Fuleco, WK-mascotte van Fifa krijgt scabreuze naam

Fuleco, WK-mascotte van Fifa krijgt scabreuze naam

woensdag 8 januari 2014 14:36

Wie, wat?’Fuleco’, de mascotte van de Copa do Mundo da FIFA 2014 TM, en tevens de beste grap van Coca Cola voor de Copa do Mundo 2014 Brasil TM.

Was ik stand-up comedian dan was ‘Fuleco’ mijn rode draad geweest in mijn oudejaarsconference.

Of toch weer niet, kontneuk-grappen zijn zò platvloers en brave Belgen zouden niet geloven dat die pluche mascotte, de ster van de fifa-merchandising, een speeltje voor de kinderen echt ‘Anus’ heet. Neen, in mijn Portugees woordenboek is Fuleco niet te vinden, Google-translate laat het ook afweten, voorlopig nog, want in de volkse wijken van Brazilië bloeien voortdurend nieuwe namen en wie ‘fuleco’ opzoekt in een woordenboek (www.dicionarioinformal.com.br) dat dichter bij het slang staat, dichter bij de taal van de straat – een taal die ze bij Coca Cola en de Fifa duidelijk niet kennen – leest dat fuleco het gaatje is waar de kak naar buiten komt:

Fuleco is een bijnaam voor de anus (Fuleco é um apelido para o anus), het zelfde als gat (o mesmo que cu).

In Recife heb ik het voorlopig nog niet gehoord maar, hier gaat mijn prognose voor 2014: “de Fifa wordt in zijn gat gepakt ” (a Fifa vai tomar no Fuleco) In Recife en het ganse Noordoosten gebruikt iedereen het woord ‘fuleiro’ voor een persoon- of een ding van slechte kwaliteit. Fuleco-fuleiro, hoor je het?

En er is ook nog het woord ‘caneco’ dat letterlijk kop/tas betekent maar ook als “up your ass” (vai tomar no caneco) als anus wordt gebruikt. Fuleco-caneco, hoor je het?

Je houdt het toch niet voor mogelijk dat de Fifa z’n mascotte zo’n naam geeft, maar ja, zoals alles bij de Fifa, overtreft de realiteit de strafste fictie. 
‘Hoe’ die Mascotte aan die scabreuze naam is gekomen leg ik meteen uit, eerst moet u weten welk beest Fuleco, de mascotte met Disneyland-look, uitbeeldt.

De Fifa weet hoe verwoestend de bouwwerven van de 12 stadions zijn voor mens en natuur en meet zich daarom graag een groen jasje aan. “Laten we, voor onze mascotte, een met uitsterven bedreigd diertje kiezen” beslisten de marketeers en ze kregen applaus van hun afdeling merchandising. Keuze zat, met uitsterven bedreigde diertjes zijn er genoeg in Brazilië en verkopen goed als knuffel. Het beest moest wel naar voetbal verwijzen en voetbal is iets van stoere binken. Zie maar hoe de de supporter-clubs (torcida’s) zich tooien zwaarden en schilden. (foto van de torcida Santa Cruz, Recife) Zat er iets met een pantser, iets met schubben in het lijstje bedreigde diersoorten? …

Het werd de Tolypeutes tricinctus, de Tatu-bola, een geschubd beestje van ongeveer een halve meter lang en een dikke kilo zwaar, een gordeldier dat, om zich te verdedigen, oprolt, opbolt zoals onze egels hier doen. Bol-bal, hoe origineel! De Tatu-bola heeft geen stekels en leent zich dus beter dan onze egels om op te schoppen. Schoppen op een diertje dat met uitsterven bedreigd is zou ook als sterke metafoor kunnen werken voor wat in het Braziliaanse Amazonewoud met al die bedreigde dieren gebeurt. Brazilië kapt hun regenwoud en stampt ze weg. Maar neen, de Fifa schrijft op z’n site dat het een project steunt dat voor het behoud van de Caatinga, het biotoop van de Tatu-bola, ijvert en de kous is af. We geven een aalmoes en we propageren dat de Fifa voor het milieu zorgt. De eerste van de Fifa-sponsors die op de kar sprong was de autobanden producent, platgereden egels en autobanden, snap je …./ According to Rodrigo Castro, a biologist and executive secretary of the Associação Caatinga, the plan is to seek the support of all the World Cup sponsors. Continental Tires was the first company to commit. Their nearly US$ 44,000 contribution allowed for the project´s research phase to begin /…

Mooi zo. Maar de mascotte mocht de goed klinkende naam ‘Tatu-bola’ niet houden. Je weet maar nooit dat de mensen gaan Googlen en over de verdwijnende diversiteit in de Caating lezen! Coca Cola zou dus een wedstrijd uitschrijven om de Tatu-bola-mascotte een betere naam te geven.
Via het internet kon men één van de 3 voorgestelde namen kiezen: …/ Of the 1.7 million voters, 48% chose Fuleco over Zuzeco (31%) and Amijubi (21%). /…
Ok, die klus was ook geklaard en als je veel geld hebt en geen kosten spaart om het Disneybeest overal in de visuele communicatie te laten verschijnen zal het happy-family-image het halen op de bezorgdheid over het milieu en op de schande dat de Fifa het geld van onderwijs, gezondheidszorg, openbaar vervoer, en heel wat sociale en vrije artistieke projecten opslorpt voor zijn mega-event.

In Noordoost Brazilië (4 fifa-voetbalstadions) gaat ‘Copa Favela 2014’ verder onderzoek doen naar de negatieve ‘Fuleco – fuleiro’ associatie en de scabreus-grappige ‘Fuleco-caneco’ associatie met de Fifa-pop. ‘Copa Favela 2014’ is benieuwd of de fifa-geldmachine zijn, in China gefabriceerde, poppen niet in zijn fuleco geduwd krijgt.

‘Copa Favela 2014’, is mijn kunst-onderzoeks-project dat, nadat ik voor Europalia;Brasil “Retratos Brasileiros” maakte (in het kader van een sociaal-artistiek project rond populaire kunst) en een graffiti kunstenaar cureerde (Rua na Rua, in de Zwarte Zaal van het Kask) nu verder gaat als platform voor de populaire creatieve communicatie rond het mega-event Copa do Mundo 2014 TM

2013 was het jaar dat ‘De-Rode-Duivels-gaan-naar-Brazilië-gekte’ uitbrak. In 2014 zal de gekte zijn hoogst besmettelijke piek bereiken en Copa Favela 2014 kijkt er naar uit: 

“het vogeltje dat stenen eet leert zijn gat kennen” (Passarinho que come pedra sabe o fuleco que tem)

John Erbuer
(In mijn volgende blog wil ik verder in gaan op de fabricatie van de Fuleco-poppen, ook een mooie fifa-leugen.)

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!