcatastrofe af te wenden? Daar
hebben we nog niets over gelezen. Wat we wel al weten, is dat ze het
gebruik van bedrijfswagens nog gaat aanmoedigen. Meer wagens, meer
CO2, meer verkeersdoden.

Voor dat laatste was
er ook een bericht in de krant. Volgens een studie in opdracht van de
Vlaamse overheid gaat nog slechts een kwart van de Vlaamse kinderen
met de fiets naar school, het laagste aantal in bijna twintig jaar.
Dat komt ook alweer door de alomtegenwoordigheid van de auto en door
de angst voor ongevallen.

Meer dan een op de
twee automobilisten erkent dat hij onvoldoende alert is voor
fietsers. Dat komt dan weer doordat hij of zij zelf te weinig
ervaring heeft met fietsen. Zo zie je maar: je kan blijven lijnen
trekken. En één iets wordt duidelijk. We krijgen een regering die
precies het omgekeerde zal doen van wat we nu nodig hebben.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!